Eu ca monah, care am gustat din toate cele 3 mari tradiţii monale (greacă, rusă şi română), consider că nu este şi nu poate fi vorba despre un declin în vocaţia monahală. Doar că tinerii astăzi fie iubesc să se bălăcească în mreaja compromisurilor (cu telefon mobil, bani, maşină etc.), fie vor ceva autentic care în BOR nu prea există. Iar ca să existe ceva autentic şi să exilăm tineretul în Athos, trebuie ca:Mi se pare mie sau nu prea mai sunt azi doritori la calugarie? Iar cei care sunt, nu sunt in numarul mare de odinioara. Nu stiu cum e prin alte parti, dar senzatia mea este ca in BOR este o problema, sau mai bine zis... incepe sa fie o problema.
Staretilor nu le convine asta. Mai adaug la acest punct si sfintirea "casei" , dar si a masinilor, ca dupa asta oaspetii (ca nu seamana a pelerini) fac ospete cu carne multa si mult vin.4. Să se interzică orice amestec al mirenilor în treburile mănăstirii. Să fie interzise botezurile, cununiile, maslurile şi exorcismele în mănăstiri
Teoretic se poate. Practic - depinde de stareţ/stareţă şi posibilităţile mănăstirii.Poti sa stai la o manastire mai mult timp sa zicem 5 ani fara sa intri in rindul maicilor sau a calugarilor
Nu am pomenit deloc de spovedanie. Și noi ne spovedim de vreo 16 ani la duhovnic monah Din principiu, nu pentru că e monah ci pentru că e duhovnic.Exista si o problema. Sunt cazuri in care preotul din parohie a zis la Paste ca mai spovedeste doar in urmatorul post. Unde sa se duca credinciosii?!
Păi, care credeţi că este, în general, scopul vizitatorilor, şi care credeţi, tot în general, că este scopul celor care permit accesul vizitatorilor?
@ Olga
Tot nu am inteles unde vreti sa ajungeti. Odata vorbiti de stat in manastire, ca apoi sa vorbiti de faptul ca vizitatorii nu sunt ok pentru manastire. Ori e alba ori e neagra.
Pai scopul unor vizitatori, ca nu pot generaliza, este mai mult cultural decta mistic. Ma refer la vizitele permanente, nu la cele ocazionate de sarbatori, cand multi vin cu gand bun, ca pelerini.Păi, care credeţi că este, în general, scopul vizitatorilor, şi care credeţi, tot în general, că este scopul celor care permit accesul vizitatorilor?
Cred ca, cel putin in manastirile romanesti, se exagereaza mult prea mult cu munca. Imi amintesc ca unchiul meu calugar, imi spunea ca la ei la manastire se muncea, de catre cei mai tineri, de la rasarit pana la apus, si nu era o metafora. Ma gandeam ce timp de rugaciune mai au acei frati/calugari saca muncesc de toata ziua. Alta data, cand in manastirea respectiva era inca seminar, mai erau si seminaristii pusi la munca, inclusiv duminica, de catre staret, iar cand unul a ripostat si i-a reprosat staretului ca nu ar trebui sa munceasca duminica, i-a dat o palma drept raspuns.3. Mănăstirile să înceteze de a mai fi CeAPe-uri (colhozuri),
Înapoi la “ASPECTE ŞI PROBLEME CONCRETE DIN VIAŢA BISERICILOR ORTODOXE”
Utilizatori ce ce navighează pe acest forum: Niciun utilizator înregistrat și 3 vizitatori