Highslide for Wordpress Plugin
Meniu Închide

Unii ortodocşii din Estonia trec la stilul nou

Serviciul de presă al Bisericii Autonome a Estoniei, dependentă de Patriarhia Constantinopolului (cu denumirea oficială: "Biserica Apostolică Ortodoxă a Estoniei"), citându-l pe mitropolitul Ştefan de Tallinn, anunţă că de la 1 ianuarie 2012 această structură bisericească va trece la calendarul nou gregorian pentru sărbătorile cu dată fixă. Hotărârea a fost luată la 26 mai, în cadrul Adunării anuale a Bisericii Autonome din Estonia, prin votul a 73 din 88 de membri. Comunicatul de presă menţionează că această hotărâre vrea să elibereze Biserica Estoniei de „moştenirea Bisericii Ruse” deşi, unele parohii, din motive pastorale, vor rămâne pe calendarul vechi iulian.

Creştinismul Ortodox a fost adus în Estonia de misionarii ruşi încă în secolele XI-XII, iar în 1920 Biserica Ortodoxă din Estonia a primit statut de autonomie din partea Patriarhiei Ruse. În 1923 această jurisdicţie eclezială trece sub Patriarhia Ecumenică de Constantinopol, cu un grad mai mare de autonomie. În 1940, după ocupaţia sovietică, Biserica din Estonia revine Patriarhiei Moscovei, care a presat Patriarhia Ecumenică să recunoască Tomosul din 1923 drept nevalabil. În 1993 Biserica din Estonia se scindează, o parte trecând din nou sub Constantinopol, iar alta, condusă de mitropolitul Corneliu, rămânând în Patriarhia Moscovei, cu un grad foarte redus de autonomie.

În prezent, jurisdicţia dependentă de Constantinopol are 54 de parohii, 3 ierarhi şi aproape 10.000 de credincioşi, în mare parte estonieni. Jurisdicţia dependentă de Patriarhia Moscovei are doar 33 de parohii, 2 ierarhi, dar peste 100.000 de credincioşi, dintre care cei mai mulţi de etnie rusă. Din cauza acestui paralelism jurisdicţional, disensiunile dintre cele două Patriarhii continuă, creând probleme mai ales în cadrul întâlnirilor inter-ortodoxe, la care ruşii nu acceptă prezenţa reprezentanţilor estonieni dependenţi de Constantinopol.

Surse: Sedmitza şi Wikipedia 

8 Comments

  1. elena

    iar dvs, Parinte, cum calificati acest pas?nu credeti ca si la noi se merge dupa acest principiu?

    • © Ieromonah Petru Pruteanu

      Eu cred că la noi trebuie să se rămâne pe stilul vechi, dar fără a-i diaboliza pe cei care ţin stilul nou. Eu chiar nu am auzit pe niciun un “intelectual” din Moldova care să argumenteze clar şi coerent de ce ar trebui să trecem la stilul nou.

  2. elena

    Parinte, de ce Mitropolia Basarabiei este dependenta de Patriarhia Romana, insa sarbatoreste si tine posturile dupa stilul vechi.

    • © Ieromonah Petru Pruteanu

      Atâta timp cât creştinii ţin stilul vechi, nu poate Mitropolia să impună stilul nou. Biserica Ortodoxă Română slujeşte cu Bisericile de stil nou şi invers, pentru că stilul (calendarul) nu sunt un motiv de dezbinare.
      Patriarhiile Rusă şi cea Română nu se deosebesc prin calendar (pt că aceasta e o problemă secundară şi recentă), ci prin faptul că păstoresc neamuri diferite.

  3. Donkeypapuas

    Din 1812 nesătula Moscovă a început să "păstorească" şi pe păşuni care nu-i aparţin. Îmi puteţi spune şi mie care neam este păstorit în Basarabia de Moscova şi care neam de Patriarhia Română?

    • © Ieromonah Petru Pruteanu

      Situaţia din Basarabia este diferită de cea din Estonia, or articolul era despre acea ţară baltică şi nu despre Moldova.
      Cât priveşte însă situaţia noastră, ea e foarte complicată, pentru că organizarea bisericească urmează celei politice. Deci pretenţiile trebuie înainte nu unei sau altei patriarhii, ci statelor respective.

Comentariile sunt închise.