ginditi foarte bine parinte,dar astea-s vremurile care traim...Doamne ajuta! Prea Cuvioase Părinte va adresez o intrebare la care pot raspunde toti cei care stiu cu adevarat: preotul are voie sa mearga la mare si poate dansa la nunti? Vreau un raspuns duhovnicesc, nu in bataie de joc. Va intreb sincer. Eu nu sunt de acord ca pr sa mearga la mare si sa faca baie in vazul lumii si nici sa danseze le nunti. parerea mea, daca tb sa mearga la mare cu familia (sunt si necesitati medicale) , sa-i insoteasca dar sa pastreze decenta si buna cuviinta, sa nu faca plaja...sa nu se dezbrace in public. Sa ne gandim ca la inmormantare, preotului nu tb sa i se vada goliciunea (asa randuieste tipicul) deoarece el este sfintit , si cum poti tu ca in timpul vietii sa defilezi cu aproape tot trupul tau gol?! La nunta poate merge, dar la fel tb sa pastreze curata demnitatea la care a fost chemat, sa fie o icoana vie, o pilda si o privire demna de vazut pt cei de acolo. am vazut, si imi era rusine si mie care sunt preot, mult frati preoti la nunti care dansau si se distrau mai ceva decat mirenii. Va intreb deoarece am avut unel discutii cu niste frati care m\au catalogat sarit de pe fix. va rog sa imi raspundeti. poate nu gandesc eu corect. poate aveti si argumente canonice pt raspuns, indiferent care ar fi. Blagosloviti!
Dragul meu parinte,vai, vai, acelui preot care va sminti, bineinteles ca nu are voie asa ceva , mare pacat...Doamne ajuta! Prea Cuvioase Părinte va adresez o intrebare la care pot raspunde toti cei care stiu cu adevarat: preotul are voie sa mearga la mare si poate dansa la nunti? Vreau un raspuns duhovnicesc, nu in bataie de joc. Va intreb sincer. Eu nu sunt de acord ca pr sa mearga la mare si sa faca baie in vazul lumii si nici sa danseze le nunti. parerea mea, daca tb sa mearga la mare cu familia (sunt si necesitati medicale) , sa-i insoteasca dar sa pastreze decenta si buna cuviinta, sa nu faca plaja...sa nu se dezbrace in public. Sa ne gandim ca la inmormantare, preotului nu tb sa i se vada goliciunea (asa randuieste tipicul) deoarece el este sfintit , si cum poti tu ca in timpul vietii sa defilezi cu aproape tot trupul tau gol?! La nunta poate merge, dar la fel tb sa pastreze curata demnitatea la care a fost chemat, sa fie o icoana vie, o pilda si o privire demna de vazut pt cei de acolo. am vazut, si imi era rusine si mie care sunt preot, mult frati preoti la nunti care dansau si se distrau mai ceva decat mirenii. Va intreb deoarece am avut unel discutii cu niste frati care m\au catalogat sarit de pe fix. va rog sa imi raspundeti. poate nu gandesc eu corect. poate aveti si argumente canonice pt raspuns, indiferent care ar fi. Blagosloviti!
Am lăsat cumva impresia că nu suntem serioşi ? Dar ce, numai călugărul trebuie să traiască creştineşte? Preotul de mir nu ?Eu nu inteleg un lucru! de ce incercati sa aduceti preotului de mir statutul de calugar? cum nu are voie sa mearga la nunti? daca se insoara fiul lui inseamna ca nu are voie? sau nu are voie sa mearga cu sotia intr-o vacanta? lasand la o parte pelerinajele! preotul nu are familie sau e casatorit asa de interes pentru a fi preot? haideti toti sa fim seriosi
Cred că nu trebuie totuşi să exagerăm. Evanghelia nu ne cheamă la astfel de rigori şi nici la botez nu le făgăduim....Poate nu sti la ce fel de vietuire am fost chemati?,si ce am fagaduit la botez?
Referitor la ce am făgăduit la Botez, pt ca să se înţeleagă expun contextul : Te lepezi de satana ? Si de toate lucrurile lui? Si de toti slujitorii lui? Si de toata slujirea lui? Si de toata trufia lui? Mă lepăd...!Cred că nu trebuie totuşi să exagerăm. Evanghelia nu ne cheamă la astfel de rigori şi nici la botez nu le făgăduim....Poate nu sti la ce fel de vietuire am fost chemati? Si ce am fagaduit la botez?
Da ,cu toată bunăvoinţa ,dar oamenii trebuie să ştie clar ce-i bine si ce nu, nu sunt de acord ca pt îndrăzneala libertină a unor preoţi sa tac si să nu spun oamenilor ce trebuie, nu au decât sa-şi îndrepte moravurile, sau să facă ce vor; primesc şi eu mustrări în cazul în care greşesc.Eu propun să trecem peste aspectul juridic, când lumea se întreabă dacă este vinovat sau nu pt aşa ceva,
Doar atât vreu să vă spun, că, unde m-am născut eu , aproape sate întregi au trecut la penticostali, si alte culte , motivul pt care s-a întâmplat este ca, ei nu au mai vazut o vieţuire creştină autentică .ci să analizăm în ce măsură un comportament sau altul duce la îmbolnăvirea duhovnicească a persoanei care săvârşeşte acel lucru, dar şi a celor care văd fapta săvârşită - căci în esenţă, dpdv ortodox, păcatul este o boală duhovnicească şi nu o vină pt ceva.
Eu cred că o data cu libertatea data creştinisnului şi împroprietărirea cu averi si domenii, a urmat o scădere radicală a calitaţii vieţuirii creştine, mai ales ca s-au încreştinat unii pt interese si privilegii sociale, după cum arată si un istoric latin in cartea," O istorie a papalitaţii ",(nu-mi mai amintesc numele istoricului).Pe de altă parte sunt deacord cu ideea că, într-o anumită măsură, regulile şi vieţuirea monahală au dus (în timp) la înăsprirea "regulilor" pt mireni, ceea ce iniţial nu era. Acesta este însă un alt aspect, care necesită o discuţie aparte. Pentru început e suficient să facem această diferenţă dintre cele 2 categorii de oameni.
Aveti perfecta dreptate. Am fost la o nunta unde am facut si eu cativa pasi de dans si nu am nicio mustare de constiinta pt ca pur si simplu lumea era vesela si nimic mai mult. De asemenea am mai vazut si soti care dansând "inspirau": iubire, ocrotire, curătie ....Eu propun să trecem peste aspectul juridic, când lumea se întreabă dacă este vinovat sau nu pt aşa ceva, ci să analizăm în ce măsură un comportament sau altul duce la îmbolnăvirea duhovnicească a persoanei care săvârşeşte acel lucru, dar şi a celor care văd fapta săvârşită - căci în esenţă, dpdv ortodox, păcatul este o boală duhovnicească şi nu o vină pt ceva.
Mi se pare din nou ca ati pus punctul pe i . Am observat că atunci când te ridici pe culmi prea înalte ele îţi devii prăpastii foarte primejdioase pt că în strădania ta de a le atinge uiţi esenţa, uiţi de Dumnezeu care este în fiecare fiinţă chiar dacă nu escaladează aceleaşi înălţimi ca tine sau mai bine spus îl dai deoparte pt că nu are aceleaşi îndeletniciri de mărire ca ale tale şi astfel te îndepărteze tot mai mult, tot mai mult de El ...Şi când spun astea nu desfiinţez posturile şi pravila de rugăciune (aşa cum sunt convins că vor deduce unii), ci vreau să arăt că creştinii CARE VOR, se ridică la un nivel destul de înalt în lucrarea lor duhovnicească. Şi dacă am forţa mai mult, vom ajunge la un REZULTAT CONTRARIU, mai ales că Evanghelia vine cu mesajul libertăţii în Hristos, nu al împovărării şi complicării relaţiei cu Dumnezeu.
În Athos paraclisele sunt răspândite peste tot, printre chilii, deasupra şi de desubtul acestora. Şi nu cred că ar fi un păcat ca preotul să trăiască cu soţia lui la demisolul unei biserici, dar trebuie să se aştepte şi la critici, judecăţi şi chiar răfuieli. Cred că e mai potrivit ca sub biserică să se facă sală de prăznuire, o bibliotecă şi altele de genul acesta, iar familia preotului să locuiască undeva alături.În cazul în care se construiește o biserică cu demisol, este îngăduit preotului să locuiască împreună cu soția și cu copii la demisol, adică sub biserică sau sub o parte a ei ?
Canoanele trebuie înțelese în contextul timpului în care au fost făcute. Cântecele lăutarilor din perioada în care au fost făcute canoanele conțineau imoralități. Sf. Vasile cel Mare nu interzice ascultarea cântecelor laice bune. Iată un articol pe această temă: http://ortodox.md/articole/este-ortodox ... terorista/Iisus Hristos a participat la nunta din Cana Galileii, iar David dansa inaintea Domnului. Daca pana si Hristos si sfintii s-au veselit ce ar fi asa de rau in asta?
Mie unuia unele canoane mi se par neinspirate.
Înapoi la “CANOANE şi REGULI BISERICEŞTI”
Utilizatori ce ce navighează pe acest forum: Niciun utilizator înregistrat și 66 vizitatori