Pagina 1 din 1

Amenajarea bisericii în interior şi exterior

Scris: 13 Iul 2009, 09:29
de ccristi
Va rog sa-mi spune-ti cind se ,,imbraca,,biserica in negru (dvera,acoperamint sf masa,iconostas,vesminte preotesti etc..).
Cumva in cele 4 posturi din an??

Va multumesc

Re: Amenajarea bisericii în interior şi exterior

Scris: 13 Iul 2009, 12:20
de protosinghel
Doar în Postul Mare şi nici atunci nu e bine să fie chiar negre, ci doar mai cenuşii şi mai sobre...

Re: Amenajarea bisericii în interior şi exterior

Scris: 13 Iul 2009, 15:29
de ccristi
De ce este necesar sa se imbrace in negru biserica?
Are legatura cu rastignirea Mintuitorului?
Vesmintele preotesti lucrate pe fond negru pot fi folosite la liturghie si in celelalte posturi sau doar in Postul Mare?

Re: Amenajarea bisericii în interior şi exterior

Scris: 13 Iul 2009, 16:20
de protosinghel
Păi am scris: doar în Postul Mare.
Desigur are legătura cu pocăinţa noastră (din primele 6 săptămâni), dar mai ales cu Patimile şi Moartea Domnului (din Săptămâna Patimilor).

Re: Amenajarea bisericii în interior şi exterior

Scris: 14 Iul 2009, 10:37
de ccristi
Preotul are dreptul sa poarte cruce daca nu a primit-o de la arhiereu?

Re: Amenajarea bisericii în interior şi exterior

Scris: 14 Iul 2009, 11:17
de protosinghel
Ca să fie clar, aici vorbim de crucile pectorale ale preoţilor şi nu de cele mici, pe care le poartă orice creştin.

În Biserica Rusă, la hirotonia în preot, se dă obligatoriu şi cruce. Această cruce este purtată de preot la absolut toate slujbele.
Prima cruce, cea dată la hirotonie, este de argint, apoi, după un anumit număr de (b)ani se dă o cruce aurită, şi după şi mai mulţi (b)ani se dă o cruce cu pietre preţioase - cele care sunt cele mai râvnite şi mai cunoscute.

În toate celelalte Biserici Ortodoxe nu se dă cruce la hirotonie, ci doar animitor preoţi li se dă voie să o poarte, ei numindu-se stavrofori. Chiar şi preoţii stavrofori nu poartă crucea în orice împrejurare şi la orice slujbă. În această situaţie, tipul de cruce nu are absolut nicio relevanţă, pe când la ruşi ierarhizarea de care am vorbit este foarte strictă.
În Bisericile unde preotului nu i se dă cruce la hirotonie (deci toate afară de cea rusă), preotul nu are voie să poarte cruce fără voia arhiereului.
O particularitate a BOR este faptul că aici se dau cruci şi la arhidiaconi, ceea ce e de neconceput pt diaconii din alte Biserici Ortodoxe.
Aproape în toate Bisericile Ortodoxe există obiceiul de a da cruci pectorale şi la maicile stareţe.

Re: Amenajarea bisericii în interior şi exterior

Scris: 04 Aug 2009, 08:27
de ccristi
Exista o rinduiala in ceea ce priveste culoarea vesmintelor preotilor de peste an?
Exemplu:de la inviere la rusalii culoarea...,de la rusalii la sf maria culoarea...etc.
Observ ca la liturghii fiecare preot imbraca ce are,este normal?

Re: Amenajarea bisericii în interior şi exterior

Scris: 04 Aug 2009, 19:00
de protosinghel
Există o astfel de rânduială, numai că în BOR ea nu prea este cunoscută şi cu atât mai puţin respectată.
Parcă s-a mai vorbit despre asta pe aici, iar dacă nu, atunci trebuie să deschidem un subiect special.

P.S. Între timp, cineva a deschis un subiect despre culoarea veşmintelor clericale la care am şi răspuns.

Re: Amenajarea bisericii în interior şi exterior

Scris: 07 Sep 2009, 10:23
de ccristi
Sf Aer nu e acel acoperamant care se pune pe sf vase ,iar la iesirea cu
cinstitele daruri il poarta preotul proscomiditor pe umeri?
De ce zice ca Epitaful este numit si Sf Aer?

Re: Amenajarea bisericii în interior şi exterior

Scris: 07 Sep 2009, 10:33
de protosinghel
Pentru că în trecut era acelaşi lucru: un epitaf de dimensiuni mijlocii, mai mic ca Epitaful, dar mai mare cu pocrăvăţul mare de acum. Puteţi vedea aşa ceva în muzeul Mănăstirii Putna.

Re: Amenajarea bisericii în interior şi exterior

Scris: 05 Oct 2009, 15:52
de ccristi
Va rog sa-mi spuneti cind se pun in biserica dvera,acoperamint sf masa s.a.m.d.de culoare neagra trebuie facut o ceremonie(slujba) speciala sau pur si simplu un nene din biserica le schimba cind nu se slujeste nimic in biserica?
Daca da ,ce ar trebui citit?Si care ar fi ritualul ?rog detalii.
Schimbarea dverei in negru trebuie facuta la inceputul postului Mare?Cind anume?
Va multumesc

Re: Amenajarea bisericii în interior şi exterior

Scris: 05 Oct 2009, 16:12
de protosinghel
Nu e vorba de nici o ceremonie sau ritual. Ele se schimbă între slujbe, înainte de Vecernia de duminică seara, când este lăsatul secului pt Postul Mare. Perdeaua o poate schimba şi paraclisierul, iar faţa Sfintei Mese trebuie să fie schimbată de un "nene", care trebuie să fie pe deasupra preot sau diacon. ;)

Re: Amenajarea bisericii în interior şi exterior

Scris: 23 Iun 2010, 18:19
de Ormylia
Dacă tot se discută aici despre amenajarea bisericii, vă rog să-mi spuneţi şi mie, există vreun canon sau careva reguli care permit amenajarea unei biserici sau paraclis ortodox într-o biserică catolică? Întreb asta deoarece ştiu că prin Occident, Italia cel mai mult, pentru credicioşii ortodocşi de acolo se amenajează astfel de lăcaşuri.
Vă mulţumesc.

Re: Amenajarea bisericii în interior şi exterior

Scris: 23 Iun 2010, 19:23
de protosinghel
există vreun canon sau careva reguli care permit amenajarea unei biserici sau paraclis ortodox într-o biserică catolică?
Nu poate exista vreun canon din cel puţin 2 motive:
- aceasta este o problemă relativ nouă; şi
- încadrarea unei astfel de probleme în "canoane" ar însemna că ea nu mai reprezintă o excepţie, care trebuie abordată ca atare.

Este o problemă care trebuie supravegheată de episcopul locului, cu minim de "compromisuri".

Re: Amenajarea bisericii în interior şi exterior

Scris: 30 Aug 2010, 12:19
de Alexandru b17
Este voie ca pe tronul arhieresc sa se puna o poza cu episcopul lucului? Sau ar trebui sa fie vreo icoana si care anume?

Re: Amenajarea bisericii în interior şi exterior

Scris: 30 Aug 2010, 12:32
de protosinghel
Este voie ca pe tronul arhieresc sa se puna o poza cu episcopul lucului? Sau ar trebui sa fie vreo icoana si care anume?
Normal ar fi ca tronul arhieresc să rămână gol, atunci când arhiereul nu este de faţă. Chestia cu icoana, deşi pare mai evlavioasă, mi se pare puţin deplasată. Adică stă icoana, iar când vine episcopul, dăm icoana la o parte şi se aşează el.