Pagina 1 din 1

Despre binecuvantarea preoţească dată mirenilor

Scris: 09 Sep 2008, 13:21
de Ioan Cr
Adeseori (la greci, precis, nu stiu la ceilalti...) ne apropiem la inceputul sau la sfarşitul Liturghiei, sau cu orice alta ocazie, de preot(i) cerandu-le sa ne binecuvanteze. Cu semnul Sf. Cruci, cu o scurta rugaciune.

Intrebare:

1. Poate preotul sa dea binecuvantarea daca nu are cruce la piept, daca nu poarta rasa (la moment, de ex. in strada)?

2. Poate oferi binecuvantarea si diaconul?

Multumesc!

Re: Despre binecuvantarea preoţească dată mirenilor

Scris: 11 Sep 2008, 11:10
de protosinghel
Adeseori (la greci, precis, nu stiu la ceilalti...) ne apropiem la inceputul sau la sfarşitul Liturghiei, sau cu orice alta ocazie, de preot(i) cerandu-le sa ne binecuvanteze.
Poţi să te apropii de preot în orice moment ca să ceri binecuvântare particulară. Aceasta nu e legată în nici un fel de Liturghie (că acolo se dau alte binecuvântări comune). E altceva că mirenii, de multe ori, se întâlnesc cu preotul doar la Liturghie.
Vreau să mai menţionez că cererea binecuvântării nu este o formă de salut cu preotul, ci ceva mai mult. Prin influenţă monahală, unde călugării întâlnindu-se unul cu altul prin curtea mănăstirii îşi fac reciproc o mică închinăciune spunând "Blagosloviţi", mirenii, de multe ori, văd binecuvântarea ca o chestiune de etichetă în momentul întâlnirii cu preotul şi nu ca pe un har/dar primit de la Dumnezeu prin preot.
[Binecuvântarea] cu semnul Sf. Cruci, cu o scurta rugaciune.
Există mai multe practici locale de a da binecuvântarea.
- la ruşi, preotul binecuvântează făcând semnul crucii în faţa mireanului (adică îi binecuvântează chipul), după care îi dă să-i sărute mâna
- la români, preotul face semnul crucii pe capul credinciolului apoi îi dă mâna spre sărutare
- la greci, uneori se procedează ca la români, iar alte ori, pur şi simplu se dă mâna la sărutare
Formula universală pe care o zice preotul în acest moment este: "Domnul să te binecuvânteze!"
Poate preotul sa dea binecuvantarea daca nu are cruce la piept, daca nu poarta rasa (la moment, de ex. in strada)?
- Crucea la piept nu e obligatorie pt preot, decât în tradiţia rusă, dar nici acolo ca ceva indispensabil
- Conform Canoanelor, preotul trebuie să fie tot timpul îmbrăcat în dulamă/reverendă, dar nu şi în rasă (care e o haină mai mult monahală). Dacă preotul nu are "uniforma" pe el, atunci e un pic jenant pt preot să dea, iar pt mirean să ceară binecuvântare. În acest caz, după părerea mea personală, preotul poate fi salutat, spunându-i-se (aşa cum se obişnuieşte peste tot în România): "Sărut mâna, părinte!" Nu mi se pare corect însă ca atunci când preotul ar putea să dea o binecuvântare propriu-zisă, mireanul să spună aşa distant: "Sărut mâna, părinte!", fără să-i sărute mâna. Măcar în acest caz, "fă ceea ce zici!".
Poate oferi binecuvantarea si diaconul?
Dacă e să o luăm duhovniceşte, binecuvântarea poate fi dată şi de monahul nehirotonit şi chiar de părinţii trupeşti (asuprea copiilor lor) şi cu atât mai mult de câtre diacon. Formele unor astfel de binecuvântări sunt foarte diferite. Uneori, o astfel de binecuvântare se limitează la a pune mâna pe cap şi la a spune: "Domnul să te binecuvânteze!" Şi mai des, se spun doar cuvintele, fără a face nici un gest suplimentar, afară de o mică şi simbolică închinăciune.
Dpdv sacramental, binecuvântarea o poate da doar arhiereul şi preotul, aşa cum am spus mai sus.
Mâna preotului este sărutată în primul rând pt faptul că din acea mână ÎL primim pre Hristos euharistic, ea este cea care ne dă dezlegarea păcatelor şi tot prin ea se lucrează toate celelalte lucrări sfinţitoare ale preotului.

Re: Despre binecuvântarea preoţească dată mirenilor

Scris: 11 Sep 2008, 11:25
de Ioan Cr
Va multumesc pentru acest raspuns, frumos si exhaustiv!

Doamne ajuta!

Binecuvîntarea preotului/arhiereului

Scris: 12 Ian 2012, 00:11
de Veronika
Spuneţi-mi vă rog, care este importanţa binecuvîntării preotului din timpul liturghiei, faţă de cea din afara slujbei? Adică, dacă preotul ne binecuvîntează la liturghie, mai este nevoie să cerem altă binecuvîntare după slujbă, mai ales cînd slujeşte un arhiereu, toţi se îmbulzesc după slujbă să ia binecuvîntare crezînd că o să se sfinţească pe loc, alergînd după el şi călcîndu-se în picioare. Poate am exagerat puţin, dar de cele mai multe ori aşa se întîmplă, nu numai în cazul ăsta dar şi pe la Sf. moaşte etc.

Re: Binecuvîntarea preotului/arhiereului

Scris: 19 Ian 2012, 13:12
de Anthropos
Spuneţi-mi vă rog, care este importanţa binecuvîntării preotului din timpul liturghiei, faţă de cea din afara slujbei? Adică, dacă preotul ne binecuvîntează la liturghie, mai este nevoie să cerem altă binecuvîntare după slujbă, mai ales cînd slujeşte un arhiereu, toţi se îmbulzesc după slujbă să ia binecuvîntare crezînd că o să se sfinţească pe loc, alergînd după el şi călcîndu-se în picioare. Poate am exagerat puţin, dar de cele mai multe ori aşa se întîmplă, nu numai în cazul ăsta dar şi pe la Sf. moaşte etc.
Veronica, ai se sizat corect problema si cred ca ai dreptate. Dar totul depinde de gradul de catehizare si intelegere al fiecaruia. La noi lumea nu-si schimba modul de viata si nu se apuca sa citeasca Biblia, ci cauta sa se atinga sau sa poarte ceva sfant/sfintit si cred ca asta le rezolva problemele. Mi se par perceptii magice, desi nu neg rolul si importanta primirii unei binecuvantari, atunci cand acest lucru este posibil si dorit. Asta e parerea mea...
Iar cu privire la moaste, cred ca demult s-a ajuns la o comercializare a cultului. Cand vine Sf. Parascheva de la Iasi sau Sf. Dimitrie de la Bucuresti, de parca s-ar anunta o oferta promotionala, care n-ar fi valabila si in restul anului. Care-i diferenta ca te inchini la moaste in ziua pomenirii Sfantului sau in alta zi?

Re: Binecuvîntarea preotului/arhiereului

Scris: 21 Feb 2012, 01:08
de Veronika
Dacă tot am pornit pe această ideie, aş dori să mi se explice poziţia fiecărui deget al preotului în timpul unei binecuvîntări.
Sper să fiu înţeleasă corect, pentru că nu am trecut printr-o şcoală teologică ;), şi de aceea vreau să aflu unele lucruri mai amănunţit.

Re: Binecuvîntarea preotului/arhiereului

Scris: 15 Apr 2012, 19:49
de ierodumitru
Hristos a înviat!
Arătătorul: I, următorul:C, degetul mare cu inelarul:X, degetul mic:C; deci IC XC
Două câte două, degetele formează 3 cruci.
Cu drag, Dumitru

Re: Binecuvîntarea preotului/arhiereului

Scris: 21 Apr 2015, 21:11
de cristianhulber
Hristos a inviat!
Preotul poate binecuvanta masa cu semnul binecuvantarii daca nu este imbracat in reverenda?
Am vazut la, rusi ca atunci cand primesc ceva (chiar si un pahar cu apa) binecuvinteaza apoi primesc (consuma).Este in regula uzanta aceasta de gestul binecuvantarii?

Re: Binecuvîntarea preotului/arhiereului

Scris: 22 Apr 2015, 11:48
de protosinghel
Preotul poate binecuvanta masa cu semnul binecuvantarii daca nu este imbracat in reverenda?
Cred că da, iar dacă sunt mai mulţi preoţi, binecuvintează cel în reverendă.
Am vazut la, rusi ca atunci cand primesc ceva (chiar si un pahar cu apa) binecuvinteaza apoi primesc (consuma).Este in regula uzanta aceasta de gestul binecuvantarii?
Am văzut şi eu asta şi chiar am practicat o vreme, dar am renunţat. Mi se pare o exagerare, plus că stârneşti suspiciunea celui care îţi dă, ca şi cum ar fi spurcat sau vrăjit, şi tu poţi consuma numai dacă binecuvântezi. Personal mi s-a reproşat asta, după ce am luat o ciocolată de la o doamnă, care imediat şi-a închipuit că eu o cred vrăjitoare...

Re: Binecuvîntarea preotului/arhiereului

Scris: 23 Apr 2015, 16:45
de cristianhulber
Aceasta exagerare, din pacate, se intalneste la slujbele Maslului si sfintirii apei pana la epicleza slujbei, atunci cand uneori apare cuvantul ,,binecuvantare",mai ales aici in Ardeal. :x3