Pagina 2 din 2

Re: Veşminte liturgice

Scris: 16 Aug 2010, 08:21
de Alexandru b17
Pot purta cuculia athonita mereu sau numai in anumite momente ?
Aşa cum prevede rânduiala pentru hainele călugăreşti.

Unde putem gasi acesta randuiala?

Re: Veşminte liturgice

Scris: 16 Aug 2010, 18:16
de protosinghel
V-am răspuns aici.
Citiţi mai atent forumul că e plin cu informaţii şi nu întrebaţi acelaşi lucru de mai multe ori. Şi din acest motiv nu reuşesc să răspund la timp la unele întrebări.

Re: Veşminte liturgice

Scris: 26 Aug 2010, 16:02
de silvestru
e mai cu ''staif'' mofturi patriarhicesti,poate gresesc Dumnezeu sa ma ierte.

Re: Veşminte liturgice

Scris: 26 Aug 2010, 21:13
de Ierodiacon
Este o traditie in BOR ca patriarhul sa poarte haine albe . Si ceilalti au purtat nu numai PF Daniel . Traditia se leaga de faptul ca un mitropolit a oferit in dar primatului Miron o camilafca alba , daca imi aduc bine aminte .

Re: Veşminte liturgice

Scris: 15 Iul 2011, 22:51
de catehumen
la rusi care sunt treptele monahice?
1. Rasofor-monah-schimonah
2. Ierodiacon-arhidiacon
3. Ieromonah - egumen (care la români e protosinghel) - arhimandrit (care la ruşi este mitrofor)
4. Ieroschimonah - schiegumen - schiarhimandrit.

Cel puţin cu punctul 4 eu nu sunt deacord, dar aşa e la ei.
Cu ce anume nu sunteţi de acord: cu această treaptă sau cu denumirile ei?

Re: Veşminte liturgice

Scris: 15 Iul 2011, 22:58
de protosinghel
4. Ieroschimonah - schiegumen - schiarhimandrit.
Cel puţin cu punctul 4 eu nu sunt deacord, dar aşa e la ei.
Cu ce anume nu sunteţi de acord: cu această treaptă sau cu denumirile ei?
Toţi monahii sunt schimonahi, doar că schima unora e mică, iar a altora e mare. Însăşi împărţirea în 2 schime e o treabă discutabilă, aspru criticată de Teodor Studită. Athoniţii (greci) nici astăzi nu au 2 schime, ci toţi monahii primesc dintr-o dată schima mare. Iar dacă sunt hirotoniţi, nu vei auzi la cineva iero-schi-monah sau schi-arhimandrit. Toţi sunt ieromonahi, adică monahi sfinţiţi în treapta de preot.

Re: Veşminte liturgice

Scris: 15 Iul 2011, 23:15
de catehumen
Părinte Petru, pe acest forum, în alt loc, aţi spus următoarele:
"Dar dacă am şti care a fost rolul introducerii mânecuţelor, şi că diaconii au început să le folosească abia prin sec. 16-17, ne-am da seama că nu avem niciun motiv să îmbrăcăm mânecuţele la Vecernie sau Utrenie".
Aveţi în vedere doar aceste 2 slujbe (Vecernia şi Utrenia) sau în general, toate slujbele (Taine şi ierurgii)?

Re: Veşminte liturgice

Scris: 16 Iul 2011, 09:05
de protosinghel
Părinte Petru, pe acest forum, în alt loc, aţi spus următoarele:
"Dar dacă am şti care a fost rolul introducerii mânecuţelor, şi că diaconii au început să le folosească abia prin sec. 16-17, ne-am da seama că nu avem niciun motiv să îmbrăcăm mânecuţele la Vecernie sau Utrenie".
Aveţi în vedere doar aceste 2 slujbe (Vecernia şi Utrenia) sau în general, toate slujbele (Taine şi ierurgii)?
La Slujbele unde se îmbracă toate veşmintele, se îmbracă şi mânecuţele, unde nu se îmbracă toate, nu se iau nici mânecuţele.

Re: Veşminte liturgice

Scris: 14 Oct 2011, 20:24
de niceta
Părinte va multumesc pentru raspunsul dat cu privire la ceasuri. Mai vreau sa va întreb ce semnificatie are atingerea veșmintelor de catre credinciosi în timpul slujbelor si de ce se pune la noi în Ardeal epitrahilul pe capetele credincioșilor la citirea evangheliei (chiar daca atunci nu se îngenunchiaza ci se sta drept) sau la citirea molitvei pt. spovedanie si la maslu (chiar daca nu exista maslu de obste).

Re: Veşminte liturgice

Scris: 14 Oct 2011, 20:48
de protosinghel
ce semnificatie are atingerea veșmintelor de catre credinciosi în timpul slujbelor si de ce se pune la noi în Ardeal epitrahilul pe capetele credincioșilor la citirea evangheliei (chiar daca atunci nu se îngenunchiaza ci se sta drept) sau la citirea molitvei pt. spovedanie si la maslu (chiar daca nu exista maslu de obste).
Argumente se pot găsi, precum cel al atingerii femeii de poala hainei Mântuitorului sau cel al bolnavilor vindecaţi doar de umbra hainei apostolilor. Ceea ce se întâmplă în BOR însă, cred că e o mare exagerare. Totul se reduce la atingei, pupături etc., dar lumea habar nu are ce se citeşte acolo şi cum trebuie să placă ei lui Dumnezeu.
La urma urmei, e una când cuiva i se citeşte o rugăciune (vă rog să terminaţi cu cuvântul "molitvă"), preotul îi poate pune epitrahilul pe cap, dar când e vorba de Evanghelie, care trebuie ascultată şi înţeleasă, nu-i bine să se admită înghesuirea oamenilor doar pt a se atinge de veşminte. Ăsta deja e păgânism.

Re: Veşminte liturgice

Scris: 21 Sep 2014, 20:33
de presviter
1. Cum este mai bine pentru preotul de mir: sa slujeasca cu fesul (scufia) pe cap, sau cu capul descoperit ?
2. In primul caz, la ce momente trebuie ramas cu capul descoperit ?

Re: Veşminte liturgice

Scris: 22 Sep 2014, 10:38
de protosinghel
Cum este mai bine pentru preotul de mir: sa slujeasca cu fesul (scufia) pe cap, sau cu capul descoperit ?
Purtarea fesului ţine de tradiţia monahală, dar, ca şi în alte aspecte ale vieţii liturgice, aceasta s-a răsfrâns şi asupra preoţilor din lume.
Eu cred că cel mai bine ar fi să se procedeze astfel: Vecernia şi Utrenia (+ parastase şi alte ierurgii) să fie făcute cu capul acoperit, iar Liturghia şi alte Sfinte Taine să fie săvârşite cu capul descoperit.
In primul caz, la ce momente trebuie ramas cu capul descoperit ?
Fesul se dă la jos la citirea Evangheliei şi în cazuri de călduri mari.

Re: Veşminte liturgice

Scris: 23 Sep 2014, 10:05
de presviter
Totusi, cum se impaca purtarea fesului la slujba cu precizarea Sf. Pavel: "Orice bărbat care se roagă sau prooroceşte, având capul acoperit, necinsteşte capul său." I Cor XI, 4 ?
Ce interpretare mistica a devenit mai importanta decat acest cuvant al Scripturii ?

Camilafca este semnul unirii mistice dintre Hristos si monah. Dar fesul ?

Capul preotului trebuie descoperit si la sarutarea sf. icoane ?

Re: Veşminte liturgice

Scris: 23 Sep 2014, 14:33
de protosinghel
Totusi, cum se impaca purtarea fesului la slujba cu precizarea Sf. Pavel: "Orice bărbat care se roagă sau prooroceşte, având capul acoperit, necinsteşte capul său." I Cor XI, 4? Ce interpretare mistica a devenit mai importanta decat acest cuvant al Scripturii ?
Interpretări sunt multe, dar de ce ar prevala asupra Scripturii nu ştiu şi nu înţeleg. Cert este că, datorită tradiţiei monahale, practica s-a răspândit şi asupra preoţilor din lume.
Camilafca este semnul unirii mistice dintre Hristos si monah. Dar fesul ?
Fesul este potcapul pentru camilafcă, numită la greci koukoulion. Foarte rar când acest koukoulion era îmbrăcat direct pe cap. Cel mai des este pus deasupra unui fes/potcap, care simbolizează "nevionovăţia pruncilor", căci şi copiii purtau ceva asemănător şi mai poartă şi acum în lumea arabă (fără ca acele fesuri să aibă vreo legătură cu islamul, ci mai degrabă cu clima de acolo).
Capul preotului trebuie descoperit si la sarutarea sf. icoane ?
La ruşi şi români - DA, dar în Athos - doar la icoanele Maicii Domnului. Iarăşi o chestie neclară, pentru că la icoanele Mântuitorului nu-şi descoperă capul...

Re: Veşminte liturgice

Scris: 28 Sep 2014, 20:45
de presviter
Dar la inchinaciuni si metanii, cum se procedeaza ? Ne descoperim ?

Re: Veşminte liturgice

Scris: 28 Sep 2014, 23:04
de protosinghel
Dar la inchinaciuni si metanii, cum se procedeaza ? Ne descoperim ?
După tradiţia actuală, la închinăciuni şi metanii capul este acoperit şi se descoperă doar în momentul sărutării icoanelor. Ştiu că e incomod şi fesul poate cădea din cap, dar v-am spus cum se practică...

Re: Veşminte liturgice

Scris: 27 Oct 2014, 21:18
de barbosioan
Am si eu o mica nedumerire... anume si preotii de mir pot purta ""bedernita" si atunci care le este rangul ? Multumesc !

Re: Veşminte liturgice

Scris: 28 Oct 2014, 01:16
de protosinghel
Am si eu o mica nedumerire... anume si preotii de mir pot purta ""bedernita" si atunci care le este rangul ? Multumesc !
În BOR, în rangul de "sachelar" se dă bederniţa, iar preotului "iconom stavrofor" i se dă şi crucea (iar uneori şi un brâu roşu). De cele mai multe ori se dă direct rangul de "iconom stavrofor" cu bederniţa şi crucea deodată. Cam tot aşa e şi la greci, numai că eu nu au brâul roşu, care la români e împrumutat de la romano/greco-catolici. Iar la ruşi totul e mai complicat şi nu-i cazul să detaliez acum, pentru că mă doare capul de toate prostiile astea...

Re: Veşminte liturgice

Scris: 21 Mar 2015, 22:45
de Iustin
In BOR, bedernita se ofera doar la iconomi, insa sachelarul nu are elemente vizibile in cult, asa cum au iconomii si iconom-stravoforii, ci doar cand este imbracat in reverenda.