Probabil e vreo tradiţie locală, dar aşa ceva în Biserica Ortodoxă Universală nu există. Nu sunteţi obligat să ţineţi aşa ceva.Ce ne puteti spune despre postul Sf Cruci (8sep-14sep)?
Acum nu mai este post aspru. Nu scrie în Minei că este dezlegare la untdelemn şi vin?Dar cum se posteste de Înalţarea Sfintei Cruci...unii zic aspru...cît de aspru daca Liturghia e dimineata? :| ...
În vechea tradiţia Constantinopolitană în această zi se săvârşea Liturghia Darurilor mai înainte Sfinţite.A fost vreodata Liturghia de la acest praznic savarsita in alt timp decat dimineata si de aia e asociata cu post aspru? Ca de exemplu Sîmbăta Mare? :?
Ei, ceea ce spun eu a dispărut încă prin sec. XIII. Deci în Minerile româneşti degeaba căutaţi.In Mineiul asta de la Reintregirea sau Institut nu stiu unde e tiparit, nu scrie.Nu m-am uitat in cel de la Stavropoleos...inca.la altele n-am acces.
Acum nu mai este post aspru. Nu scrie în Minei că este dezlegare la untdelemn şi vin?Dar cum se posteste de Înalţarea Sfintei Cruci...unii zic aspru...cît de aspru daca Liturghia e dimineata? :| ...
În vechea tradiţia Constantinopolitană în această zi se săvârşea Liturghia Darurilor mai înainte Sfinţite.A fost vreodata Liturghia de la acest praznic savarsita in alt timp decat dimineata si de aia e asociata cu post aspru? Ca de exemplu Sîmbăta Mare? :?
Multe lucruri interesante s-au pierdut.
întunecă în mod serios valoarea acestei Zile ? E vorba de un Praznic împărătesc dintre cele mai importante - împreună cu Paştele, Cincizecimea şi Epifania - care alcătuiesc crucea anului liturgic, şi de mult timp mă gîndeam că îi lipseşte ceva, acum am aflat ce. Dacă ne uităm cu atenţie, fiecare din aceste 4 praznice are o oră specială de săvîrşire a Liturghiei, şi aceste ore alcătuiesc la rîndul lor o cruce:pierdere
Dacă continuăm cu aşa speculaţii, ajungem eretici "garantat 100%"...Dacă ne uităm cu atenţie, fiecare din aceste 4 praznice are o oră specială de săvîrşire a Liturghiei, şi aceste ore alcătuiesc la rîndul lor o cruce:
1. de Crăciun la răsărit; asemenea şi la celelalte Praznice împărăteşti
2. de Paşti după miezul nopţii; este singurul moment când se poate sluji noaptea
3. de Rusalii înainte de amiază (intervalul ceasurilor III-IV ); asemenea şi în celelalte duminici şi sărbători
4. de Ziua Crucii la apus; asemenea şi la Buna Vestire şi în zilele Patruzecimii.
Ar fi bine ca Sinodul (chiar şi local) să ia o hotărâre. Dar până ierarhii noştri prind firul, noi nu putem decât să slujim aşa cum este prevăzut la moment.Şi atunci nu ar fi mai bine ca în Ziua Crucii să slujim de dimineaţă Utrenia (cu ritualul scoaterii Crucii) iar spre seară Vecernia şi Liturghia (Sf.Ioan sau a Darurilor mai înainte sfinţite ) ? După care să urmeze unica masă a acelei zilei, cu dezlegarea la vin şi untdelemn ?
Aş vrea un răspuns şi la acest pasaj.Dar ce să faci când în mânăstiri se slujeşte Liturghia zilnic după ceasul al VI-lea, dar de fapt la 6 dimineaţa ? Cum este posibilă o confuzie atît de grosolană ? (vă rog, n-o luaţi personal) . În acest fel ajunarea zilnică de pînă la amiază este anulată sau se adaugă în mod absurd Liturghiei. La fel se întîmplă şi la Ziua Crucii şi nimeni nu pare să observe măcar această abatere devenită zilnică.
Ar fi bine ca Sinodul (chiar şi local) să ia o hotărâre.
A hotărît vre-un sinod ca Liturghia Darurilor mai inainte sfinţite să se facă seara (nu după masă, ci înainte ) ?Logic însă ar fi să se facă Liturghia Darurilor Înaintesfinţite după masă.
In Isaia 58, 6, al treilea cuvant din verset este "tom", tradus in limba romana cu "postul" si in greaca cu "nesteia" (nistia), ce inseamna postul integral (trupesc si sufletesc), asa cum ii place lui Dumnezeu.Daca imi poate spune pr Dimitrie, sau pr Dumio, sau cineva care se pricepe: unde este redat în Vechiul Testament, in ebraica, cuvântul "tom",care defineşte postul cu sensul de material, în care sunt angajate sufletul şi trupul, multumesc anticipat
Înapoi la “Sărbători şi perioade liturgice. Slujbe specifice”
Utilizatori ce ce navighează pe acest forum: Niciun utilizator înregistrat și 44 vizitatori