Dar cum se posteste de Înalţarea Sfintei Cruci...unii zic aspru...cît de aspru daca Liturghia e dimineata? :| ...
Acum nu mai este post aspru. Nu scrie în Minei că este dezlegare la untdelemn şi vin?
A fost vreodata Liturghia de la acest praznic savarsita in alt timp decat dimineata si de aia e asociata cu post aspru? Ca de exemplu Sîmbăta Mare? :?
În vechea tradiţia Constantinopolitană în această zi se săvârşea Liturghia Darurilor mai înainte Sfinţite.
Multe lucruri interesante s-au pierdut.
PACE, SANATATE SI BUCURIE IN NOUL AN !
Deşi mai este mult pînă la Ziua Crucii, mă preocupă o întrebare
Nu cumva această
pierdere
întunecă în mod serios valoarea acestei Zile ? E vorba de un Praznic împărătesc dintre cele mai importante - împreună cu Paştele, Cincizecimea şi Epifania - care alcătuiesc crucea anului liturgic, şi de mult timp mă gîndeam că îi lipseşte ceva, acum am aflat ce. Dacă ne uităm cu atenţie, fiecare din aceste 4 praznice are o oră specială de săvîrşire a Liturghiei, şi aceste ore alcătuiesc la rîndul lor o cruce:
1.
de Crăciun la răsărit; asemenea şi la celelalte Praznice împărăteşti
2.
de Paşti după miezul nopţii; este singurul moment când se poate sluji noaptea
3.
de Rusalii înainte de amiază (intervalul ceasurilor III-IV ); asemenea şi în celelalte duminici şi sărbători
4.
de Ziua Crucii la apus; asemenea şi la Buna Vestire şi în zilele Patruzecimii.
Dacă noi slujim Liturghia de dimineaţă în Ziua Crucii, nesocotim şi postul acestei zile, dar şi Crucea, care este adevăratul motiv al postului. De fapt, în limba română şi în teologia noastră am ajuns să înlocuim treptat ajunul cu postul, adică aşteptarea (eshatologică sau euharistică) cu mâncarea de post. Mergînd pe această logică, Liturghia Darurilor mai înainte sfinţite se slujeşte dimineaţa, de asemenea şi Liturghia Bunei Vestiri; acestea sunt abateri binecunoscute şi din fericire se mai îndreaptă in unele locuri.
Dar ce să faci când în mânăstiri se slujeşte Liturghia zilnic după ceasul al VI-lea, dar de fapt la 6 dimineaţa ? Cum este posibilă o confuzie atît de grosolană ? (vă rog, n-o luaţi personal) . În acest fel ajunarea zilnică de pînă la amiază este anulată sau se adaugă în mod absurd Liturghiei. La fel se întîmplă şi la Ziua Crucii şi nimeni nu pare să observe măcar această abatere devenită zilnică.
Noroc cu Postul Mare, care păstrează ca într-un muzeu multe comori ale înţelepciunii creştine. De asemeni, povăţuirea de la sfârşitul Liturghierului despre ora începerii Liturghiei lasă să se înţeleagă că sunt anumite zile şi în afara Postului Mare când se slujeşte către seară.
Şi atunci nu ar fi mai bine ca în Ziua Crucii să slujim de dimineaţă Utrenia (cu ritualul scoaterii Crucii) iar spre seară Vecernia şi Liturghia (Sf.Ioan sau a Darurilor mai înainte sfinţite ) ? După care să urmeze unica masă a acelei zilei, cu dezlegarea la vin şi untdelemn ?