Pagina 1 din 1

Despre post (+ ceva despre Înălţarea Sf. Cruci - 14 sept)

Scris: 07 Aug 2009, 15:08
de ccristi
Daca din greseala gustam ceva care nu este de post ce ar trebui sa facem?
Sa tinem sau nu post in ziua respectiva?

Re: despre post

Scris: 07 Aug 2009, 15:53
de protosinghel
Sigur că mai departe trebuie de postit! Nici nu încap discuţii, decât în cazul unei înţelegeri total eronate a sensului postului.

Re: despre post

Scris: 10 Aug 2009, 09:30
de ccristi
Daca din greseala gustam ceva care nu este de post este socotit un pacat si ar trebui marturisit duhovnicului?

Re: despre post

Scris: 10 Aug 2009, 11:07
de protosinghel
Pentru a nu se ajunge la ceva mai grav, e bine să fie mărturisit această greşeală, fie ea şi accidentală. Pentru aşa ceva duhovnicul ştie ce trebuie să facă...

Re: Despre post

Scris: 09 Sep 2010, 13:17
de ccristi
Ce ne puteti spune despre postul Sf Cruci (8sep-14sep) ?
De ce nu este trecut in calendarul crestin ortodox ?
Trebuie tinut ca si celelalte posturi ? Avem dezlegari la ceva ,candva in aceasta perioada ?

Va multumesc

Re: Despre post

Scris: 09 Sep 2010, 16:46
de protosinghel
Ce ne puteti spune despre postul Sf Cruci (8sep-14sep)?
Probabil e vreo tradiţie locală, dar aşa ceva în Biserica Ortodoxă Universală nu există. Nu sunteţi obligat să ţineţi aşa ceva.

Re: despre post

Scris: 10 Sep 2010, 00:28
de porfirie
Dar cum se posteste de Înalţarea Sfintei Cruci...unii zic aspru...cît de aspru daca Liturghia e dimineata? :| ...

A fost vreodata Liturghia de la acest praznic savarsita in alt timp decat dimineata si de aia e asociata cu post aspru? Ca de exemplu Sîmbăta Mare? :?

Re: despre post

Scris: 10 Sep 2010, 07:09
de protosinghel
Dar cum se posteste de Înalţarea Sfintei Cruci...unii zic aspru...cît de aspru daca Liturghia e dimineata? :| ...
Acum nu mai este post aspru. Nu scrie în Minei că este dezlegare la untdelemn şi vin?
A fost vreodata Liturghia de la acest praznic savarsita in alt timp decat dimineata si de aia e asociata cu post aspru? Ca de exemplu Sîmbăta Mare? :?
În vechea tradiţia Constantinopolitană în această zi se săvârşea Liturghia Darurilor mai înainte Sfinţite. ;)
Multe lucruri interesante s-au pierdut.

Re: despre post

Scris: 12 Sep 2010, 18:19
de porfirie
In Mineiul asta de la Reintregirea sau Institut nu stiu unde e tiparit, nu scrie.Nu m-am uitat in cel de la Stavropoleos...inca.la altele n-am acces.

Re: despre post

Scris: 12 Sep 2010, 18:40
de protosinghel
In Mineiul asta de la Reintregirea sau Institut nu stiu unde e tiparit, nu scrie.Nu m-am uitat in cel de la Stavropoleos...inca.la altele n-am acces.
Ei, ceea ce spun eu a dispărut încă prin sec. XIII. Deci în Minerile româneşti degeaba căutaţi.

Re: despre post

Scris: 01 Ian 2011, 18:45
de presviter
Dar cum se posteste de Înalţarea Sfintei Cruci...unii zic aspru...cît de aspru daca Liturghia e dimineata? :| ...
Acum nu mai este post aspru. Nu scrie în Minei că este dezlegare la untdelemn şi vin?
A fost vreodata Liturghia de la acest praznic savarsita in alt timp decat dimineata si de aia e asociata cu post aspru? Ca de exemplu Sîmbăta Mare? :?
În vechea tradiţia Constantinopolitană în această zi se săvârşea Liturghia Darurilor mai înainte Sfinţite. ;)
Multe lucruri interesante s-au pierdut.

PACE, SANATATE SI BUCURIE IN NOUL AN !

Deşi mai este mult pînă la Ziua Crucii, mă preocupă o întrebare :?:

Nu cumva această
pierdere
întunecă în mod serios valoarea acestei Zile ? E vorba de un Praznic împărătesc dintre cele mai importante - împreună cu Paştele, Cincizecimea şi Epifania - care alcătuiesc crucea anului liturgic, şi de mult timp mă gîndeam că îi lipseşte ceva, acum am aflat ce. Dacă ne uităm cu atenţie, fiecare din aceste 4 praznice are o oră specială de săvîrşire a Liturghiei, şi aceste ore alcătuiesc la rîndul lor o cruce:
1. de Crăciun la răsărit; asemenea şi la celelalte Praznice împărăteşti
2. de Paşti după miezul nopţii; este singurul moment când se poate sluji noaptea
3. de Rusalii înainte de amiază (intervalul ceasurilor III-IV ); asemenea şi în celelalte duminici şi sărbători
4. de Ziua Crucii la apus; asemenea şi la Buna Vestire şi în zilele Patruzecimii.

Dacă noi slujim Liturghia de dimineaţă în Ziua Crucii, nesocotim şi postul acestei zile, dar şi Crucea, care este adevăratul motiv al postului. De fapt, în limba română şi în teologia noastră am ajuns să înlocuim treptat ajunul cu postul, adică aşteptarea (eshatologică sau euharistică) cu mâncarea de post. Mergînd pe această logică, Liturghia Darurilor mai înainte sfinţite se slujeşte dimineaţa, de asemenea şi Liturghia Bunei Vestiri; acestea sunt abateri binecunoscute şi din fericire se mai îndreaptă in unele locuri.
Dar ce să faci când în mânăstiri se slujeşte Liturghia zilnic după ceasul al VI-lea, dar de fapt la 6 dimineaţa ? Cum este posibilă o confuzie atît de grosolană ? (vă rog, n-o luaţi personal) . În acest fel ajunarea zilnică de pînă la amiază este anulată sau se adaugă în mod absurd Liturghiei. La fel se întîmplă şi la Ziua Crucii şi nimeni nu pare să observe măcar această abatere devenită zilnică.

Noroc cu Postul Mare, care păstrează ca într-un muzeu multe comori ale înţelepciunii creştine. De asemeni, povăţuirea de la sfârşitul Liturghierului despre ora începerii Liturghiei lasă să se înţeleagă că sunt anumite zile şi în afara Postului Mare când se slujeşte către seară.

Şi atunci nu ar fi mai bine ca în Ziua Crucii să slujim de dimineaţă Utrenia (cu ritualul scoaterii Crucii) iar spre seară Vecernia şi Liturghia (Sf.Ioan sau a Darurilor mai înainte sfinţite ) ? După care să urmeze unica masă a acelei zilei, cu dezlegarea la vin şi untdelemn ?

Re: despre post

Scris: 02 Ian 2011, 23:10
de protosinghel
Dacă ne uităm cu atenţie, fiecare din aceste 4 praznice are o oră specială de săvîrşire a Liturghiei, şi aceste ore alcătuiesc la rîndul lor o cruce:
1. de Crăciun la răsărit; asemenea şi la celelalte Praznice împărăteşti
2. de Paşti după miezul nopţii; este singurul moment când se poate sluji noaptea
3. de Rusalii înainte de amiază (intervalul ceasurilor III-IV ); asemenea şi în celelalte duminici şi sărbători
4. de Ziua Crucii la apus; asemenea şi la Buna Vestire şi în zilele Patruzecimii.
Dacă continuăm cu aşa speculaţii, ajungem eretici "garantat 100%"...
Şi atunci nu ar fi mai bine ca în Ziua Crucii să slujim de dimineaţă Utrenia (cu ritualul scoaterii Crucii) iar spre seară Vecernia şi Liturghia (Sf.Ioan sau a Darurilor mai înainte sfinţite ) ? După care să urmeze unica masă a acelei zilei, cu dezlegarea la vin şi untdelemn ?
Ar fi bine ca Sinodul (chiar şi local) să ia o hotărâre. Dar până ierarhii noştri prind firul, noi nu putem decât să slujim aşa cum este prevăzut la moment.
Logic însă, aşa cum aţi sesizat, ar fi să se facă Liturghia Darurilor Înaintesfinţite după masă.

Re: Despre post (+ ceva despre Înălţarea Sf. Cruci - 14 sept

Scris: 03 Ian 2011, 16:28
de presviter
Multumesc :? , dar nu sunt speculaţii, ci simple observaţii asupra Tipicului acestor zile.
Dacă este greşit ce am spus, arătaţi greşeala, iar dacă nu, de ce loviţi cu cuvinte grele ?

Când citiţi la botez Tu din patru stihii ai întocmit făptura, cu patru anotimpuri ai încununat curgerea anului, acolo este tot speculaţie ? Clădirea bisericii este cruciformă tot din motive speculative ? Corelarea dintre echinocţii, solstiţii şi aceste praznice de asemenea ? Şi ar mai fi destule...
Dar ce să faci când în mânăstiri se slujeşte Liturghia zilnic după ceasul al VI-lea, dar de fapt la 6 dimineaţa ? Cum este posibilă o confuzie atît de grosolană ? (vă rog, n-o luaţi personal) . În acest fel ajunarea zilnică de pînă la amiază este anulată sau se adaugă în mod absurd Liturghiei. La fel se întîmplă şi la Ziua Crucii şi nimeni nu pare să observe măcar această abatere devenită zilnică.
Aş vrea un răspuns şi la acest pasaj.
Ar fi bine ca Sinodul (chiar şi local) să ia o hotărâre.
Logic însă ar fi să se facă Liturghia Darurilor Înaintesfinţite după masă.
A hotărît vre-un sinod ca Liturghia Darurilor mai inainte sfinţite să se facă seara (nu după masă, ci înainte ;) ) ?
Este nevoie de Sinod ca să aflăm că vecernia se face seara, ceasul al VI-lea la amiază şi aşa mai departe ?
Aşteptăm să ne spună Sinodul că zilele de post sunt în primul rînd zile de ajunare în care se mănîncă o singură dată spre seară ?
Şi că dintre aceste zile Ziua Crucii este cea mai importantă ?
Şi că sfîrşitul ajunării coincide cu ora împărtăşaniei ?

Monahii ar trebui să cunoască bine aceste aspecte.

Re: Despre post

Scris: 12 Feb 2011, 17:24
de silvestru
Daca imi poate spune pr Dimitrie, sau pr Dumio, sau cineva care se pricepe: unde este redat în Vechiul Testament, in ebraica, cuvântul "tom",care defineşte postul cu sensul de material, în care sunt angajate sufletul şi trupul, multumesc anticipat

Re: Despre post

Scris: 14 Feb 2011, 15:34
de dumio
Daca imi poate spune pr Dimitrie, sau pr Dumio, sau cineva care se pricepe: unde este redat în Vechiul Testament, in ebraica, cuvântul "tom",care defineşte postul cu sensul de material, în care sunt angajate sufletul şi trupul, multumesc anticipat
In Isaia 58, 6, al treilea cuvant din verset este "tom", tradus in limba romana cu "postul" si in greaca cu "nesteia" (nistia), ce inseamna postul integral (trupesc si sufletesc), asa cum ii place lui Dumnezeu.