Protestanţii răspund...
Scris: 27 Iun 2011, 23:50
Subiect-replica la intrebarile puse protestantilor aici
17. Să nu socotiţi că am venit să stric Legea sau proorocii; n-am venit să stric, ci să împlinesc.
18. Căci adevărat zic vouă: Înainte de a trece cerul şi pământul, o iotă sau o cirtă din Lege nu va trece, până ce se vor face toate.
19. Deci, cel ce va strica una din aceste porunci, foarte mici, şi va învăţa aşa pe oameni, foarte mic se va chema în împărăţia cerurilor; iar cel ce va face şi va învăţa, acesta mare se va chema în împărăţia cerurilor.
20. Căci zic vouă: Că de nu va prisosi dreptatea voastră mai mult decât a cărturarilor şi a fariseilor, nu veţi intra în împărăţia cerurilor.
21. Aţi auzit că s-a zis celor de demult: "Să nu ucizi"; iar cine va ucide, vrednic va fi de osândă.
22. Eu însă vă spun vouă: Că oricine se mânie pe fratele său vrednic va fi de osândă; şi cine va zice fratelui său: netrebnicule, vrednic va fi de judecata sinedriului; iar cine va zice: nebunule, vrednic va fi de gheena focului.
Prin urmare, daca Iisus a venit sa implineasca legea si prezicerile proorocilor, atunci cinstirea sabatului ramine in vigoare.
Iar lucrurile care au fost perfectionate(modificate) sunt descrise de Iisus in continuarea acestor cuvinte in Matei 5: 21-48, lucrurile care s-au modificat s-au enumerat si s-au explicat, insa legea cu privire la ziua de odihna(sabat), nu a fost mentionata. Asa o lege importanta...si daca a fost radical schimbata de ce nu a fost mentionata ?
Ce a mai mentionat Iisus despre sabat ? - Matei 12:
1. În vremea aceea, mergea Iisus, într-o zi de sâmbătă, printre semănături, iar ucenicii Lui au flămânzit şi au început să smulgă spice şi să mănânce.
2. Văzând aceasta, fariseii au zis Lui: Iată, ucenicii Tăi fac ceea ce nu se cuvine să facă sâmbăta.
3. Iar El le-a zis: Au n-aţi citit ce-a făcut David când a flămânzit, el şi cei ce erau cu el?
4. Cum a intrat în casa Domnului şi a mâncat pâinile punerii înainte, care nu se cuveneau lui să le mănânce, nici celor ce erau cu el, ci numai preoţilor?
5. Sau n-aţi citit în Lege că preoţii, sâmbăta, în templu, calcă sâmbăta şi sunt fără de vină?
6. Ci grăiesc vouă că mai mare decât templul este aici.
7. Dacă ştiaţi ce înseamnă: Milă voiesc iar nu jertfă, n-aţi fi osândit pe cei nevinovaţi.
8. Că Domn este şi al sâmbetei Fiul Omului.
Iisus este Dumnezeul Sabatului, El ne arata cum trebuie sa cinstim aceasta zi, ce trebuie si ce nu trebuie sa facem in aceasta zi, conform adevaratului inteles al zilei de odihna. Aceste lucruri doar sunt explicate de Iisus, cum trebuie sa cinstim si ce e bien de facut, dar nu se zice nimic despre schimbarea legii, nu se zice direct sau indirect despre schimbarea zilei de odihna, doar atit.
Ce zic proorocii ? - Isaia 58:
13. Dacă îţi vei opri piciorul tău în ziua de odihnă şi nu-ţi vei mai vedea de treburile tale în ziua Mea cea sfântă, ci vei socoti ziua de odihnă ca desfătare şi vrednică de cinste, ca sfinţită de Domnul, şi vei cinsti-o, fără să mai umbli, fără să te mai îndeletniceşti cu treburile tale şi fără să mai vorbeşti deşertăciuni,
14. Atunci vei afla desfătarea ta în Domnul. Eu te voi purta în car de biruinţă pe culmile cele mai înalte ale ţării şi te voi bucura de moştenirea tatălui tău Iacov, căci gura Domnului a grăit acestea.
Aici la ziua de odihna trebuie sa fim atenti, in unele traduceri se scrie sabat, in altele ziua de odihna, oricum sensul nu se schimba, iar ziua a 7-a si legea a 4-a au o valoare si importanta mare. Exemple despre importanta zilei de sabat in VT sunt mai multe.
Ce zic apostolii ? Evrei 4:
7. Dumnezeu hotărăşte din nou o zi, astăzi rostind prin gura lui David, după atâta vreme, precum s-a zis mai sus: "Dacă veţi auzi astăzi glasul Lui, nu învârtoşaţi inimile voastre".
8. Căci dacă Iosua le-ar fi adus odihnă, Dumnezeu n-ar mai fi vorbit, după acestea, de o altă zi de odihnă.
9. Drept aceea, s-a lăsat altă sărbătoare de odihnă poporului lui Dumnezeu.
Majoritatea "expertilor" din partea B.O. zic ca uite aici se spune clar, concret despre o alta zi, ceea ce in evanghelie era mai putin clar si specificat. DAR. Hai sa ne uitam la tot contextul. Sa trecem chiar la capitolul precedent, la capitolul Evrei 3, fiindca gindul acestor cuvinte incepe anume din capitolul 3. Despre care "odihna" se zice in capitolul 3 ? anume despre o data calendaristica ? sau mai mult despre un spatiu anumit, inlocuiti cuvintul "odihna" cu cuvintul "templu" sau "locasul de odihna" si veti vedea ca in linii mari sensul nu se schimba.
Evrei 3:
10. De aceea M-am mâniat pe neamul acesta şi am zis: Pururea ei rătăcesc cu inima şi căile Mele nu le-au cunoscut,
11. Că M-am jurat în mânia Mea: "Nu vor intra întru odihna Mea!".
12. Luaţi seama, fraţilor, să nu fie cumva, în vreunul din voi, o inimă vicleană a necredinţei, ca să vă depărteze de la Dumnezeul cel viu.
13. Ci îndemnaţi-vă unii pe alţii, în fiecare zi, până ce putem să zicem: astăzi! ca nimeni dintre voi să nu se învârtoşeze cu înşelăciunea păcatului;
14. Căci ne-am făcut părtaşi ai lui Hristos, numai dacă vom păstra temeinic, până la urmă, începutul stării noastre întru El,
15. De vreme ce se zice: Dacă veţi auzi astăzi glasul Lui, nu învârtoşaţi inimile voastre, ca la răzvrătire.
16. Cine sunt cei care, auzind, s-au răzvrătit? Oare nu toţi care au ieşit din Egipt, prin Moise?
17. Şi împotriva cui a ţinut mâine timp de patruzeci de ani? Au nu împotriva celor ce au păcătuit, ale căror oase au căzut în pustie?
18. Şi cui S-a jurat că nu vor intra întru odihna Sa, decât numai celor ce au fost neascultători?
19. Vedem dar că n-au putut să intre, din pricina necredinţei lor.
Evrei 4:
1. Să ne temem, deci, ca nu cumva, câtă vreme ni se lasă făgăduinţa să intrăm în odihna Lui, să pară că a rămas pe urmă cineva dintre voi.
2. Pentru că şi nouă ni s-a binevestit ca şi acelora, dar cuvântul propovăduirii nu le-a fost lor de folos, nefiind unit cu credinţa la cei care l-au auzit.
3. Pe când noi, fiindcă am crezut, intrăm în odihnă, precum s-a zis: "M-am jurat întru mânia Mea: nu vor intra întru odihna Mea", măcar că lucrurile erau săvârşite de la întemeierea lumii.
4. Căci undeva, despre ziua a şaptea, a zis astfel: "Şi S-a odihnit Dumnezeu în ziua a şaptea de toate lucrurile Sale".
5. Şi în acelaşi loc, zice iarăşi: "Nu vor intra întru odihna Mea!".
6. Deci, de vreme ce rămâne ca unii să intre în odihnă, iar aceia cărora mai dinainte li s-a binevestit, pentru nesupunerea lor, n-au intrat,
7. Dumnezeu hotărăşte din nou o zi, astăzi rostind prin gura lui David, după atâta vreme, precum s-a zis mai sus: "Dacă veţi auzi astăzi glasul Lui, nu învârtoşaţi inimile voastre".
8. Căci dacă Iosua le-ar fi adus odihnă, Dumnezeu n-ar mai fi vorbit, după acestea, de o altă zi de odihnă.
9. Drept aceea, s-a lăsat altă sărbătoare de odihnă poporului lui Dumnezeu.
10. Pentru că cine a intrat în odihna lui Dumnezeu s-a odihnit şi el de lucrurile lui, precum Dumnezeu de ale Sale.
Fiti foarte atenti, peste tot se spune despre o odihna in intelesul unui spatiu, locas, fiindca Iosua (in acest context) nu are nici o legatura cu zilele calendaristice si ziua a 7-a si cu cele zece porunci, Iosua trebuia sa duca poprul evreu in Tara Fagaduintei daruita de Dumnezeu, Moise ramasese la hotarul acestei tari (linga riul Iordan), aceasta tara a fagaduintei se compara ca un loc de odihna, ca o zi de odihna, dupa un lung drum prin pustiu al poporului evreu, o odihna intr-o tara unde "curge lapte si miere". Oare in acest context se zicea de sabat ? - Evident ca nu.
8. Căci dacă Iosua le-ar fi adus odihnă, Dumnezeu n-ar mai fi vorbit, după acestea, de o altă zi de odihnă.
9. Drept aceea, s-a lăsat altă sărbătoare de odihnă poporului lui Dumnezeu.
Atunci ce legatura au toate aceste "zile de odihna" si toate aceste "odihne" care se refereau la "un loc in spatiu" din capitolul 3, tot capitolul 4, cu schimbarea legii a 4-a? cu shimbarea sabatului ? cu o zi calendaristica ? - foarte putina.
10. Pentru că cine a intrat în odihna lui Dumnezeu s-a odihnit şi el de lucrurile lui, precum Dumnezeu de ale Sale.
Dinnou se are in vedere un loc, dar nu o sarbatoare.
Aici iarasi atentie, in unele traduceri nu se scrie: Drept aceea, s-a lăsat altă sărbătoare de odihnă poporului lui Dumnezeu. Dar anume: Rămîne dar o odihnă ca cea de Sabat pentru poporul lui Dumnezeu.
Prin urmare, doar o traducere exacta a textului biblic si anume a acestei fraze, ne spune cu adevarat daca s-a schimbat ziua de sabat, sau nu. Traducerea corecta a acestui rind ne arata raspunsul la o intrebare foarte importanta.
Desigur mai sunt citeva locuri in care se mentioneaza ziua de simbata sau duminica, insa nu au un sens direct, nici chiar indirect, care s-ar referi la schimbarea zilei de odihna din ziua a 7-a in ziua a 1-a. Doar o constatare a zilei in care s-au petrecut unele evenimente, asa constatari sunt mai multe la mai multe zile din saptamina si nu sunt un motiv de a schimba legea a 4-a, nu a 7-a si nici a 10-a dar a 4-a, tot are o semnificatie si acest lucru.
Sa nu uitam si de cuvintele scrise in Daniel 7:
24. Şi cele zece coarne înseamnă că din acest regat se vor ridica zece regi, şi un altul se va scula după ei; el se va deosebi de cei dinaintea lui şi va doborî la pământ trei regi.
25. Şi va grăi cuvinte de defăimare împotriva Celui Preaînalt şi va asupri pe sfinţii Celui Preaînalt, şi îşi va pune în gând să schimbe sărbătorile şi legea, şi ei vor fi daţi în mâna lui o vreme şi vremuri şi jumătate de vreme.
26. Şi judecata se va face şi i se va lua stăpânirea, ca să-l nimicească şi să-l prăbuşească pentru totdeauna.
27. Iar regatul şi stăpânirea şi mărirea regilor de sub ceruri se vor da poporului sfinţilor Celui Preaînalt; împărăţia Lui este împărăţie veşnică şi toate stăpânirile Îi vor sluji Lui şi pe El Îl vor asculta".
28. Iată sfârşitul vorbirii mele cu el. Pe mine, Daniel, gândurile mele m-au înfricoşat foarte şi faţa mi s-a schimbat şi am păstrat cuvântul în inima mea.
Sa nu uitam si de faptul ca ziua a 1-a era o zi de sarbatoare in imperiul roman, in majoritate cu o populatie pagina, si ziua 1-a se numea "ziua soarelui" "dies solis" al acestui zeu, care era considerat cel mai puternic, in Egipt-ul lui Moise tot era asa zeu. Aceste lucruri sunt doar o simpla coincidenta ? - serios ? - nu cred, prea mare coincidenta.
PS: in textul biblic sunt mai multe referinte, rog sa atragem atentie anume la traducerea Evrei 4:9.
Matei 5:3. Mantuitorul a schimbat sau nu a schimbat porunca a 4-a? (nu ma refer la alta zi)
17. Să nu socotiţi că am venit să stric Legea sau proorocii; n-am venit să stric, ci să împlinesc.
18. Căci adevărat zic vouă: Înainte de a trece cerul şi pământul, o iotă sau o cirtă din Lege nu va trece, până ce se vor face toate.
19. Deci, cel ce va strica una din aceste porunci, foarte mici, şi va învăţa aşa pe oameni, foarte mic se va chema în împărăţia cerurilor; iar cel ce va face şi va învăţa, acesta mare se va chema în împărăţia cerurilor.
20. Căci zic vouă: Că de nu va prisosi dreptatea voastră mai mult decât a cărturarilor şi a fariseilor, nu veţi intra în împărăţia cerurilor.
21. Aţi auzit că s-a zis celor de demult: "Să nu ucizi"; iar cine va ucide, vrednic va fi de osândă.
22. Eu însă vă spun vouă: Că oricine se mânie pe fratele său vrednic va fi de osândă; şi cine va zice fratelui său: netrebnicule, vrednic va fi de judecata sinedriului; iar cine va zice: nebunule, vrednic va fi de gheena focului.
Prin urmare, daca Iisus a venit sa implineasca legea si prezicerile proorocilor, atunci cinstirea sabatului ramine in vigoare.
Iar lucrurile care au fost perfectionate(modificate) sunt descrise de Iisus in continuarea acestor cuvinte in Matei 5: 21-48, lucrurile care s-au modificat s-au enumerat si s-au explicat, insa legea cu privire la ziua de odihna(sabat), nu a fost mentionata. Asa o lege importanta...si daca a fost radical schimbata de ce nu a fost mentionata ?
Ce a mai mentionat Iisus despre sabat ? - Matei 12:
1. În vremea aceea, mergea Iisus, într-o zi de sâmbătă, printre semănături, iar ucenicii Lui au flămânzit şi au început să smulgă spice şi să mănânce.
2. Văzând aceasta, fariseii au zis Lui: Iată, ucenicii Tăi fac ceea ce nu se cuvine să facă sâmbăta.
3. Iar El le-a zis: Au n-aţi citit ce-a făcut David când a flămânzit, el şi cei ce erau cu el?
4. Cum a intrat în casa Domnului şi a mâncat pâinile punerii înainte, care nu se cuveneau lui să le mănânce, nici celor ce erau cu el, ci numai preoţilor?
5. Sau n-aţi citit în Lege că preoţii, sâmbăta, în templu, calcă sâmbăta şi sunt fără de vină?
6. Ci grăiesc vouă că mai mare decât templul este aici.
7. Dacă ştiaţi ce înseamnă: Milă voiesc iar nu jertfă, n-aţi fi osândit pe cei nevinovaţi.
8. Că Domn este şi al sâmbetei Fiul Omului.
Iisus este Dumnezeul Sabatului, El ne arata cum trebuie sa cinstim aceasta zi, ce trebuie si ce nu trebuie sa facem in aceasta zi, conform adevaratului inteles al zilei de odihna. Aceste lucruri doar sunt explicate de Iisus, cum trebuie sa cinstim si ce e bien de facut, dar nu se zice nimic despre schimbarea legii, nu se zice direct sau indirect despre schimbarea zilei de odihna, doar atit.
Ce zic proorocii ? - Isaia 58:
13. Dacă îţi vei opri piciorul tău în ziua de odihnă şi nu-ţi vei mai vedea de treburile tale în ziua Mea cea sfântă, ci vei socoti ziua de odihnă ca desfătare şi vrednică de cinste, ca sfinţită de Domnul, şi vei cinsti-o, fără să mai umbli, fără să te mai îndeletniceşti cu treburile tale şi fără să mai vorbeşti deşertăciuni,
14. Atunci vei afla desfătarea ta în Domnul. Eu te voi purta în car de biruinţă pe culmile cele mai înalte ale ţării şi te voi bucura de moştenirea tatălui tău Iacov, căci gura Domnului a grăit acestea.
Aici la ziua de odihna trebuie sa fim atenti, in unele traduceri se scrie sabat, in altele ziua de odihna, oricum sensul nu se schimba, iar ziua a 7-a si legea a 4-a au o valoare si importanta mare. Exemple despre importanta zilei de sabat in VT sunt mai multe.
Ce zic apostolii ? Evrei 4:
7. Dumnezeu hotărăşte din nou o zi, astăzi rostind prin gura lui David, după atâta vreme, precum s-a zis mai sus: "Dacă veţi auzi astăzi glasul Lui, nu învârtoşaţi inimile voastre".
8. Căci dacă Iosua le-ar fi adus odihnă, Dumnezeu n-ar mai fi vorbit, după acestea, de o altă zi de odihnă.
9. Drept aceea, s-a lăsat altă sărbătoare de odihnă poporului lui Dumnezeu.
Majoritatea "expertilor" din partea B.O. zic ca uite aici se spune clar, concret despre o alta zi, ceea ce in evanghelie era mai putin clar si specificat. DAR. Hai sa ne uitam la tot contextul. Sa trecem chiar la capitolul precedent, la capitolul Evrei 3, fiindca gindul acestor cuvinte incepe anume din capitolul 3. Despre care "odihna" se zice in capitolul 3 ? anume despre o data calendaristica ? sau mai mult despre un spatiu anumit, inlocuiti cuvintul "odihna" cu cuvintul "templu" sau "locasul de odihna" si veti vedea ca in linii mari sensul nu se schimba.
Evrei 3:
10. De aceea M-am mâniat pe neamul acesta şi am zis: Pururea ei rătăcesc cu inima şi căile Mele nu le-au cunoscut,
11. Că M-am jurat în mânia Mea: "Nu vor intra întru odihna Mea!".
12. Luaţi seama, fraţilor, să nu fie cumva, în vreunul din voi, o inimă vicleană a necredinţei, ca să vă depărteze de la Dumnezeul cel viu.
13. Ci îndemnaţi-vă unii pe alţii, în fiecare zi, până ce putem să zicem: astăzi! ca nimeni dintre voi să nu se învârtoşeze cu înşelăciunea păcatului;
14. Căci ne-am făcut părtaşi ai lui Hristos, numai dacă vom păstra temeinic, până la urmă, începutul stării noastre întru El,
15. De vreme ce se zice: Dacă veţi auzi astăzi glasul Lui, nu învârtoşaţi inimile voastre, ca la răzvrătire.
16. Cine sunt cei care, auzind, s-au răzvrătit? Oare nu toţi care au ieşit din Egipt, prin Moise?
17. Şi împotriva cui a ţinut mâine timp de patruzeci de ani? Au nu împotriva celor ce au păcătuit, ale căror oase au căzut în pustie?
18. Şi cui S-a jurat că nu vor intra întru odihna Sa, decât numai celor ce au fost neascultători?
19. Vedem dar că n-au putut să intre, din pricina necredinţei lor.
Evrei 4:
1. Să ne temem, deci, ca nu cumva, câtă vreme ni se lasă făgăduinţa să intrăm în odihna Lui, să pară că a rămas pe urmă cineva dintre voi.
2. Pentru că şi nouă ni s-a binevestit ca şi acelora, dar cuvântul propovăduirii nu le-a fost lor de folos, nefiind unit cu credinţa la cei care l-au auzit.
3. Pe când noi, fiindcă am crezut, intrăm în odihnă, precum s-a zis: "M-am jurat întru mânia Mea: nu vor intra întru odihna Mea", măcar că lucrurile erau săvârşite de la întemeierea lumii.
4. Căci undeva, despre ziua a şaptea, a zis astfel: "Şi S-a odihnit Dumnezeu în ziua a şaptea de toate lucrurile Sale".
5. Şi în acelaşi loc, zice iarăşi: "Nu vor intra întru odihna Mea!".
6. Deci, de vreme ce rămâne ca unii să intre în odihnă, iar aceia cărora mai dinainte li s-a binevestit, pentru nesupunerea lor, n-au intrat,
7. Dumnezeu hotărăşte din nou o zi, astăzi rostind prin gura lui David, după atâta vreme, precum s-a zis mai sus: "Dacă veţi auzi astăzi glasul Lui, nu învârtoşaţi inimile voastre".
8. Căci dacă Iosua le-ar fi adus odihnă, Dumnezeu n-ar mai fi vorbit, după acestea, de o altă zi de odihnă.
9. Drept aceea, s-a lăsat altă sărbătoare de odihnă poporului lui Dumnezeu.
10. Pentru că cine a intrat în odihna lui Dumnezeu s-a odihnit şi el de lucrurile lui, precum Dumnezeu de ale Sale.
Fiti foarte atenti, peste tot se spune despre o odihna in intelesul unui spatiu, locas, fiindca Iosua (in acest context) nu are nici o legatura cu zilele calendaristice si ziua a 7-a si cu cele zece porunci, Iosua trebuia sa duca poprul evreu in Tara Fagaduintei daruita de Dumnezeu, Moise ramasese la hotarul acestei tari (linga riul Iordan), aceasta tara a fagaduintei se compara ca un loc de odihna, ca o zi de odihna, dupa un lung drum prin pustiu al poporului evreu, o odihna intr-o tara unde "curge lapte si miere". Oare in acest context se zicea de sabat ? - Evident ca nu.
8. Căci dacă Iosua le-ar fi adus odihnă, Dumnezeu n-ar mai fi vorbit, după acestea, de o altă zi de odihnă.
9. Drept aceea, s-a lăsat altă sărbătoare de odihnă poporului lui Dumnezeu.
Atunci ce legatura au toate aceste "zile de odihna" si toate aceste "odihne" care se refereau la "un loc in spatiu" din capitolul 3, tot capitolul 4, cu schimbarea legii a 4-a? cu shimbarea sabatului ? cu o zi calendaristica ? - foarte putina.
10. Pentru că cine a intrat în odihna lui Dumnezeu s-a odihnit şi el de lucrurile lui, precum Dumnezeu de ale Sale.
Dinnou se are in vedere un loc, dar nu o sarbatoare.
Aici iarasi atentie, in unele traduceri nu se scrie: Drept aceea, s-a lăsat altă sărbătoare de odihnă poporului lui Dumnezeu. Dar anume: Rămîne dar o odihnă ca cea de Sabat pentru poporul lui Dumnezeu.
Prin urmare, doar o traducere exacta a textului biblic si anume a acestei fraze, ne spune cu adevarat daca s-a schimbat ziua de sabat, sau nu. Traducerea corecta a acestui rind ne arata raspunsul la o intrebare foarte importanta.
Desigur mai sunt citeva locuri in care se mentioneaza ziua de simbata sau duminica, insa nu au un sens direct, nici chiar indirect, care s-ar referi la schimbarea zilei de odihna din ziua a 7-a in ziua a 1-a. Doar o constatare a zilei in care s-au petrecut unele evenimente, asa constatari sunt mai multe la mai multe zile din saptamina si nu sunt un motiv de a schimba legea a 4-a, nu a 7-a si nici a 10-a dar a 4-a, tot are o semnificatie si acest lucru.
Sa nu uitam si de cuvintele scrise in Daniel 7:
24. Şi cele zece coarne înseamnă că din acest regat se vor ridica zece regi, şi un altul se va scula după ei; el se va deosebi de cei dinaintea lui şi va doborî la pământ trei regi.
25. Şi va grăi cuvinte de defăimare împotriva Celui Preaînalt şi va asupri pe sfinţii Celui Preaînalt, şi îşi va pune în gând să schimbe sărbătorile şi legea, şi ei vor fi daţi în mâna lui o vreme şi vremuri şi jumătate de vreme.
26. Şi judecata se va face şi i se va lua stăpânirea, ca să-l nimicească şi să-l prăbuşească pentru totdeauna.
27. Iar regatul şi stăpânirea şi mărirea regilor de sub ceruri se vor da poporului sfinţilor Celui Preaînalt; împărăţia Lui este împărăţie veşnică şi toate stăpânirile Îi vor sluji Lui şi pe El Îl vor asculta".
28. Iată sfârşitul vorbirii mele cu el. Pe mine, Daniel, gândurile mele m-au înfricoşat foarte şi faţa mi s-a schimbat şi am păstrat cuvântul în inima mea.
Sa nu uitam si de faptul ca ziua a 1-a era o zi de sarbatoare in imperiul roman, in majoritate cu o populatie pagina, si ziua 1-a se numea "ziua soarelui" "dies solis" al acestui zeu, care era considerat cel mai puternic, in Egipt-ul lui Moise tot era asa zeu. Aceste lucruri sunt doar o simpla coincidenta ? - serios ? - nu cred, prea mare coincidenta.
PS: in textul biblic sunt mai multe referinte, rog sa atragem atentie anume la traducerea Evrei 4:9.