A.D. 1545 - Traditia primeste aceiasi autoritate ca si Biblia-
In primul rand afirmatia ne duce in eroare dandu-ne senzatia ca ar fi doua izvoare revelate Biblia si Traditia,si desigur ca aceste izvoare se contrazic.Insa Biserica s-a bazat pe un singur izvor revelat ,il compar cu o "funie impletita din Traditie si Scriptura".Multe cu cuvintele mele n-as mai spune,am adunat in timp mai multe citate care sunt destul de lamuritoare.
Apostolul Pavel ne spune:
",Therefore, brethren, stand fast, and hold the TRADITIONS which ye have been taught, whether by word, or our epistle 2 Thessalonians 2:15 "
-Sfântul Ignatie Teoforul, (35-107), Pãrinte Apostolic, ucenic al apostolilor (f 107 d.Hr.), dupa cum ne mãrturiseste istoricul Eusebiu din Cezareea,"
îndemna pe credinciosii de pe vremea sa sã se fereascã de învãtãturile ereticilor si sã pãzeascã numai Traditia apostolicã;"
- Sfântul Policarp, episcop al Smirnei, tot un Pãrinte Apostolic (c. 60-c. 155), si personalitate de seamã a Bisericii crestine dupã mãrturia aceluiasi istoric,
a predat credinciosilor sãi aceleasi cuvinte (învãtãturi) pe care le-a auzit el direct de la apostoli;
Papias, care a trait între anii 70 si 155 dupa Hristos, a scris
,Daca ma întâlnesc cu cineva care i-a urmat pe Apostoli, am grija sa-I întreb ce învataturi dadeau ei. Ce spunea Andrei, Petru sau Filip? Ce spuneau Toma, Iacov, Ioan, Matei, sau alti ucenici ai Domnului? Ce spunea Aristion sau presbiterul Ioan, ucenici ai lui Hristos? Nu cred ca am câstigat atât de mult din carti, cât din marturisirile vii ale celor care înca traiesc. (Eusebiu, Istoria bisericii).
- Sfântul Irineu (120-202) mãrturiseste pentru traditie în scrierile sale:
?Toti care voiesc sã cunoascã adevãrul, trebuie sã se îndrepte cãtre Traditia apostolica, în toatã lumea cunoscutã";
- Origen (185-245) scria:
Sã fie pãstratã Traditia bisericeascã predatã prin ordinea succesiunii de la apostoli, care exista în biserici pânã în ziua de astãzi".
- Tot asa de hotârât în aceastã privintã scria si Sfântul Ciprian (2OO-258):
Dacã ne vom îndrepta noi la izvorul Traditiei dumnezeiesti, atunci se va curma rãtãcirea omeneascâ".
Tertulian (c. 160-c. 225
„Ceea ce apostolii au propovãduit” „adicã ceea ce Hristos le-a descoperit, eu pretind prin prescritiune cã nu se poate proba altminteri decât prin Bisericile ce apostolii au întemeiat, învãtându-le fie prin viu grai, cum se zice, fie prin epistoliile lor. Dacã este asa, toatã doctrina ce se acordã cu cea a Bisericilor apostolice, mame si izvoare ale credintei, este conformã cu adevãrul.” De Praescrip., § XXI
- Clement Alexandrinul (150-217) zice:
Aceia care explicã Scriptura contra Traditiei bisericesti, au stricat norma adevarului.
-Hegesip (sec. II), îndeobste aclamat ca pãrinte al istoriei bisericesti ne mãrturiseste tot Eusebiu de Cezareea, s-a sârguit s
ã adune la un loc toate traditiile apostolice, si a adunat mai multe din ele în cinci cãrti, care însã cu timpul s-au pierdut;
-Eusebiu (263-340), subliniazã clar cã Noul Testament a fost precedat de Biserica soborniceascã. Tot el se referea la 'Scripturile' considerate false si prin urmare neincluse de Pãrintii Bisericii în sfântul Canon al Noului Testament: "Acestea vor fi cu toate trecute în rândul cãrtilor contestate…[deosebite de] acele scrieri care,
potrivit traditiei Bisericii sunt adevãrate, originale si recunoscute…
- Sfântul Grigorie de Nyssa (+ 394) scria
: Avem Traditia ajunsã la noi de la pârinti, ca o mostenire prin succesiune de la apostoli, transmisã prin sfintii ce au urmat .
-Sf. Vasile cel Mare: "
Dintre dogmele pãstrate în Bisericã, pe unele le avem din învãtãtura scrisã, iar pe altele le-am primit din traditia apostolilor. Ambele forme de transmitere au aceeasi putere pentru credintã. si oricine are o initiere cât de micã în chestiunile bisericesti nu va ridica obiectii. Fiindcã, dacã am încerca sã lãsãm la o parte obiceiurile care n-au temei scris , ca si când n-ar avea mare însemnãtate, am gresi, pãgubind Evanghelia în cele esentiale.
- Sfântul Ioan Gurã de Aur (f 407) scrie:
De aici (din II Tes. 2, 15) se vede cã Apostolii n-au predat toate prin scrisoare, ci multe farã scrisori, dar si acestea nescrise sunt demne de crezare. Dacã este Traditie, atunci nu cãuta nimic mai mult".
- Sfântul Epifanie (f 403 d.Hr.) zicea: T
rebuie pãstratã Traditia, pentru cã nu este cu putintã a afla toate în Sfânta Scripturã; Sfintii Apostoli au depus unele în scrisori, altele în Traditie...".
-Sf Damaschin„
sã nu depãsim hotarele vesnice pe care le-au pus pãrintii nostri, ci sã tinem predaniile asa cum le-am primit"
Le-am enumerat fara pretentia de a epuiza subiectul,ar fi si alte marturii.