Pagina 1 din 1

Nelamuriri din slujire

Scris: 18 Ian 2015, 14:14
de crestinortodox85
Doamne ajuta!
Am cateva nelamuriri cu privire la locul de unde se provoaca prochimenul: de unde se provoaca la vecernia de peste saptamana dar la cea de sambata seara sau praznice imparatesti.?
La utrenia Duminicii, preotul iasa prin usile imparatesti cu Evanghelia si o aseaza spre inchinare, cand revine dupa ce in prealabil s-a inchinat pe unde intra, prin sfintele usi, sau prin cea diaconeasca?
La imparatasirea copiilor, daca nu am adulti la impartasit, mai citesc rugaciunile: "Cred Doamne..." ei neavand pacate (pana la 5,6 ani), dar dupa ce i-am impartasit "Trupul Tau cel Sfant Doamne Iisuse Hristoase, sa-mi fie mie..." ?
Impartasania pentru bolnavi, se tine mai multi ani, sau ce a ramas o consuma preotul la impartasire inainte de joia mare?
In sfantul altar cum trebuiesc asezate icoanele? Spre exemplu am un set de icoane praznicare si la sfintii de peste an, este bine sa le asez de la stanga la dreapta urmand calendarul bisericesc?
La cadirea mare, la intoarcerea preotului din biserica socotesc ca ar trebui cadite tetrapoadele (daca sunt inainte de tronuri) apoi tronul arhieresc (daca nu sta in el ierarhul), al Maicii Domnului, apoi icoanele imparatesti si intra in altar, de ce dar in tipic e mentionat faptul ca dupa ce cadesti icoanele imp. sa te intorci si sa cadesti tronul? Ori ca sta ierarhul si il cadesti ultimul (nu stiu cine trece pe langa el si nu il cadeste ), ori asa trebuie de fiecare data. Si intrebarea daca tronul este al arhiereului ( nu Cel vesnic, care este in altar) de ce sa-l cadesc in lipsa acestuia, sau poza acestuia?
Socotesc ca aghiasma, ca este mare sau mica se ia inainte de anafura, ele avand slujba proprie si invocarea Harului Duhului Sfant, pe cand anafura este simpla paine binecuvantata. De ce dar in Sfantul Munte i-au anafura inainte de aghiasma mica? (Am vz si la Man. Frasinei scris pe vasul de aghiasma)


Va multumesc anticipat si rog lamuriri cu privire la cele scrise.

Re: Nelamuriri din slujire

Scris: 19 Mar 2015, 22:54
de Pr Haralambie
Doamne ajuta!
Am cateva nelamuriri cu privire la locul de unde se provoaca prochimenul: de unde se provoaca la vecernia de peste saptamana dar la cea de sambata seara sau praznice imparatesti.?
Din spatele Sfintei Mese de fiecare data.
La utrenia Duminicii, preotul iasa prin usile imparatesti cu Evanghelia si o aseaza spre inchinare, cand revine dupa ce in prealabil s-a inchinat pe unde intra, prin sfintele usi, sau prin cea diaconeasca?
Ar trebui preotul sa o tina in mana Evanghelia pana o saruta toti credinciosii, apoi intra tot prin Sintele Usi.
La imparatasirea copiilor, daca nu am adulti la impartasit, mai citesc rugaciunile: "Cred Doamne..." ei neavand pacate (pana la 5,6 ani), dar dupa ce i-am impartasit "Trupul Tau cel Sfant Doamne Iisuse Hristoase, sa-mi fie mie..." ?
Eu sunt de parere ca rugaciunea a XII a nu trebuie rostită de catre preot, nici pentru copii nici pentru adulti. Copiii nu au pacatele mentionate iar adultii trebuie sa o citeasca ei caci preotul pentru el a mai spus-o o data cand s a impartasit. Se poate citi la strana in timpul impartasirii clericilor. In schimb trebuie citita rugaciunea de multumire din Liturghier prevazuta in Liturghie.
Impartasania pentru bolnavi, se tine mai multi ani, sau ce a ramas o consuma preotul la impartasire inainte de joia mare?
Nu este obligatoriu sa se reinoiasca Impartasania in Joia Mare. Daca a mai ramas din anii precedenți, se pastreaza pana se termina. Si poate sa se usuce Sfintele pentru bolnavi in orice timp si oridecate ori este nevoie. Indicatia pentru scoaterea agnetului in joia mare si uscarea in saptamana luminata, are ca scop evitarea mucegairii agnetului, pentru o mai buna supraveghere, stiindu-se ca in aceasta perioada preotul este zilnic in biserica.
Cum trebuiesc asezate icoanele? Spre exemplu am un set de icoane praznicare si la sfintii de peste an, este bine sa le asez de la stanga la dreapta urmand calendarul bisericesc?
In ordine, ca sa fie simplu la cautare.
La cadirea mare, la intoarcerea preotului din biserica socotesc ca ar trebui cadite tetrapoadele (daca sunt inainte de tronuri) apoi tronul arhieresc (daca nu sta in el ierarhul), al Maicii Domnului, apoi icoanele imparatesti si intra in altar, de ce dar in tipic e mentionat faptul ca dupa ce cadesti icoanele imp. sa te intorci si sa cadesti tronul? Ori ca sta ierarhul si il cadesti ultimul (nu stiu cine trece pe langa el si nu il cadeste ), ori asa trebuie de fiecare data.
Asa cum prevede tipicul e bine.
Si intrebarea daca tronul este al arhiereului ( nu Cel vesnic, care este in altar) de ce sa-l cadesc in lipsa acestuia, sau poza acestuia?
Din acelasi motiv care cadesti si icoanele in lipsa persoanelor pe care le reprezinta.
Socotesc ca aghiasma, ca este mare sau mica se ia inainte de anafura, ele avand slujba proprie si invocarea Harului Duhului Sfant, pe cand anafura este simpla paine binecuvantata. De ce dar in Sfantul Munte i-au anafura inainte de aghiasma mica? (Am vz si la Man. Frasinei scris pe vasul de aghiasma)
Ce mai conteaza acum care se ia intai, nu tot cu Duhul Sfant s-au sfintit amandoua? Anafora anaforă ( antidorul) este ramasita painii de la Proscomidie.