Pagina 1 din 1

Ecteniile Vecernie și Utreniei

Scris: 28 Dec 2012, 02:25
de catehumen
1. Mai are rost prezența ecteniilor mici în cadrul Vecerniei și Utreniei, după ce rugăciunile care le însoțeau au fost transferate la începutul fiecărei slujbe?
2. Dacă ectenia cererilor preceda concedierea, după cum a afirmat și păr. Petru în lucrarea ”Liturghia Ortodoxă”, atunci de ce la Vecernia și Utrenia din zi de rând ectenia cererilor se zice înaintea ecteniei întreite (invers logicii)?

Re: Ecteniile Vecernie și Utreniei

Scris: 28 Dec 2012, 11:19
de protosinghel
Mai are rost prezența ecteniilor mici în cadrul Vecerniei și Utreniei, după ce rugăciunile care le însoțeau au fost transferate la începutul fiecărei slujbe?
Fără rugăciuni, ecteniile nu mai au rost. Dar e mult mai bine să fie readuse rugăciunile la locul lor şi cred că în direcţia aceasta trebuie să lucrăm.
Dacă ectenia cererilor preceda concedierea, după cum a afirmat și păr. Petru în lucrarea ”Liturghia Ortodoxă”, atunci de ce la Vecernia și Utrenia din zi de rând ectenia cererilor se zice înaintea ecteniei întreite (invers logicii)?
Şi la Liturghie "Rugăciunea de după Amvon" este una de concediere, dar mai ales acolo unde se cântă Ps. 33 (din rânduiala Obedniţei) se se mai ţin predici după Otpust, concedierea se amână şi mai mult.
Există presupunerea că la Vecernie şi Utrenie, după "cererile Îngerului de pace" (adică ectenia cererilor), partea finală - începând cu Stihoavna - se făcea tot în pridvor. Deci ceea ce avem după Stihoavnă era ca un fel de anexă, care culmina cu o ectenie întreită.
Cazul Utreniei praznicale când se cântă Doxologia Mare şi cele 2 ectenii le avem la sfârşit una după alta nu trebuie să ne ducă în eroare. Aceasta este o rânduială excepţională, care în trecut se făcea doar în Sâmbăta Mare, când după Doxologia cântată se citea Apostol şi Evanghelie. În rest Doxologia era citit de "cel mai mare".

Re: Ecteniile Vecernie și Utreniei

Scris: 31 Dec 2012, 13:25
de catehumen
Mai are rost prezența ecteniilor mici în cadrul Vecerniei și Utreniei, după ce rugăciunile care le însoțeau au fost transferate la începutul fiecărei slujbe?
Fără rugăciuni, ecteniile nu mai au rost. Dar e mult mai bine să fie readuse rugăciunile la locul lor şi cred că în direcţia aceasta trebuie să lucrăm.
1. În acest caz cum ar fi mai bine de rostit aceste rugăciuni: în taină sau în glas?
2. Locul lor în cadrul ecteniilor îl identificăm după ecfonise?
3. Am observat că sunt mai multe rugăciuni decât ectenii. Cum rezolvăm această problemă, mai ales când în anumite zile avem și mai puține ectenii la Catisme?

Re: Ecteniile Vecernie și Utreniei

Scris: 31 Dec 2012, 15:09
de protosinghel
Eu sunt adeptul rostirii în glas, dar recomand să mai aşteptaţi până voi scoate o ediţie electronică a Liturghierului, în care să puteţi urmări ordinea şi locul corect al fiecărei rugăciuni. Orientarea după ecfonise nu este întotdeauna corectă. De exemplu, la Vecernie avem ecfonisul "Fie stăpânirea Împărăţiei Tale" după rugăciunea de plecare a capetelor, iar la Utrenie întâlnim o altă rugăciune cu acelaşi ecfonis, dar o ectenie corespunzătoare nu aflăm.
Un alt exemplu: efonisul Utreniei "Că s-a binecuvântat numele Tău" este mai potrivit pentru zilele de duminică, când se cântă Binecuvântările Învierii, dar e aproape neînţeles atunci când acestea nu se cântă.
Deci avem de lucru... E bine că ne punem aceste întrebări.

Re: Ecteniile Vecerniei și Utreniei

Scris: 31 Dec 2012, 15:21
de catehumen
Așteptăm cu drag această ediție.

Re: Ecteniile Vecernie și Utreniei

Scris: 03 Dec 2013, 21:57
de silvestru
Se mai stie ceva de aceasta editie electronica promisa, si daca s-a mai lucrat ceva la ordinea rugaciunilor si ecfoniselor la aceste laude?