Pagina 1 din 2

Perioada Penticostarului. Particularităţi tipiconale

Scris: 07 Apr 2010, 19:55
de florin
Este corect faptul ca in unele biserici Ceea ce esti mai cinstita... se inlocuieste cu Lumineaza-te, lumineaza-te... in sampamana luminata sau in toata perioada Penticostarului?

In unele manastiri in locul rugaciunilor de la masa de pranz si cea de seara se pune la inceput doar Hristos a inviat...Domne miluieste... Slava...Parinte binecuvinteaza, iar la sfarsit Lumineaza-te lumineaza-te...Domne miluieste... Slava...Parinte binecuvinteaza. Este corecta aceasta randuiala; iar daca nu care e cea corecta?


Care este explicatia pt faptul ca in toata perioada Penticostarului Ps. 19 si 20 ai Utreniei sun inlocuiti cu Hristos a Inviat, cantat de 3 ori?

Re: Perioada Penticostarului. Particularităţi tipiconale

Scris: 08 Apr 2010, 14:10
de protosinghel
Este corect faptul ca in unele biserici Ceea ce esti mai cinstita... se inlocuieste cu Lumineaza-te, lumineaza-te... in sampamana luminata sau in toata perioada Penticostarului?
1. În această privinţă, rânduiala din Săptămâna Luminată şi celelalte săptămâni până la Înălţare, sunt destul de diferite. În Săptămâna Luminată, în cadrul Otpusturilor Mari (la Vecernie şi Utrenie) se sare în general peste acest element. Aşa scrie în Penticostar şi Tipic: să se treacă de la "Întăreşte, Dumnezeule, sfânta şi dreapta credinţă..." direct la "Hristos a înviat..." şi Otpustul propriu-zis. Deci nu avem "Prea Sfântă Născătoare...", "Ceea ce eşti mai cinstită" şi chiar "Slavă Ţie Hristoase...".
2. Asta nu înseamnă că imnul "Ceea ce eşti mai cinstită..." este interzis în această perioadă, aşa cum este de exemplu "Împărate, Ceresc..." sau "Am văzut lumina cea adevărată...". Imnul "Ceea ce eşti mai cinstită" se regăseşte la Ceasurile pascale şi se va pune după Cântarea a 8-a a Canonului la toate Utreniile de luni până sâmbătă (dacă nu sunt slujbe cu Priveghere), începând cu săptămâna a 2-a de după Paşti.
3. Începând cu Duminica Tomei Otpustul revine la o formă obişnuită, inclusiv cu "Ceea ce eşti mai cinstitiă", neavând altă particularitate decât aceea că în toată "după-prăznuirea" se spune "Cel ce a înviat din morţi, Hristos Adevăratul Dumnezeul nostru..."
4. Presupun că greşeala de a introduce "Luminează-te..." în loc de "Ceea ce eşti mai cinstită..." la Otpust provine din mediul parohial, unde nu se pun Ceasurile (ca să se vadă că "Ceea ce eşti mai cinstită..." se cântă chiar şi în ziua de Paşti) şi nici nu se fac slujbe în zilele de rând după Săptămâna Luminată, ca să ştie că la acele Utrenii se cântă la Canoane "Ceea ce eşti mai cinstită". În acest caz se poate crede, nejustificat, că "Ceea ce eşti mai cinstită..." este o cântare "interzisă".
5. Înlocuirea la Otpust a imnului "Ceea ce eşti..." cu "Luminează-te..." nu se justifică pe motivul că: a) nu este prevăzută de Tipic sau Penticostar; b) nu se practică în cazul altor sărbători (care de asemenea au Irmoase / Axioane speciale) - ceea ce este foarte important, iar "Ceea ce eşti mai cinstită.." nu este un imn "interzis" în această perioadă.

În concluzie:
1. În Săptămâna Luminată nu se pune la Otpust nici "Ceea ce eşti...", nici "Luminează-te..."
2. După Săptămâna Luminată se pune "Ceea ce eşti..." şi nu e corect ca acest imn să fie înlocuit cu "Luminează-te..."
In unele manastiri in locul rugaciunilor de la masa de pranz si cea de seara se pune la inceput doar Hristos a inviat...Domne miluieste... Slava...Parinte binecuvinteaza, iar la sfarsit Lumineaza-te lumineaza-te...Domne miluieste... Slava...Parinte binecuvinteaza. Este corecta aceasta randuiala; iar daca nu care e cea corecta?
Este o regulă nescrisă care poate fi aplicată şi considerată "corectă" doar în Săptămâna Luminată. După aceea se revine la normal...
Apropo, în vechime Odovania Paştilor se făcea în Duminica Tomei, de unde şi denumirea ei de "Antipasha". Abia prin sec. 13-14 s-a prelungit "după-prăznuirea" până în ajunul Înălţării.
Care este explicatia pt faptul ca in toata perioada Penticostarului Ps. 19 si 20 ai Utreniei sun inlocuiti cu Hristos a Inviat, cantat de 3 ori?
1. Aceşti psalmi nu fac parte din Utrenia propriu-zisă şi eu sunt de părerea că ei trebuie scoşi în tot anul. Ei se suprimă şi atunci când Utrenia se uneşte cu Vecernia în cadrul Privegherii.
2. Întrucât rânduiala de mai departe nu permite un alt timp pt cântarea imnului "Hristos a înviat" şi săvârşirea cădirii mari a bisericii, s-a considerat că cea mai bună soluţie este cea practicată astăzi, iar 2 psalmi despre împărat şi 3 tropare despre Cruce nu sunt considerate adecvate în această perioadă.

Re: Perioada Penticostarului. Particularităţi tipiconale

Scris: 12 Apr 2010, 10:25
de florin
Tipicul prevede ca la sfarsitul liturghiei din Duminica Tomei, cand preotul spune Slava tie... cantaretul sa cante de trei ori Hristos a Inviat urmat de Doamne miluieste... Parinte binecuvinteaza, in loc de Slava Tatalui... In practica se poate rosti doar o singura data Hristos a Inviat? Aceasta indicatie este valabila si pt alte finaluri de slujbe sau numai pt liturghia din Duminici?

Care este explicatia pt care Veniti sa ne inchinam... este inlocuit cu Hristos a Inviat? Logic ar fi doar Imparate ceresc sa fie inlocuit cu Hristos a inviat. Aceasta inlocuire am vazut ca se petrece si la Vecernie (iar vecernia nu o incepem cu Imparate ceresc atunci cand e in continuarea Ceasului IX),la Pavecernita si la Ceasuri

Re: Perioada Penticostarului. Particularităţi tipiconale

Scris: 12 Apr 2010, 10:40
de protosinghel
Tipicul prevede ca la sfarsitul liturghiei din Duminica Tomei, cand preotul spune Slava tie... cantaretul sa cante de trei ori Hristos a Inviat urmat de Doamne miluieste... Parinte binecuvinteaza, in loc de Slava Tatalui... In practica se poate rosti doar o singura data Hristos a Inviat? Aceasta indicatie este valabila si pt alte finaluri de slujbe sau numai pt liturghia din Duminici?
Acest tipic nu este corect. Iată cum trebuie:
Începând cu Vecernia pt Duminica Tomei, toate Otpusturile trebuie să fie obişnuite (ca în tot anul) doar că la Sfârşit, se spune salutul "Hristos a înviat! Cu adevărat a înviat" (de 3 ori), "Şi ne-a dăruit viaţă veşnică; să ne închinăm învierii Lui celei de a treia zi", după care se cântă "Hristos a înviat..." de 3 ori şi "Pentru rugăciunile...", "Amin".
Care este explicatia pt care Veniti sa ne inchinam... este inlocuit cu Hristos a Inviat? Logic ar fi doar Imparate ceresc sa fie inlocuit cu Hristos a inviat. Aceasta inlocuire am vazut ca se petrece si la Vecernie (iar vecernia nu o incepem cu Imparate ceresc atunci cand e in continuarea Ceasului IX),la Pavecernita si la Ceasuri
Penticostarul vorbeşte despre această înlocuire doar la începutul Vecerniei, pt că e o "laudă mare" şi se impune, mai ales că în alte momente nu ai unde-l cânta. La Ceasuri însă şi mai ales când "Veniţi să ne închinăm..." urmează după rugăciunile începătoare (fără Împărate ceresc), se spune "Veniţi să ne închinăm".
Acest stih nu a însemnat niciodată un îndemn la metanii (care sunt interzise în această perioadă), deci nici stihul nu este în sine "interzis". Ba chiar se cântă la Liturghie în fiecare zi...

Re: Perioada Penticostarului. Particularităţi tipiconale

Scris: 12 Apr 2010, 19:43
de florin
Parinte, acolo unde cant eu :D se face asa : Ceasul Ix se incepe cu Hristos a Inviat cantat de ori, urmeaza Vecernia la care iar se canta Hristos a inviat..., apoi Pavecernita pe care o incepem cu Hristos a inviat, de data asta rostit de 3 ori. Duminica dimineata dupa psaltire, canoane si acatist se fac cele 3 ceasuri, iar la inceputul fiecaruia se rosteste Hr. a inviat... Ce este corect si ce este gresit in aceasta randuiala? Mi s-ar pare mai firesc la slujba de seara sa se cante doar la inceputul ceasului IX Hristos a inviat iar Vecernia si Pavecernita sa se inceapa ca in perioada Octoihului cu Veniti sa ne inchinam.... Practic daca Vecernia nu s-ar face imediat dupa ceasul IX ar trebui inceputa cu Imparate ceresc, si aflandu-ne in per Penticostarului acesta s-ar inlocui cu Hr a inviat; dar daca noi facem vecernia imediat dupa ceasul IX ce rost mai are aceata inlocuire?

Re: Perioada Penticostarului. Particularităţi tipiconale

Scris: 12 Apr 2010, 20:05
de protosinghel
Pe când eram eu acolo unde cânţi tu acum, se făcea aşa cum am scris mai sus. Totul era logic şi clar. Acum se pare că nu mai are cine "ţine strana" şi se face mai după ureche. Vezi că în bibliotecă este "Tipicul" editat de mine în 2003 şi acolo tot sunt reflectate (în text şi la note) observaţiile de mai sus. Cândva ele erau luat în seamă în strana unde cânţi şi mi-ar părea rău să nu fie şi acum.

Apropo, rânduiala de care mi-ai zis acum trebuia să intre în vigoare abia azi. Deci nu e târziu ca de mâine să se facă corect... ;)

Re: Perioada Penticostarului. Particularităţi tipiconale

Scris: 19 Apr 2010, 10:18
de florin
Care ar fi explicatia pt. care Mineiul pe Aprilie nu mentioneaza troparele sfintilor ?
La Utreniile din Saptamana a treia dupa Pasti, canoanele se citesc astfel : Canonul praznicului, cu irmosul pe 8 si al sfantului. Acest canon al Praznicului se refera numai la canonul mironositelor sau si la canonul Invierii ? Aceasta specificare "pe 8" ar insemna sa reducem pur si simplu nr stihirilor pana la 8 ?
Daca se canta Paraclisul Maicii Domnului, la Pavecernita, mai citim si Tricantarea de la sfarsitul Penticostarului?

Re: Perioada Penticostarului. Particularităţi tipiconale

Scris: 22 Apr 2010, 12:40
de protosinghel
Care ar fi explicatia pt. care Mineiul pe Aprilie nu mentioneaza troparele sfintilor?
De obicei Paştile e mai târziu şi în Post nu e nevoie de aceste tropare. Istoric situaţia e mai complicată, dar la moment, urmând practica de peste an, în astdel de situaţii trebuie să se pună din "troparele de obşte", în funcţie de "ceata" din care face parte sfântul respectiv.
La Utreniile din Saptamana a treia dupa Pasti, canoanele se citesc astfel : Canonul praznicului, cu irmosul pe 8 si al sfantului. Acest canon al Praznicului se refera numai la canonul mironositelor sau si la canonul Invierii ?

Peste tot unde scrie "a Praznicului" se are în vedere al duminicii precedente, în cazul dat "al Mironosiţelor", iar unde va scrie "al Paştilor" (ceea ce e mult mai rar), se va avea în vedere Canonul (sau o altă cântare) din slujba pascală.
E altceva faptul că chiar şi "Canonul Mironosiţelor" este defapt unul (mai mult al) al Învierii (a nu se confunda cu "al Paştilor"), urmând ca în cele duminici totul să fie mai evident: toate troparele Canonului duminica vor fi "ale Învierii" şi doar ultimul tropar (cel înainte de "Slavă...") va fi al Slăbănogului, Samarinencii, Orbului etc.
În acest caz, în duminca următoare, de exemplu, la toate troparele se va pune "Slavă, Doamne, Sfintei Învierii Tale..." şi doar la ultimul "Sfinte, Arhanghele Mihaile...", aşa cum foarte clar o sugerează textul Canonului.
Aceasta specificare "pe 8" ar insemna sa reducem pur si simplu nr stihirilor pana la 8 ?
Pentru a nu complica prea mult lucrurile, puneţi toate troparele (nu se numesc "stihiri") Canoanelor o singură dată şi nu veţi greşi cu nimic. .
Daca se canta Paraclisul Maicii Domnului, la Pavecernita, mai citim si Tricantarea de la sfarsitul Penticostarului?
În mod normal ar trebui să se pună doar Tricântarea, iar dacă "cel mai mare" impune şi Paraclisul, atunci Tricântarea se citeşte după acesta.

Re: Perioada Penticostarului. Particularităţi tipiconale

Scris: 26 Apr 2010, 09:44
de porfirie
De ce canoanele Mironositelor, al Slabanogului se numesc asa si au decat un tropar, doua din 8 cu privire la cei care le dau numele?nu e cumva impropriu?

Re: Perioada Penticostarului. Particularităţi tipiconale

Scris: 03 Mai 2010, 20:30
de porfirie
In unele Biserici de peste tot (din tara) am vazut ca preotul zice in toata Patruzecimea in timpul cadirii ''Hristos a inviat!''.Asa trebuie s-au doar in Saptamana Luminata, sau nici atunci!???

Re: Perioada Penticostarului. Particularităţi tipiconale

Scris: 03 Mai 2010, 20:50
de georgedimoiu
Doar în săptămâna luminată, când de fapt tipicul este special.

Re: Perioada Penticostarului. Particularităţi tipiconale

Scris: 05 Mai 2010, 19:59
de florin
La binecuvantarea prinoaselor de la sfarsitul Sf Liturghii tipicul prevede ca se canta Troparele Sfantilor si al Praznicului. In practica se canta unul singur. Care dintre cele doua e mai bine de cantat?

Re: Perioada Penticostarului. Particularităţi tipiconale

Scris: 06 Mai 2010, 10:55
de protosinghel
La binecuvantarea prinoaselor de la sfarsitul Sf Liturghii tipicul prevede ca se canta Troparele Sfantilor si al Praznicului. In practica se canta unul singur. Care dintre cele doua e mai bine de cantat?
Al Sfântului, căci e o singură dată şi oamenii au adus prinoasele în cinstea lor. Cel al praznicului se cântă o perioadă mai lungă...

Re: Perioada Penticostarului. Particularităţi tipiconale

Scris: 16 Mai 2010, 19:24
de porfirie
Am citit In Tipic ca pana la Duminica Mare nu se zice Imparate ceresc si de la Inaltare nu se mai zice nici Hristos a inviat!
1.Cum apar rugaciunile incepatoare acum? Slava Tie...,Sfinte Dumnezeule?
2.dar rugaciunea preotului la sfârșitul utreniei,inainte de Sf. Liturghie care contineau Impărate ceresc sau Hristos a inviat?

Re: Perioada Penticostarului. Particularităţi tipiconale

Scris: 16 Mai 2010, 19:51
de protosinghel
Am citit In Tipic ca pana la Duminica Mare nu se zice Imparate ceresc si de la Inaltare nu se mai zice nici Hristos a inviat!
1.Cum apar rugaciunile incepatoare acum? Slava Tie...,Sfinte Dumnezeule?
Direct "Sfinte Dumnezeule...", căci "Slavă Ţie..." e o introducere pt "Împărate ceresc" şi nu se pune.
2.dar rugaciunea preotului la sfârșitul utreniei,inainte de Sf. Liturghie care contineau Impărate ceresc sau Hristos a inviat?
În loc de "Împărate ceresc" se pune troparul Înălţării. E simplu.

Re: Perioada Penticostarului. Particularităţi tipiconale

Scris: 16 Mai 2010, 20:25
de porfirie
Direct "Sfinte Dumnezeule...", căci "Slavă Ţie..." e o introducere pt "Împărate ceresc" şi nu se pune.
Asa am auzit unde merg eu la biserica si a sunat suspect...
În loc de "Împărate ceresc" se pune troparul Înălţării. E simplu.
Azi la biserica am mi sa parut ca aud doar stihuriele Slava intru cei de sus... fara vreun tropar,la o alta biserica la care sunt doar inchinator, daca pot zice asa. :)

Multumesc!

Re: Perioada Penticostarului. Particularităţi tipiconale

Scris: 16 Mai 2010, 21:00
de protopsalt
Si in loc de "Imparate ceresc" la rugaciunile preotului de dinaintea Liturghiei (luarea vremii, etc) ce se spune? Tot troparul inaltarii? Eu stiu ca nu se zice nimic.

Re: Perioada Penticostarului. Particularităţi tipiconale

Scris: 16 Mai 2010, 22:09
de protosinghel
Si in loc de "Imparate ceresc" la rugaciunile preotului de dinaintea Liturghiei (luarea vremii, etc) ce se spune? Tot troparul inaltarii? Eu stiu ca nu se zice nimic.
Aici se merge pe tradiţii locale. În Biserica Rusă şi în Basarabia (care uneori merge după tradiţia BOR) se pune troparul Înălţării. Deşi iniţial mi se părea nepotrivit, la o rostire atentă a lui vedem că merge destul de bine...

Re: Perioada Penticostarului. Particularităţi tipiconale

Scris: 18 Mai 2010, 21:55
de porfirie
As vrea sa vorbim, pt ca tot se apropie despre sarbatoarea din lunea Dupa Rusalii( Lunea Sfantului Duh ) numita impropriu doar in calendarele romanestii,din cate stiu, Sarbatoarea Sfintei Treimi. Un articol interesant dar insuficient de lamuritor despre aceasta temă găsim aici: http://www.crestinortodox.ro/stiri/cres ... 74862.html

Re: Perioada Penticostarului. Particularităţi tipiconale

Scris: 18 Mai 2010, 21:57
de porfirie
Aflam ca nu se sarbatoreste Sfanta Treime la aceasta data...dar de ce nu exista si in Biserica noastra o sarbatoare fixa a Sfintei Treimi, ce se intampla cu bisericile care au hram '''Sfanta Treime''~???