Este corect faptul ca in unele biserici Ceea ce esti mai cinstita... se inlocuieste cu Lumineaza-te, lumineaza-te... in sampamana luminata sau in toata perioada Penticostarului?
1. În această privinţă, rânduiala din Săptămâna Luminată şi celelalte săptămâni până la Înălţare, sunt destul de diferite. În Săptămâna Luminată, în cadrul Otpusturilor Mari (la Vecernie şi Utrenie) se sare în general peste acest element. Aşa scrie în Penticostar şi Tipic: să se treacă de la "Întăreşte, Dumnezeule, sfânta şi dreapta credinţă..." direct la "Hristos a înviat..." şi Otpustul propriu-zis. Deci nu avem "Prea Sfântă Născătoare...", "Ceea ce eşti mai cinstită" şi chiar "Slavă Ţie Hristoase...".
2. Asta nu înseamnă că imnul "Ceea ce eşti mai cinstită..." este interzis în această perioadă, aşa cum este de exemplu "Împărate, Ceresc..." sau "Am văzut lumina cea adevărată...". Imnul "Ceea ce eşti mai cinstită" se regăseşte la Ceasurile pascale şi se va pune după Cântarea a 8-a a Canonului la toate Utreniile de luni până sâmbătă (dacă nu sunt slujbe cu Priveghere), începând cu săptămâna a 2-a de după Paşti.
3. Începând cu Duminica Tomei Otpustul revine la o formă obişnuită, inclusiv cu "Ceea ce eşti mai cinstitiă", neavând altă particularitate decât aceea că în toată "după-prăznuirea" se spune "Cel ce a înviat din morţi, Hristos Adevăratul Dumnezeul nostru..."
4. Presupun că greşeala de a introduce "Luminează-te..." în loc de "Ceea ce eşti mai cinstită..." la Otpust provine din mediul parohial, unde nu se pun Ceasurile (ca să se vadă că "Ceea ce eşti mai cinstită..." se cântă chiar şi în ziua de Paşti) şi nici nu se fac slujbe în zilele de rând după Săptămâna Luminată, ca să ştie că la acele Utrenii se cântă la Canoane "Ceea ce eşti mai cinstită". În acest caz se poate crede, nejustificat, că "Ceea ce eşti mai cinstită..." este o cântare "interzisă".
5. Înlocuirea la Otpust a imnului "Ceea ce eşti..." cu "Luminează-te..." nu se justifică pe motivul că:
a) nu este prevăzută de Tipic sau Penticostar;
b) nu se practică în cazul altor sărbători (care de asemenea au Irmoase / Axioane speciale) - ceea ce este foarte important, iar "Ceea ce eşti mai cinstită.." nu este un imn "interzis" în această perioadă.
În concluzie:
1. În Săptămâna Luminată nu se pune la Otpust nici "Ceea ce eşti...", nici "Luminează-te..."
2. După Săptămâna Luminată se pune "Ceea ce eşti..." şi nu e corect ca acest imn să fie înlocuit cu "Luminează-te..."
In unele manastiri in locul rugaciunilor de la masa de pranz si cea de seara se pune la inceput doar Hristos a inviat...Domne miluieste... Slava...Parinte binecuvinteaza, iar la sfarsit Lumineaza-te lumineaza-te...Domne miluieste... Slava...Parinte binecuvinteaza. Este corecta aceasta randuiala; iar daca nu care e cea corecta?
Este o regulă nescrisă care poate fi aplicată şi considerată "corectă" doar în Săptămâna Luminată. După aceea se revine la normal...
Apropo, în vechime Odovania Paştilor se făcea în Duminica Tomei, de unde şi denumirea ei de "Antipasha". Abia prin sec. 13-14 s-a prelungit "după-prăznuirea" până în ajunul Înălţării.
Care este explicatia pt faptul ca in toata perioada Penticostarului Ps. 19 si 20 ai Utreniei sun inlocuiti cu Hristos a Inviat, cantat de 3 ori?
1. Aceşti psalmi nu fac parte din Utrenia propriu-zisă şi eu sunt de părerea că ei trebuie scoşi în tot anul. Ei se suprimă şi atunci când Utrenia se uneşte cu Vecernia în cadrul Privegherii.
2. Întrucât rânduiala de mai departe nu permite un alt timp pt cântarea imnului "Hristos a înviat" şi săvârşirea cădirii mari a bisericii, s-a considerat că cea mai bună soluţie este cea practicată astăzi, iar 2 psalmi despre împărat şi 3 tropare despre Cruce nu sunt considerate adecvate în această perioadă.