Pagina 3 din 4

Re: Liturghia arhiereasca

Scris: 18 Aug 2010, 14:11
de Ierodiacon
In urmatorul fotoalbum este redata o imagine unde arhiereul scoate mirinde la proscomidiar. Atunci discul si potirul nu erau acoperite . Tinand cont ca rusii acopera sfintele dupa terminarea proscomidiei si lasa loc pentru punerea mirindelor , cand scoate arhiereul mirinde ? Atunci scoate pentru vii si adormiti sau pentru sine ?

Re: Liturghia arhiereasca

Scris: 18 Aug 2010, 14:33
de protosinghel
In urmatorul fotoalbum : http://www.eph.md/gallery/9august2010.html este redata o imagine unde arhiereul scoate mirinde la proscomidiar. Atunci discul si potirul nu erau acoperite . Tinand cont ca rusii acopera sfintele dupa terminarea proscomidiei si lasa loc pentru punerea mirindelor , cand scoate arhiereul mirinde ? Atunci scoate pentru vii si adormiti sau pentru sine ?
La slujbele arhiereşti, de cele mai multe ori, Darurile se lasă descoperite şi abia la Heruvic, înainte de Vohod, chiar arhiereul le acoperă.
Miridele se scot şi pt vii, şi pt adormiţi şi pt sine.

Re: Liturghia arhiereasca

Scris: 18 Aug 2010, 15:14
de Ierodiacon
Daca arhiereul acopera acum Darurile mai are timp pentru cadire ?

Re: Liturghia arhiereasca

Scris: 18 Aug 2010, 16:29
de protosinghel
Daca arhiereul acopera acum Darurile mai are timp pentru cadire ?
Aceasta nu se mai face..., decât în faţa Proscomidiarului.

Re: Liturghia arhiereasca

Scris: 19 Aug 2010, 20:59
de IEREU
Un lucru nu inteleg la liturghia arhiereasca. In ziua cand se savarseste prohodirea unui preot si participa arhiereul, de ce se mai canta traditionalul: "intru multi ani stapane"? Ce nu se poate renunta? Parca nu merge. Dvs ce simtiti?

Re: Liturghia arhiereasca

Scris: 19 Aug 2010, 21:03
de protosinghel
Un lucru nu inteleg la liturghia arhiereasca. In ziua cand se savarseste prohodirea unui preot si participa arhiereul, de ce se mai canta traditionalul: "intru multi ani stapane"? Ce nu se poate renunta? Parca nu merge. Dvs ce simtiti?
Eu aşi renunţa la el de tot. L-aşi lăsa doar de ziua ierarhului... ;)
Iar la o liturghie funerară un ierarh sănătos la cap trebuie să dea indicaţiile corespunzătoare şi să renunţe la fastul cu care prea mult s-a obişnuit, mai ales că nu-l merită.

Re: Liturghia arhiereasca

Scris: 02 Sep 2010, 14:59
de Ierodiacon
Cand slujeste la Catedrala patriarhala , PF Daniel nu imbraca sfintele vesminte in Sf. Altar ci in Resedinta patriarhala , astfel intra in biserica invesmantat . Este aceasta o particularitate a Liturghiei patriarhale sau asa vrea PF Daniel ? Dvs ce credeti ?

Re: Liturghia arhiereasca

Scris: 02 Sep 2010, 17:21
de protosinghel
Cand slujeste la Catedrala patriarhala , PF Daniel nu imbrca sfintele vesminte in Sf. Altar ci in Resedinta patriarhala , astfel intra in biserica invesmantat . Este aceasta o particularitate a Liturghiei patriarhale sau asa vrea PF Daniel ? Dvs ce credeti ?
Eu nu cred, eu ştiu, pt că i-am fost 4 ani ipodiacon. La Iaşi făcea la fel, pt că aşa vrea.

Re: Liturghia arhiereasca

Scris: 02 Sep 2010, 17:43
de Ierodiacon
Cum credeti ca este corect ?

Re: Liturghia arhiereasca

Scris: 02 Sep 2010, 18:30
de protosinghel
Este un element care nu contează.

Re: Liturghia arhiereasca

Scris: 02 Sep 2010, 19:17
de Victor
Cand slujeste la Catedrala patriarhala , PF Daniel nu imbrca sfintele vesminte in Sf. Altar ci in Resedinta patriarhala , astfel intra in biserica invesmantat . Este aceasta o particularitate a Liturghiei patriarhale sau asa vrea PF Daniel ? Dvs ce credeti ?
Am vazut si alti arhierei facand asa.
Asa am vazut ca faceau episcopii vicari patriarhali, cu exceptia IPS Teofan, care intotdeauna se imbraca in Sf. Altar. Ps Ciprian o perioada se imbraca in Sf. Altar, dar la ultimele liturghii la care a participat a venit gata imbracat in straie arhieresti.

Re: Liturghia arhiereasca

Scris: 02 Sep 2010, 19:25
de Ierodiacon
Unii nu se imbraca nici in resedinta , nici in Sf. Altar ci in mijlocul bisericii . Despre aceasta practica ce parere aveti ?

Re: Liturghia arhiereasca

Scris: 02 Sep 2010, 19:37
de protosinghel
Unii nu se imbraca nici in resedinta , nici in Sf. Altar ci in mijlocul bisericii . Despre aceasta practica ce parere aveti ?
Asta e o practică cunoscută şi devenită obligatorie doar în Biserică Rusă.

Re: Liturghia arhiereasca

Scris: 04 Sep 2010, 16:53
de protopsalt
Am observat cate aspecte:

1. Ierarhii de filiera rusa (aici pot fi inclusi si cei din Cehia, Polonia, Bisericile de traditie rusa din diaspora, etc) cat si cei din Romania (nu stiu cum fac in Serbia sau Bulgaria, insa) binecuvinteaza in toate ocaziile cu amandoua mainile.

2. Ierarhii greci - mai ales cei din diaspora, apartinand de Patriarhia ecumenica - binecuvinteaza doar in anumite situatii cu amandoua mainile.

3. Arhiereii din patriarhia Antiohiei binecuvinteaza relativ des cu... crucea.

Care din aceste practici ar fi cea corecta?

Re: Liturghia arhiereasca

Scris: 05 Iun 2013, 15:21
de Iustin
E o problemă complicată aici. Ea e legată de istoria Intrării Mari, dar şi a practicii vechi a cetehumenatului. O luăm în ordine:
1. În trecut, exista un singur moment de spălare a mâinilor (numit în latineşte "lavabo"), înainte de Intrarea Mare. În timp ce diaconii se pregăteau să aducă Cinstitele Daruri de la skevofylakion, ipodiaconii îi dădeau arhierului vasul pt spălarea mâinilor. După aceea, arhiereul primea Darurile şi le punea pe Sf. Masă. Era un moment foarte solemn. Se pare că tot atunci îşi spălau mâinile şi preoţii, iar un moment pt spălarea mâinilor diaconilor nu se cunoaşte. Mă refer aici la o spălare de aceasta simbolică, căci e de la sine înţeles că toţi trebuiau să fie cu mâinile curate.
2. În timp ce-şi splăla mâinile, arhiereul îi întreba pe ipodiaconi "Câţi sunt credincioşi?", iar aceştia răspundeau: "Toţi sunt credincioşi!", în sensul că toţi catehumenii au fost daţi afară şi toţi cei care sunt acum în biserică, sunt credincioşi (adică botezaţi). Ca şi alte dialoguri de acest gen, acum el e tocmai invers :( : ipodiaconul îl întreabă pe arhiereu "Câţi sunt(eţi) credincioşi", iar acest răspunde "Toţi sunt(em) credincioşi" - de parcă arhiereul s-ar ocupa de concedierea catehumenilor, iar ipodiaconii îi cer "raport de activitate" :D
3. Între timp, împrumutând din slujba preoţească (simplă) dezvoltată mai târziu, Arhieraticonul a mai introdus 2 spălari a mâinilor: înainte de începutul Liturghiei (eventual după hirotesia unui ipodiacon care la aceeaşi Liturghie va fi hirotonit diacon) şi după împărtăşirea cu Sf. Taine. Bineînţeles, în primul caz nu trebuie să se spună dialogul despre care am vorbit mai sus, pt că "Liturghia catehumenilor" abia începe şi lor nu le este interzis să asiste la ea..., iar în al doilea caz, după împărăşire - la fel nu trebuie spus, pt că momentul concedierii a trecut demult.

Am văzut, tot în BOR, că unii arhierei se spală pe mâini şi la Axion, ceea ce nu mi se pare necesar şi potrivit, aş spune, nici măcar în cazul preoţilor.
Această ultimă spălare de care spuneți, la preoți, nu s-ar justifica nici în cazul în care nu ai paraclisier? Nu de altceva, dar până aici trebuie să îți rânduiești și cădelnița, iar în unele cazuri există posibilitatea să te murdărești. :)

Re: Liturghia arhiereasca

Scris: 05 Iun 2013, 20:18
de Iustin
Preacuvioase părinte, în cadrul Liturghiei arhierești în timpul cântării Sfinte Dumnezeule..., diaconul al treilea ia dichierul și-l dă arhiereului zicând încetișor "Moise și Aron întru preoții Lui și Samuel întru cei ce cheamă numele Lui" apoi, Arhiereul face semnul crucii cu dichierul pe Sf. Evanghelie apoi îl dă diaconului... timp în care diaconul al doilea ia trichierul și-l dă arhiereului, zicând încetișor: "A Treimii arătare la Iordan s-a făcut."

Vă rugăm să ne expilcați ce înseamnă aceste lucruri ”stihuri”, care sunt originea lor istorică, și ce simbolizează ele?

Re: Liturghia arhiereasca

Scris: 10 Iun 2013, 01:39
de protosinghel
Preacuvioase părinte, în cadrul Liturghiei arhierești în timpul cântării Sfinte Dumnezeule..., diaconul al treilea ia dichierul și-l dă arhiereului zicând încetișor "Moise și Aron întru preoții Lui și Samuel întru cei ce cheamă numele Lui" apoi, Arhiereul face semnul crucii cu dichierul pe Sf. Evanghelie apoi îl dă diaconului... timp în care diaconul al doilea ia trichierul și-l dă arhiereului, zicând încetișor: "A Treimii arătare la Iordan s-a făcut."

Vă rugăm să ne expilcați ce înseamnă aceste lucruri ”stihuri”, care sunt originea lor istorică, și ce simbolizează ele?
Originea lor istorică este foarte nouă, (sec. 15-17), când fiecare gest liturgic trebuia să fie însoţit de careva stihuri/formule, care să exprime sensul gestului.
Eu cred că ar fi o pierdere de timp să speculăm pe marginea acestor texte. Cel mai bine ar fi ca ele să fie excluse, mai ales că nu sunt auzite de nimeni.

Re: Întrebări legate de Sf. Liturghie

Scris: 13 Aug 2013, 23:41
de silvestru
La o Liturghie savarsita in Castorias din Elada, la care au slujit Patriarhul Bartolomeu I de Constantinopol, impreuna cu sinodul Greciei. Am vazut ca la dipticele arhieresti, dupa ce Patriarhul Bartolomeu a pomenit intreg episcopatul, fiecare episcop l-a pomenit pe Patriarhul Bartolomeu. Iar diaconii luau ceva de la episcopii care il pomeneau pe Patriarh si aduceau Patriarhului, iar Patriarhul insemna (+)deasupra potirului cu ceea ce dadeau diaconii apoi le reinturna. Se poate sti ce semnifica aceste pomeniri si gesturi?

Re: Întrebări legate de Sf. Liturghie

Scris: 14 Aug 2013, 02:01
de protosinghel
Am vazut ca la dipticele arhieresti, dupa ce Patriarhul Bartolomeu a pomenit intreg episcopatul, fiecare episcop l-a pomenit pe Patriarhul Bartolomeu. Iar diaconii luau ceva de la episcopii care il pomeneau pe Patriarh si aduceau Patriarhului, iar Patriarhul insemna (+)deasupra potirului cu ceea ce dadeau diaconii apoi le reinturna. Se poate sti ce semnifica aceste pomeniri si gesturi?
Da, sunt nişte faze tragico-comice, a căror istorie nu o cunosc, dar presupun că este relativ nouă (nu mai veche de 1453) şi cu mult iz de politică bisericească.
De fapt, totul se întâmplă aşa:
- patriarhul pomeneşte la modul general episcopatul;
- fiecare ierarh prezent pomeneşte pe rând pe patriarh (cu "Întâi pomeneşte, Doamne..."), aşa încât, în funcţie de numărul de ierarhi, pomenirile pot depăşi 10 minute. Cred că acesta este un examen de supunere faţă de patriarh (valabil poate în anumite perioade istorice), căci altă explicaţie nu găsesc;
- patriarhul ia dintr-un coş pacheţele cu bucăţi din prescură, pe care le binecuvântează, însemnând cu fiecare pacheţel semnul crucii deasupra potirului, apoi îl dă ca binecuvântare ierarhului care l-a pomenit. Eu nu ştiu să ia de la ierarhi şi apoi să-l întoarcă, ci chiar şi în filmările de pe youtube, patriarhul ia pacheţelul dintr-un coş ţinut de un diacon, iar ceilalţi diaconi distribuie "evloghia" la ierarhi. Obiceiul se practică şi la slujbele arhiereşti obişnuite, când ierarhul, după ce binecuvântează anafură, dă câte un pumn de anafură celor prezenţi în altar, pe care-l vor consuma abia după împărtăşire (şi aici este evidentă aberaţia liturgică, când anafura se împarte înaintea euharistiei);
- după ce fiecare ierarh a pomenit pe patriarh, toţi laolaltă îl mai pomenesc o dată în cor;
- arhidiaconul pomeneşte pe toţi ceilalţi întâistătători ai Bisericilor Autocefale, după care se încheie pomenirile de la diptice.

Aşteptăm să vină pe tronul Constantinopolului un patriarh care să anuleze toate aceste aberaţii şi încă multe altele despre care noi nici n-am auzut.

Re: Liturghia arhiereasca

Scris: 21 Apr 2016, 23:21
de Dumbraveanul
”Catedra” episcopala, este o invenție ruseasca nouă, sau are rădăcini bizantine solide?