Liturghia Sf. Vasile cel Mare

Totul despre Liturghie şi alte teme implicite
David33
Mesaje:29
Membru din:05 Oct 2009, 17:09
Confesiune:ortodox
Liturghia Sf. Vasile cel Mare

Mesaj necititde David33 » 28 Feb 2010, 13:35

De ce Liturghia Sf. Vasile se savarseste doar de 10 ori pe an? Din cauza lungimii ei si ca nu se prea adapteaza zilelor de rand sau din alte ratiuni? Citeam prin patericul athonit ca unii parinti imbunatatiti din dorinta de a sluji cat mai mult savarseau chiar si in restul anului aceasta liturghie.

Avatar utilizator
protosinghel
Mesaje:5422
Membru din:01 Apr 2008, 15:53
Confesiune:ortodox
Preocupări:liturgică, misiune
Localitate:Portugalia
Contact:

Re: Liturghia sf Vasile

Mesaj necititde protosinghel » 28 Feb 2010, 15:08

De ce Liturghia sf Vasile se savarseste doar de 10 ori pe an? Din cauza lungimii ei si ca nu se prea adapteaza zilelor de rand sau din alte ratiuni? Citeam prin patericul athonit ca unii parinti imbunatatiti din dorinta de a sluji cat mai mult savarseau chiar si in restul anului aceasta liturghie.
Până prin secolele al XIII lea–al XIV lea Liturghia Sfântului Vasile se săvârşea în toate duminicile de peste an şi la toate sărbătorile mari; de aceea şi textul ei apărea primul în Liturghier, înaintea Liturghiei Sfântului Ioan. În prezent însă, datorită generalizării Tipicului Mănăstirii Sfântul Sava (în varianta de sinteză din secolul al XIII lea ), Liturghia Sfântului Vasile se săvârşeşte doar de 10 ori pe an: primele 5 duminici ale Postului Mare + Joia şi Sâmbăta Mare (Săptămâna Patimilor), la Sărbătoarea Sfântului Vasile (1 ianuarie) şi în Ajunul Naşterii şi Botezului Domnului, dacă aceste sărbători sunt de marţi până sâmbătă, iar dacă sunt duminică sau luni (şi respectiv Ajunul sâmbătă sau duminică) – Liturghia Sfântului Vasile se slujeşte în însăşi ziua Praznicului.
Ştiu că în Patericul Athonit de mai multe ori se întâlnesc astfel de referinţe. Desigur ele nu constituie o încălcare flagrantă, dar ar fi bine să se ţină regula generală privind timpul săvârşirii fiecăreia dintre ele.

David33
Mesaje:29
Membru din:05 Oct 2009, 17:09
Confesiune:ortodox

Re: Liturghia sf Vasile

Mesaj necititde David33 » 28 Feb 2010, 15:17

Dar care este ratiunea pt care ea a luat locul Liturghiei Sf Ioan?

Avatar utilizator
protosinghel
Mesaje:5422
Membru din:01 Apr 2008, 15:53
Confesiune:ortodox
Preocupări:liturgică, misiune
Localitate:Portugalia
Contact:

Re: Liturghia sf Vasile

Mesaj necititde protosinghel » 28 Feb 2010, 15:28

Dar care este ratiunea pt care ea a luat locul Liturghiei Sf Ioan?
Logic ar fi să întrebaţi de ce Liturghia Sf.Ioan a luat locul celei a Sf. Vasile.
Cauzele sunt multiple şi nu ţine doar de lungimea ei (chiar dacă şi acest aspect este important), ci e şi problema schimbării aproape a tuturor rânduielilor de slujbă în sec. XII-XIII, prin abandonarea vechilor rânduieli constantinopolitane şi de dezvoltarea unor rânduieli hibride cu elemente preponderent monahale.

David33
Mesaje:29
Membru din:05 Oct 2009, 17:09
Confesiune:ortodox

Re: Liturghia sf Vasile

Mesaj necititde David33 » 28 Feb 2010, 18:13

am gresit eu exprimarea. Iertare! multumesc pt raspunsuri. Blagosloviti!

protopsalt
Mesaje:171
Membru din:11 Dec 2008, 02:49
Confesiune:ortodox

Re: Liturghia sf Vasile

Mesaj necititde protopsalt » 16 Mar 2010, 18:50

Troparul Sf. Vasile "Pe aratatorul celor ceresti" ce istorie are? Stiu ca unii liturgisti ii contesta prezenta si ca in unele liturghiere grecesti mai recente el nici nu apare.

Avatar utilizator
protosinghel
Mesaje:5422
Membru din:01 Apr 2008, 15:53
Confesiune:ortodox
Preocupări:liturgică, misiune
Localitate:Portugalia
Contact:

Re: Liturghia sf Vasile

Mesaj necititde protosinghel » 16 Mar 2010, 19:39

Troparul Sf. Vasile "Pe aratatorul celor ceresti" ce istorie are?
Am putea spune că acest tropar nici nu are o istorie.
Stiu ca unii liturgisti ii contesta prezenta si ca in unele liturghiere grecesti mai recente el nici nu apare.
Troparul se conţine în extrem de puţine ediţii româneşti, iar de celelalte nici nu zic. El apare mai degrabă în anumite cărţi de muzică, fără să se precizeze când şi cum se cântă.
Eu nu-l cânt niciodată. N-are ce căuta în Liturghie!

protopsalt
Mesaje:171
Membru din:11 Dec 2008, 02:49
Confesiune:ortodox

Re: Liturghia sf Vasile

Mesaj necititde protopsalt » 16 Mar 2010, 19:51

Bun, si totusi cum a aparut acolo?! Si daca a aparut, de unde e luat?!

Avatar utilizator
protosinghel
Mesaje:5422
Membru din:01 Apr 2008, 15:53
Confesiune:ortodox
Preocupări:liturgică, misiune
Localitate:Portugalia
Contact:

Re: Liturghia sf Vasile

Mesaj necititde protosinghel » 16 Mar 2010, 19:57

Bun, si totusi cum a aparut acolo?!
A apărut în intenţia de a acoperi golul produs de rugăciunile mai lungi la această Liturghie, decât la cea a Sf. Ioan.
Si daca a aparut, de unde e luat?!
Din păcate, nu ştiu de unde e luat. Se pare că e compus special pt acest caz...
Şi nici nu ştiu dacă voi avea destulă curiozitate să răscolesc prea mult ca să vă spun mai mult decât atât. În ediţiile greceşti, slavoneşti şi româneşti în care am căuta foarte repede, nu am găsit acest tropar.

Avatar utilizator
presviter
Mesaje:592
Membru din:24 Noi 2010, 09:30
Confesiune:ortodox
Preocupări:istorie, liturgică, pastorală
Localitate:București

Re: Liturghia sf Vasile

Mesaj necititde presviter » 08 Mar 2011, 13:37

Părinte Petru, vă rog explicaţi-ne cum s-a ajuns la Liturghia dublă (seara, în ajun, VAS, iar dim.,devreme, CHR) de la Paşti, Bobotează şi Crăciun ?

Şi cum se face că VAS a fost asociată cu postirea, de vreme ce nu apare la alte mari sărbători, în special la Rusalii ?
Şi de ce nu apare la Florii ?

Este dispunerea actuală a VAS un rezultat întîmplător, sau rodul unei logici care mie îmi scapă ?
Părtaş sunt cu toţi cei ce se tem de Tine şi păzesc poruncile Tale. ps.118,63

Avatar utilizator
protosinghel
Mesaje:5422
Membru din:01 Apr 2008, 15:53
Confesiune:ortodox
Preocupări:liturgică, misiune
Localitate:Portugalia
Contact:

Re: Liturghia sf Vasile

Mesaj necititde protosinghel » 08 Mar 2011, 15:08

Părinte Petru, vă rog explicaţi-ne cum s-a ajuns la Liturghia dublă (seara, în ajun, VAS, iar dim.,devreme, CHR) de la Paşti, Bobotează şi Crăciun ?
VAS era Liturghia principală a Bisericii şi se săvârşea în toate duminicile şi sărbătorile de peste an, inclusiv la Rusalii.
Cândva, aşa cum puteţi citi şi la Foundoulis, la marile Sărbători se făcea o priveghere lungă seara, care culmina cu Liturghia Sf. Vasile. Cu timpul însă, această Liturghia a fost mutată tot mai devreme, pt că era lungă, se făceau botezuri în masă, ajunarea era obositoare şi aşa s-a ajuns ca în însăşi ziua sărbătorii să se mai facă o Liturghie, deja mai scurtă, a lui Hrisostom.
Şi cum se face că VAS a fost asociată cu postirea, de vreme ce nu apare la alte mari sărbători, în special la Rusalii ?
Nu există nicio legătură între post şi VAS. Din contra, VAS era pt zilele solemne, când de obicei se termina postul sau, cel puţin, era mai uşor. În Postul Mare acest lucru este evident, pt că doar el a păstrat vechiul sistem, când CHR era pt zilele de rând (în PM doar sâmbăta), iar VAS pt duminici, unde avem dezlegare la untdelemn şi vin. Posibil însă ca unii să fi asociat VAS cu postul, dar temei pt aşa ceva nu există.
Şi de ce nu apare la Florii ?
Nu ştiu exact, dar am următoarele ipoteze:
1. Floriile s-au dezvoltat ca sărbătoare mare mult mai târziu. Vedeţi că nu are nici tropar propriu, iar grecii nu dezleagă nici astăzi la Peşte în ziua de Florii.
2. Sâmbăta lui Lazăr era considerată o sărbătoare mai mare şi e posibil ca atunci să se fi oficiat VAS, iar a doua zi CHR. Sâmbăta lui Lazăr este foarte solemnă şi la ea se făcea şi botezuri în masă ("Câţi în Hristos v-aţi botezat"), are Binecuvântările Învierii, Axion special etc.
3. Posibil să se fi făcut o legătură între Bunavestire şi Florii (mai ales acolo unde la Florii se dă peşte) şi astfel s-a ajuns ca în ambele zile să se oficieze CHR.

Sunt doar ipoteze.
Este dispunerea actuală a VAS un rezultat întîmplător, sau rodul unei logici care mie îmi scapă ?
Este o logică, dar f. complicată şi plină de excepţii şi mister. Ideea de bază e că oficierea CHR e mult mai comodă. La Rusalii e comod pt că după asta se mai face o Vecernie cu 7 rugăciuni.

Avatar utilizator
presviter
Mesaje:592
Membru din:24 Noi 2010, 09:30
Confesiune:ortodox
Preocupări:istorie, liturgică, pastorală
Localitate:București

Re: Liturghia sf Vasile

Mesaj necititde presviter » 08 Mar 2011, 22:33

Vă mulţumesc !
aşa s-a ajuns ca în însăşi ziua sărbătorii să se mai facă o Liturghie, deja mai scurtă, a lui Hrisostom.
De când avem primele mărturii despre această dublare ?
Din contra, VAS era pt zilele solemne, când de obicei se termina postul sau, cel puţin, era mai uşor.
Şi totuşi, Joia mare este o excepţie.
La Rusalii e comod pt că după asta se mai face o Vecernie cu 7 rugăciuni.
Dar bănuiesc că obiceiul de a face vecernia după Liturghie nu e prea vechi.
În orice caz, liturgic vorbind, este un abuz, pentru că nimic nu trebuie adăugat Sf.Liturghii.
Părtaş sunt cu toţi cei ce se tem de Tine şi păzesc poruncile Tale. ps.118,63

Avatar utilizator
protosinghel
Mesaje:5422
Membru din:01 Apr 2008, 15:53
Confesiune:ortodox
Preocupări:liturgică, misiune
Localitate:Portugalia
Contact:

Re: Liturghia sf Vasile

Mesaj necititde protosinghel » 09 Mar 2011, 12:53

Vă mulţumesc !
aşa s-a ajuns ca în însăşi ziua sărbătorii să se mai facă o Liturghie, deja mai scurtă, a lui Hrisostom.
De când avem primele mărturii despre această dublare ?
Nu sunt foarte sigur, dar parcă de pe începutul mileniului II.
Din contra, VAS era pt zilele solemne, când de obicei se termina postul sau, cel puţin, era mai uşor.
Şi totuşi, Joia mare este o excepţie.
Nu, din contra. Joia Mare e o zi foarte solemnă, pt că e "prototipul tuturor Liturghiilor". Se adună Sinodul pt a sfinţi Sfântul şi Marele Mir, iar la masă se dă dezlegare la vin.
La Rusalii e comod pt că după asta se mai face o Vecernie cu 7 rugăciuni.
Dar bănuiesc că obiceiul de a face vecernia după Liturghie nu e prea vechi.
În orice caz, liturgic vorbind, este un abuz, pentru că nimic nu trebuie adăugat Sf.Liturghii.
Ei, nu-i chiar aşa. Obiceiul de a face această Vecernie specială imediat după Liturghie e destul de vechi, iar adăugarea la Liturghie era o chestiune foarte des întâlnită şi era văzută mai degrabă ca o continuare a Liturghiei.

Avatar utilizator
presviter
Mesaje:592
Membru din:24 Noi 2010, 09:30
Confesiune:ortodox
Preocupări:istorie, liturgică, pastorală
Localitate:București

Re: Liturghia sf Vasile

Mesaj necititde presviter » 10 Mar 2011, 21:40

Nu sunt foarte sigur, dar parcă de pe începutul mileniului II.
Dar botezuri în masă nu se făceau decît în sec. IV-V. Probabil că atunci s-a dublat Liturghia pascală.
Ei, nu-i chiar aşa. Obiceiul de a face această Vecernie specială imediat după Liturghie e destul de vechi, iar adăugarea la Liturghie era o chestiune foarte des întâlnită şi era văzută mai degrabă ca o continuare a Liturghiei.
Dar în Tipicul Sf. Sava e trecută seara, după cum subliniaţi în nota explicativă pe care o daţi la p. 231.
Şi apoi, nu aţi spus sf. vs. în alt topic că după Cu pace să ieşim, chiar trebuie şă ieşim ?

Ce alte exemple de adăugiri puteţi să ne daţi ?
Părtaş sunt cu toţi cei ce se tem de Tine şi păzesc poruncile Tale. ps.118,63

Avatar utilizator
protosinghel
Mesaje:5422
Membru din:01 Apr 2008, 15:53
Confesiune:ortodox
Preocupări:liturgică, misiune
Localitate:Portugalia
Contact:

Re: Liturghia sf Vasile

Mesaj necititde protosinghel » 10 Mar 2011, 22:49

Nu sunt foarte sigur, dar parcă de pe începutul mileniului II.
Dar botezuri în masă nu se făceau decît în sec. IV-V. Probabil că atunci s-a dublat Liturghia pascală.
Nu-i adevărat. Chiar dacă de prin sec. VI-VII se generalizaze pedobaptismul, acesta era oficiat tot "în masă", cel puţin până la 1204. Deci oamenii nu-şi duceau copiii la botez în privat, ci toţi odată, la marile sărbători. Doar îmbisericirea este o ierurgie "privată".
Dar în Tipicul Sf. Sava e trecută seara, după cum subliniaţi în nota explicativă pe care o daţi la p. 231.
Şi apoi, nu aţi spus sf. vs. în alt topic că după Cu pace să ieşim, chiar trebuie şă ieşim ?
1. Termenii de "vechi" şi "nou" sunt relativi.
2. Tipicul Sf. Sava, în unele privinţă (bine că nu chiar multe), prezintă o situaţie cam idealistă şi obligatoriu monahală. Tradiţia parohială însă, inclusiv de data aceasta, s-a arătat a fi mai puternică.
Ce alte exemple de adăugiri puteţi să ne daţi ?
Am avut în vedere în primul rând Sfântul Maslu, care, paradoxal, dar se făcea după Liturghie şi împărtăşirea bolnavului (spre deosebire de alte "Taine"). Uleiul era sfinţit la Proscomidie, dar rugăciunile şi ungerile se făceau după Liturghie.
Ruşii au acum dezvoltat sistemul de Te-Deumuri după Liturghie. Aici deja e mai complicat, mai ales că le numesc "Te-Deum de mulţumire", uitând că Euharistia este mulţumirea prin excelenţă.
Iar conceptul de "Liturghie după Liturghie" cred că vă este cunoscut şi, până la urmă, derivă din nişte realităţi care, chiar dacă nu erau chiar sănătoase, au devenit fireşti.

Avatar utilizator
presviter
Mesaje:592
Membru din:24 Noi 2010, 09:30
Confesiune:ortodox
Preocupări:istorie, liturgică, pastorală
Localitate:București

Re: Liturghia sf Vasile

Mesaj necititde presviter » 11 Mar 2011, 15:13

Chiar dacă de prin sec. VI-VII se generalizaze pedobaptismul, acesta era oficiat tot "în masă", cel puţin până la 1204. Deci oamenii nu-şi duceau copiii la botez în privat, ci toţi odată, la marile sărbători. Doar îmbisericirea este o ierurgie "privată".
Asta este uimitor ! Nu mi-aş fi închipuit vreodată botezul a zeci sau sute de copiii în Ajunul Crăciunului sau în Sâmbăta Mare !
Se făcea doar la catedrale sau şi la ţară ?
Tipicul Sf. Sava, în unele privinţă (bine că nu chiar multe), prezintă o situaţie cam idealistă şi obligatoriu monahală. Tradiţia parohială însă, inclusiv de data aceasta, s-a arătat a fi mai puternică.
Eu înţeleg să se facă vecernia după Liturghie în cazuri excepţionale, când altfel nu se poate, iar credincioşii, văzînd frumuseţea acestei vecernii, să vrea să participe şi când ea s-ar întoarce la locul ei ideal, care este şi locul-timpul ei firesc.
În fond, dacă bisericile noastre sunt pline la denii (în cazul cel mai rău, măcar în Joia şi Vinerea Mare), de ce să ne închipuim că la Vecernia Rusaliilor, în zi de duminică, credincioşii ar refuza să mai vină o dată la biserică. Totul este ca pentru noi să conteze mai mult rolul nostru de mistagogi şi pedagogi decît o rubrică tipiconală de la 1816.
Cît despre faptul că tradiţia parohială a devenit, în această privinţă, normativă pentru mînăstiri, este pur şi simplu inadmisibil ! Dacă şi obştile monahale renunţă la idealism, e grav. Mai rămîne să găsim ceva simbolisme pentru Lumina lină de după Lumina cea adevărată...
Am avut în vedere în primul rând Sfântul Maslu, care, paradoxal, dar se făcea după Liturghie şi împărtăşirea bolnavului (spre deosebire de alte "Taine"). Uleiul era sfinţit la Proscomidie, dar rugăciunile şi ungerile se făceau după Liturghie.
Aici nu prea înţeleg...Tocmai am recitit studiul sf. vs despre Maslu. În perioada bizantină, nu cred că se făceau masluri de obşte. După Liturghie, preotul îl ungea anume pe cel bolnav (şi doar odată), aşa cum azi preotul poate să binecuvinteze în mod special pe cineva aflat într-o situaţie specială. Probabil această ungere, cu rugăciunile ei, dura cîteva minute.
Noi însă vorbim acum despre o vecernie de obşte, care durează cel puţin o oră.

În cazul aceasta problema nu este doar dereglarea timpului liturgic, adică celebrarea înserării la amiază. Abuzul constă mai ales în faptul că, după Liturghia Rusaliilor, cu Epicleza ei prototipală, după împărtăşanie, noi vrem să mai adăugăm ceva. Şi nu orice, ci vecernia, prin care trecem într-o altă zi...
E bine că nu facem asta decît odată pe an. Dar şi mai bine ar fi să revenim la normal, cu determinare şi cu tact pastoral.
Pentru că altfel nu vom putea să le spunem credincioşilor decît că facem aşa pt că aşa am apucat şi aşa e bine...
Ruşii au acum dezvoltat sistemul de Te-Deumuri după Liturghie. Aici deja e mai complicat, mai ales că le numesc "Te-Deum de mulţumire", uitând că Euharistia este mulţumirea prin excelenţă.
No comment !
Iar conceptul de "Liturghie după Liturghie" cred că vă este cunoscut şi, până la urmă, derivă din nişte realităţi care, chiar dacă nu erau chiar sănătoase, au devenit fireşti.
Boală lungă, moarte sigură. :(
Cred că se referă la a rămîne în prezenţa lui Hristos după ce am ieşit cu pace, nu la "vecernia după Liturghie" :)
Părtaş sunt cu toţi cei ce se tem de Tine şi păzesc poruncile Tale. ps.118,63

Avatar utilizator
protosinghel
Mesaje:5422
Membru din:01 Apr 2008, 15:53
Confesiune:ortodox
Preocupări:liturgică, misiune
Localitate:Portugalia
Contact:

Re: Liturghia sf Vasile

Mesaj necititde protosinghel » 11 Mar 2011, 17:20

Nu mi-aş fi închipuit vreodată botezul a zeci sau sute de copiii în Ajunul Crăciunului sau în Sâmbăta Mare !
Se făcea doar la catedrale sau şi la ţară ?
Eu îmi închipui, dar numai în marile oraşe. Cum se făcea pe sate nu ştim, pt că nu avem informaţii. Cert este că până prin sec. 15, creştinismul, inclusiv cel ortodox, după datele pe care le avem, era mai mult un creştinism al oraşelor şi mănăstirilor.
Cît despre faptul că tradiţia parohială a devenit, în această privinţă, normativă pentru mînăstiri, este pur şi simplu inadmisibil ! Dacă şi obştile monahale renunţă la idealism, e grav.
Vă înţeleg, dar sunt absolut sigur că dacă veţi continua studiul liturgicii cel puţin cu aceeaşi intensitate, veţi renunţa şi sf. voastră la idealism.
Am trecut şi eu prin asta şi sper că am depăşit.

Avatar utilizator
presviter
Mesaje:592
Membru din:24 Noi 2010, 09:30
Confesiune:ortodox
Preocupări:istorie, liturgică, pastorală
Localitate:București

Re: Liturghia Sf. Vasile cel Mare

Mesaj necititde presviter » 12 Mar 2011, 11:38

Sunt un idealist şi un utopist incurabil. ;)

Dar să revenim la topic.

LITURGHIA SÂMBETEI MARI

este o capodoperă a cultului nostru ortodox. În România, ea nu se slujeşte decît prin mânăstiri, după cît ştiu eu.
Să fie acest fapt o reminsecenţă a caracterului aliturgic al acestei zile în primul mileniu, sau o ignorare tragică a biruinţei lui Hristos asupra iadului ?
După cum ştim, Liturghierul impune preoţilor să slujească Liturghia în toate sâmbetele, dar Sâmbăta mare este prototipul sâmbetelor. Dacă pe ea o ignorăm, motivînd că biserica este închisă pt. curăţenie, sau că ne odihnim pt. noaptea Învierii, cum vom putea să le cinstim pe deplin pe celelalte ?

Care este situaţia în Patriarhia Rusă şi în alte Biserici ?
Părtaş sunt cu toţi cei ce se tem de Tine şi păzesc poruncile Tale. ps.118,63

Avatar utilizator
protosinghel
Mesaje:5422
Membru din:01 Apr 2008, 15:53
Confesiune:ortodox
Preocupări:liturgică, misiune
Localitate:Portugalia
Contact:

Re: Liturghia Sf. Vasile cel Mare

Mesaj necititde protosinghel » 12 Mar 2011, 12:17

Sunt un idealist şi un utopist incurabil. ;)
Să vă dea Dumnezeu vindecare.
LITURGHIA SÂMBETEI MARI este o capodoperă a cultului nostru ortodox. În România, ea nu se slujeşte decît prin mânăstiri, după cît ştiu eu.
Să fie acest fapt o reminsecenţă a caracterului aliturgic al acestei zile în primul mileniu, sau o ignorare tragică a biruinţei lui Hristos asupra iadului ?
Prima dată aud ca în Sâmbăta Mare să fi fost zi aliturgică. În primul mileniu, cel puţin în tradiţia constantinopolitană, nu existau zile aliturgice.
Şi ce au parohiile din RO, cu o pretinsă tradiţie din mileniul I?
După cum ştim, Liturghierul impune preoţilor să slujească Liturghia în toate sâmbetele, dar Sâmbăta mare este prototipul sâmbetelor. Dacă pe ea o ignorăm, motivînd că biserica este închisă pt. curăţenie, sau că ne odihnim pt. noaptea Învierii, cum vom putea să le cinstim pe deplin pe celelalte ?
Care este situaţia în Patriarhia Rusă şi în alte Biserici ?
În Biserica Rusă, în Sâmbăta Mare se face Liturghie peste tot. Nici nu se discută! La Greci la fel. De altele nu prea ştiu.
Şi, la drept vorbind, eu prima dată aud că în RO această slujbă se face doar prin mănăstiri?! Poate depinde de zonă şi... de ierarh.

Şi eu i-am învăţat pe studenţii mei să slujească în fiecare sâmbătă. Doar unul a ascultat... deocamndată. :(

Avatar utilizator
presviter
Mesaje:592
Membru din:24 Noi 2010, 09:30
Confesiune:ortodox
Preocupări:istorie, liturgică, pastorală
Localitate:București

Re: Liturghia Sf. Vasile cel Mare

Mesaj necititde presviter » 12 Mar 2011, 15:35

Prima dată aud ca în Sâmbăta Mare să fi fost zi aliturgică.
Asta am dedus eu, plecînd de la următoarele date:
- Sâmbăta Mare era o zi de ajunare totală;
-pînă la începutul mileniului II, aşa cum aţi scris, Paştele nu avea o dublă Liturghie, ci se făcea VAS duminică spre zori, după o priveghere de toată noaptea, singura din tot anul în ritualul constantinopolitan;
ergo: Sâmbăta era fără liturghie.
poate greşesc.
Părtaş sunt cu toţi cei ce se tem de Tine şi păzesc poruncile Tale. ps.118,63


Înapoi la “Dumnezeiasca LITURGHIE. Istorie, rânduială şi explicare”

Cine este conectat

Utilizatori ce ce navighează pe acest forum: Niciun utilizator înregistrat și 19 vizitatori

Crestinism Ortodox.com. Catalogul Resurselor Ortodoxe pe Internet free counters
PELERIN ORTODOX
cron