Re: Greşeli de traducere a NT, versiunea sinodală recentă
Scris: 02 Mai 2011, 13:14
Hristos a inviat !
Sant nou pe acest forum, e prima mea postare.
Dintr-o prima lectura, am gasit multe parti bune ale acestui forum(ca altfel nu mai postam), dar si chestii mai putin bune. Deja va critic ? Tocmai asta e problema, pentru un vizitator nou, asta sare in ochi de prima data. Cand apare ceva ,,contra" , imediat e ca picatura de otet in amoniac, o atitudine nu prea mult diferita de cea a fariseilor legalisti, care cunosteau in adancime toata iota, dar...L-au rastignit pe Domnul Isus.. Sa fiu sincer pana la capat, am gasit si multe alte lucruri de foarte buna calitate, mergand pana la academic.
Desi se pare ca acum sant off topic, ca o recomandare generala, e bine sa tineti seama de aceste doua:
1. ,,... cercetati toate lucrurile si pastrati ce este bun" - in felul acesta otetul si amoniacul nu intra in discutie (da, e clar, cu respect pentru useri, cu buna cuviinta...)
2. avand in vedere ca e un formum religios (re-ligare, legare din nou a legaturii rupte dintre Dumnezeu si om) acest ar trebui sa fie pentru toti o cheie simpla de descifrat anumite lucruri care ,,le vedem ...ca intr-o oglina, in chip intunecos". Am vazut multe articole excelente aici, dar, judecate din ograda ortodoxismului, si nu din dorinta sincera de re-legare.
BATRANI versus PREOTI
Nu sant licentiat in teologie, desi as fi dorit foarte mult (piedici, bani, familie, servici...). Admir pe cei cunoscatori de greaca si ii invidiez crestineste.Ati judecat din punct de vedere lingvistic , dar, cred ca ar trebui de vazut in lumina teologiei.
O parere a mea:cam tot ce gasim in VT din punct de vedere fizic, se transpune in NT spiritual. In VT cunoastem pe Dumnezeu si calitatile-atributele sale: bun, milostiv, plin de indurare, care nu oboseste iertand. Dar, avem si un Dumnezeu drept, care nu socoteste pacatul ca neprihanire. Simbolic(fizic) in VT, in templu, Locul Preasfant era despartit de Locul Sfant printr-o perdea, dupa care trecea numai Marele Preot, odata pe an cu varsare de sange. Tocmai asta simboliza perdeaua (katapetesma), zidul dintre Dumnezeu si om, pacatul. Cel care media, intermedia, mijlocea, era PREOTUL pe baza jertfelor. Cand Domnul Isus S-a jertfit pe cruce, perdeaua s-a rupt in doua de sus pana jos. Nu cred ca din cauza cutremurului care a fost sau a vechimii ci pentru ,,Căci El este pacea noastră care din doi a făcut unul şi a surpat zidul de la mijloc care-i despărţea" Efeseni 2:14. Sau iarasi :,,În aceasta, Dumnezeu voind să arate şi mai mult, moştenitorilor făgăduinţei, nestrămutarea hotărârii Sale, a pus la mijloc jurământul:
Ca prin două fapte nestrămutate – făgăduinţa şi jurământul – în care e cu neputinţă ca Dumnezeu să fi minţit, noi, cei ce căutăm scăpare, să avem îndemn puternic ca să ţinem nădejdea pusă înainte,
Pe care o avem ca o ancoră a sufletului, neclintită şi tare, intrând dincolo de catapeteasmă,
Unde Iisus a intrat pentru noi ca înaintemergător, fiind făcut Arhiereu în veac, după rânduiala lui Melchisedec." Evrei 6:17-20. Daca, prin actul jertfei Sale la Golgota Isus ne este descoperit ca Mare Preot (Arhiereu) in veac, catapetesma fiind rupta, unde mai este rolul preotului de mediator, de mijlocitor? ,,Căci este un singur Dumnezeu şi este un singur mijlocitor între Dumnezeu şi oameni: Omul Isus Hristos" 1 tim 2:5.
,,Şi pe unii i-a pus Dumnezeu, în Biserică: întâi apostoli, al doilea prooroci, al treilea învăţători; apoi pe cei ce au darul de a face minuni; apoi darurile vindecărilor, ajutorările, cârmuirile, felurile limbilor."1 Corinteni 12:28. Aminteste ceva de preoti ?
Sau ati sesizat poate trecerea de la preot la episcop - doar ca notiune lingvistica si nu de rang_ care apare in Tit 5:7 :,,Pentru aceasta te-am lăsat în Creta, ca să îndreptezi cele ce mai lipsesc şi să aşezi preoţi prin cetăţi, precum ţi-am rânduit: De este cineva fără de prihană, bărbat al unei femei, având fii credincioşi, nu sub învinuire de desfrânare sau neascultători. Căci se cuvine ca episcopul să fie fără de prihană..." ?
Probabil mai sunt si alte aspecte, ale inadvertente. Ma opresc aici. Nu stiu daca acest articol va primi permisiunea sa fie publicat. Nu am dorit sa fiu rautacios, calomniator, sa starnesc zizanii, chiar daca este tendinta generala ca atunci cand ne confruntam cu Cuvantul Adevarului sa-L modelam dupa noi si nu invers. Daca un pagan din sfera pagana, care nu a auzit niciodata de Dumnezeu, citeste Sfanta Scriptura, cu dorinta sincera de a_l cunoste pe Dumnezeu, de parte cui va fi ? Puneti-va in situatia lui. Ar mai fi multe altele care se pot spune, multe lucruri care, intelese gresit duc la teologii gresite. In momentul in care cautam pe Dumnezeu din toata inima, credeti ca nu ni Se lasa descoperit ? Un credincios cu foarte putine dotari teologice un om simplu de la tara, dar cu o credinta vie si sincera, s-a rugat insistent si indelungat pentru o chestiune: cum vine treba cu credinta cat graunta de mustar ? daca e cat graunta eu nu voi ajunge niciodata acolo, cat sa pot muta muntii. Dumnezeu l-a luminat tot din Sfanta Scriptura, mai exact din Cantarea Cantarilor: Preaiubitul meu vine la mine, saltand peste munti, sarind peste dealuri" Ahaaaa!!!. Daca as avea credinta CAT o graunta de mustar as muta muntii, dar noi avem magaziile pline de credinta si putem sari PESTE munti !!!
,,...nu infruntandu-va pe voi am scris acesetea"
Dumnezeul păcii să fie cu noi cu toţi! Amin
Sant nou pe acest forum, e prima mea postare.
Dintr-o prima lectura, am gasit multe parti bune ale acestui forum(ca altfel nu mai postam), dar si chestii mai putin bune. Deja va critic ? Tocmai asta e problema, pentru un vizitator nou, asta sare in ochi de prima data. Cand apare ceva ,,contra" , imediat e ca picatura de otet in amoniac, o atitudine nu prea mult diferita de cea a fariseilor legalisti, care cunosteau in adancime toata iota, dar...L-au rastignit pe Domnul Isus.. Sa fiu sincer pana la capat, am gasit si multe alte lucruri de foarte buna calitate, mergand pana la academic.
Desi se pare ca acum sant off topic, ca o recomandare generala, e bine sa tineti seama de aceste doua:
1. ,,... cercetati toate lucrurile si pastrati ce este bun" - in felul acesta otetul si amoniacul nu intra in discutie (da, e clar, cu respect pentru useri, cu buna cuviinta...)
2. avand in vedere ca e un formum religios (re-ligare, legare din nou a legaturii rupte dintre Dumnezeu si om) acest ar trebui sa fie pentru toti o cheie simpla de descifrat anumite lucruri care ,,le vedem ...ca intr-o oglina, in chip intunecos". Am vazut multe articole excelente aici, dar, judecate din ograda ortodoxismului, si nu din dorinta sincera de re-legare.
BATRANI versus PREOTI
Nu sant licentiat in teologie, desi as fi dorit foarte mult (piedici, bani, familie, servici...). Admir pe cei cunoscatori de greaca si ii invidiez crestineste.Ati judecat din punct de vedere lingvistic , dar, cred ca ar trebui de vazut in lumina teologiei.
O parere a mea:cam tot ce gasim in VT din punct de vedere fizic, se transpune in NT spiritual. In VT cunoastem pe Dumnezeu si calitatile-atributele sale: bun, milostiv, plin de indurare, care nu oboseste iertand. Dar, avem si un Dumnezeu drept, care nu socoteste pacatul ca neprihanire. Simbolic(fizic) in VT, in templu, Locul Preasfant era despartit de Locul Sfant printr-o perdea, dupa care trecea numai Marele Preot, odata pe an cu varsare de sange. Tocmai asta simboliza perdeaua (katapetesma), zidul dintre Dumnezeu si om, pacatul. Cel care media, intermedia, mijlocea, era PREOTUL pe baza jertfelor. Cand Domnul Isus S-a jertfit pe cruce, perdeaua s-a rupt in doua de sus pana jos. Nu cred ca din cauza cutremurului care a fost sau a vechimii ci pentru ,,Căci El este pacea noastră care din doi a făcut unul şi a surpat zidul de la mijloc care-i despărţea" Efeseni 2:14. Sau iarasi :,,În aceasta, Dumnezeu voind să arate şi mai mult, moştenitorilor făgăduinţei, nestrămutarea hotărârii Sale, a pus la mijloc jurământul:
Ca prin două fapte nestrămutate – făgăduinţa şi jurământul – în care e cu neputinţă ca Dumnezeu să fi minţit, noi, cei ce căutăm scăpare, să avem îndemn puternic ca să ţinem nădejdea pusă înainte,
Pe care o avem ca o ancoră a sufletului, neclintită şi tare, intrând dincolo de catapeteasmă,
Unde Iisus a intrat pentru noi ca înaintemergător, fiind făcut Arhiereu în veac, după rânduiala lui Melchisedec." Evrei 6:17-20. Daca, prin actul jertfei Sale la Golgota Isus ne este descoperit ca Mare Preot (Arhiereu) in veac, catapetesma fiind rupta, unde mai este rolul preotului de mediator, de mijlocitor? ,,Căci este un singur Dumnezeu şi este un singur mijlocitor între Dumnezeu şi oameni: Omul Isus Hristos" 1 tim 2:5.
,,Şi pe unii i-a pus Dumnezeu, în Biserică: întâi apostoli, al doilea prooroci, al treilea învăţători; apoi pe cei ce au darul de a face minuni; apoi darurile vindecărilor, ajutorările, cârmuirile, felurile limbilor."1 Corinteni 12:28. Aminteste ceva de preoti ?
Sau ati sesizat poate trecerea de la preot la episcop - doar ca notiune lingvistica si nu de rang_ care apare in Tit 5:7 :,,Pentru aceasta te-am lăsat în Creta, ca să îndreptezi cele ce mai lipsesc şi să aşezi preoţi prin cetăţi, precum ţi-am rânduit: De este cineva fără de prihană, bărbat al unei femei, având fii credincioşi, nu sub învinuire de desfrânare sau neascultători. Căci se cuvine ca episcopul să fie fără de prihană..." ?
Probabil mai sunt si alte aspecte, ale inadvertente. Ma opresc aici. Nu stiu daca acest articol va primi permisiunea sa fie publicat. Nu am dorit sa fiu rautacios, calomniator, sa starnesc zizanii, chiar daca este tendinta generala ca atunci cand ne confruntam cu Cuvantul Adevarului sa-L modelam dupa noi si nu invers. Daca un pagan din sfera pagana, care nu a auzit niciodata de Dumnezeu, citeste Sfanta Scriptura, cu dorinta sincera de a_l cunoste pe Dumnezeu, de parte cui va fi ? Puneti-va in situatia lui. Ar mai fi multe altele care se pot spune, multe lucruri care, intelese gresit duc la teologii gresite. In momentul in care cautam pe Dumnezeu din toata inima, credeti ca nu ni Se lasa descoperit ? Un credincios cu foarte putine dotari teologice un om simplu de la tara, dar cu o credinta vie si sincera, s-a rugat insistent si indelungat pentru o chestiune: cum vine treba cu credinta cat graunta de mustar ? daca e cat graunta eu nu voi ajunge niciodata acolo, cat sa pot muta muntii. Dumnezeu l-a luminat tot din Sfanta Scriptura, mai exact din Cantarea Cantarilor: Preaiubitul meu vine la mine, saltand peste munti, sarind peste dealuri" Ahaaaa!!!. Daca as avea credinta CAT o graunta de mustar as muta muntii, dar noi avem magaziile pline de credinta si putem sari PESTE munti !!!
,,...nu infruntandu-va pe voi am scris acesetea"
Dumnezeul păcii să fie cu noi cu toţi! Amin