Asta e o intrebare pe care mi-au pus-o unii si nu am prea stiut sa le explic. De ce a purtat Stefan cel Mare razboaie contra turcilor, si de ce e canonizat?
Am si eu o intrebare: de ce a purtat David razboaie, si totusi este sfant (fapt confirmat de Insusi Mantuitorul)?
Se poate reprosa ca pe vremea Legii Vechi - spre deosebire de "era noastra" - nu era data inca legea iubirii, ca intr-un fel, Decalogul nu-i cuprindea si pe pagani (deci nici porunca "Sa nu ucizi"), sau ca Insusi Dumnezeu le poruncise iudeilor sa se razboiasca cu strainii (in vederea dobandirii "pamantului fagaduintei").
Este adevarat si aceasta, dar atunci, de ce Insusi Iubirea - Hristos - apeleaza de atatea ori la autoritatea lui David, cum facem si noi ori de cate ori citim Psalmii? De ce David mai este sfant si in Legea Noua, a harului, a iubirii?
Sfintenia este o dimensiune dincolo de timp si spatiu, supra-istorica. Sfintenia nu trebuie confundata cu perfectiunea si cu neprihanirea. Sa ne aducem aminte ca Dumnezeu cerceteaza inimile, si DE ACEEA judecata Lui este dreapta. Dar ce trairi, ce nazuinte aveau personalitatile sus-numite? A socotit cineva cate lacrimi de pocainta varsa Stefan in bratele lui Daniil Sihastrul, duhovnicul sau? A cercetat cineva cu ce inima mergea el la razboi si ce facea inainte de lupta? Si care este mesajul istoric, mai bine-zis universal, pe care l-a predicat viata voievodului? In sfarsit, cine este Autoritatea sub Care sta orice capetenie si domnie, daca nu chiar Dumnezeu, dupa spusele si Apostolului?
Nu in zadar se tanguia regele Israelului, "E greu sa fii rege la Domnul" - pentru ca NU SE POATE impaca lumescul cu Biserica, si atunci, ce poate imparatul, chiar de e sfant?
De ce e dragostea de tara dupa fire ?
Nu cred ca este dupa fire. Patriotismul este o virtute, nu insuire inascuta.
Dar cand e un razboi nedrept, unul invadator, sau unul intre 2 tari ortodoxe ca si cel din Georgia?
Pai nu s-au razboit bisericile, ci oamenii!
Biserica nu binecuvanteaza razboirea, nici daca e vorba de aparare - dovada este oprirea de la Impartasanie a combatantilor (pe 3 ani, mi se pare). Ea ingaduie re-primirea acestora in Biserica, este un pogoramant, nicidecum prescriptie.