Hristos-eikon sau morphe al Tatalui?

Învăţătura de credinţă ortodoxă pt "începători" şi "avansaţi"
dumio
Mesaje:471
Membru din:03 Aug 2010, 14:58
Confesiune:ortodox
Hristos-eikon sau morphe al Tatalui?

Mesaj necititde dumio » 19 Ian 2011, 19:58

Domnul Iisus Hristos a luat chip de om. Se foloseste termenul grecesc "morphen" (nicidecum "eikona").
"S-a dezbrãcat pe sine însusi si a luat un chip (morphen) de rob, fãcîndu-se asemenea (anthropon) oamenilor."(Filipeni 2:7)
"eauton ekenôsen morphên doulou labôn en omoiômati anthrôpôn genomenos" (Filipeni 2:7 - originalul grecesc)
Domnul Iisus Hristos a devenit efectiv om, nu doar o icoana a omului.
Cineva facea afirmatia aceasta pe un alt topic! Se vede cata teologie si logica ar cunoaste! Daca o luam dupa logica lui, ar insemna ca Hristos nu este cu adevarat Dumnezeu, ca se numeste Chip al Tatalui (Col. 1,15), adica ar fi doar un chip (imagine) a lui Dumnezeu. Despre expresia "morphe Theou" de la Fil. 2,6 adaug urmatoarele:
Chiar de la începutul versetului ne întâlnim cu o sintagmă a cărei formă şi importanţă, în primul rând dogmatică, ne împing spre o scurtă şi necesară incursiune semantică şi implicit dogmatică. Sfântul Apostol Pavel spunând despre Hristos („ος”) că este în chipul lui Dumnezeu foloseşte substantivul „μορφη”. În uzul grecesc, mai puţin la Homer, dar în mod obişnuit mai târziu,morphe înseamnă forma, aspectul exterior şi chiar purtătorul formei, persoana. În sensul său de bază, morphe este sinonim cu eidos (înfăţişare, aspect, faţă, chip, ceea ce se vede), idee, schemă dar există însă deosebiri de sens evidente. Morphe, forma proprie unei fiinţe, nu este echivalent cu eidos sau cu eikon, adică întreaga înfăţişare vizibilă. Acestea din urmă desemnează aspectul genului, ceea ce este comun indivizilor, în timp ce morphe este forma individuală de apariţie. Morphe este întregul în şi pentru sine, pe când eidos este ceea ce aparţine sau are legătură cu întregul (caracteristicile exterioare, modul de apariţie). În pofida acestor nuanţe, nu pot fi stabilite graniţe ferme între termeni. Nici în limbajul filosofic, morphe nu are un sens definitiv şi fără echivoc. Parmenide, primul care îl foloseşte, vorbeşte de lumină şi întuneric ca despre două forme ale firii. Platon îl tratează uneori pe morphe ca pe un echivalent al lui eidos sau eikon, însă se fac simţite diferenţele de nuanţe cînd el afirmă că a cunoaşte forma (morphe) lui X înseamnă a înţelege natura lui X. Astfel, filosoful care cunoaşte forma dreptăţii va şti nu numai care acte sunt drepte, ci şi de ce sunt aşa. Similar, Aristotel priveşte forma unui lucru drept ceea ce-l face inteligibil, ea fiind accesibilă intelectului. Aşadar, între aceşti termeni (morphe, eidos, eikon), deşi aparent sinonimici se poate realiza o distincţie chiar şi în filosofia antică.
Referindu-se la Hristos, Sfântul Apostol Pavel, se foloşeste de morphe, nu în sensul tehnic al termenului (imagine plastică, formă exterioară), ci în sensul de natură, fire, condiţie, esenţă; mai precis, chip care traduce esenţa. În felul acesta, Sfântul Apostol Pavel doreşte să exprime consubstanţialitatea şi raporturile Fiului cu Tatăl, privind toate perfecţiunile divine. Despre această unitate fiinţială şi consubstanţială a vorbit însuşi Domnul Hristos zicând: „Eu şi Tatăl Meu una suntem” (Ioan 10, 30; 17. 11, 22), sau „Cel ce M-a văzut pe Mine, a văzut pe Tatăl” ... „că Eu sunt întru Tatăl şi Tatăl este întru Mine” (14, 9-10, 11). Sau despre egalitatea în demnitate şi cinste a zis: „Cine nu cinsteşte pe Fiul, nu cinsteşte pe Tatăl care L-a trimis” (Ioan 5, 23; Matei 10, 40; Luca 10, 16; Ioan 13, 20). Într-adevar, filiaţia lui Dumnezeu-Cuvîntul faţă de Tatăl - şi numai faţă de Tatăl - rămîne un mister de neexplicat întrucît ea întrece orice putere omenească de pătrundere şi înţelegere. În starea de filiaţie faţă de Tatăl, Fiul îşi păstrează deofiinţimea cu Tatăl şi cu Duhul întrucît ousianitatea divină nu este variabilă în funcţie de Persoane. Astfel, avînd aceeaşi ousianitate, Persoana divină nu se micşorează în faţa altei Persoane divine, dar nici nu îngăduie o diminuare în raport cu creaţia. În continuare, Sfântul Apostol Pavel foloseşte din nou un termen, a cărui analiză semantică ajută la înţelegerea mai clară a însuşirilor lui Hristos („ος”). „υπάρχων” este participiul verbului „υπάρχω” şi se referă la Hristos - „ος υπάρχων”. „υπάρχων” înseamnă a fi, a exista, însă cu toate acestea el nu poate fi aşezat pe aceeaşi treaptă semantică cu auxiliarul „ειναι”. Acesta din urmă înseamnă a fi, a exista, iar „υπάρχω” înseamnă a fi dintru început, fiind construit pe ideea de existenţă originară, substanţială şi perpetuă, ceea ce exclude ideea de temporalitate, inconsistenţă sau alterare. În felul acesta Pavel, relevă un alt atribut ce confirmă divinitatea lui Hristos şi anume „existenţa din veci din Tatăl”. Naşterea Fiului este veşnică şi perpetuă, nefiind un timp când el nu a fost. Fiul vine din Tatăl printr-un act spiritual, nu prin diviziune, raportul dintre cele două persoane fiind deofiinţimea. Această naştere este veşnică pentru că Tatăl n-a existat vreodată fără Înţelepciunea, Raţiunea şi Cuvântul Său – adică fără Fiul. Fiul este născut în acelaşi chip în care cuvântul şi voinţa ies din minte, iar naşterea este continuă, precum lumina işi revarsă permanent strălucirea ei. Rev. M.R. Vincent arată că în pasaje cum ar fi: I Corinteni 1, 26; 8, 6; 11, 3; 10, 3,4; II Corinteni 8, 9, Sfântul Pavel afirmă fără echivoc pre-existenţa reală a Fiului lui Dumnezeu şi totodată relaţia unică cu Tatăl. De fapt, întreaga soteriologie se bazează pe această preexistenţă, nu doar în preştiinţa lui Dumnezeu, cum credeau iudeii în legătură cu toate persoanele importante, sau ca o formă ideală, perfectă, model al unei realităţi pământeşti imperfecte, în conformitate cu mentalitatea grecilor, fiind vorba de „Unul din Treime”, născut din Tatăl „mai înainte de toţi vecii”, o Persoană care consimte sa-şi asume şi natura umană. La ideea preexistenţei Lui, ca Dumnezeu, Apostolul adaugă şi accentuează şi pe aceea a egalităţii în natură şi în demnitate „Cel ce dintru început fiind în chipul lui Dumnezeu a socotit că a fi El întocmai cu Dumnezeu nu e o prădare”; fraza exprimă consubstanţialitatea şi raporturile Fiului cu Tatăl, priving toate perfecţiunile divine.
Ultima oară modificat 20 Ian 2011, 17:44 de către dumio, modificat 1 dată în total.

dumio
Mesaje:471
Membru din:03 Aug 2010, 14:58
Confesiune:ortodox

Re: Hristos-eikon sau morphe al Tatalui?

Mesaj necititde dumio » 19 Ian 2011, 20:07

Despre om se afirma ca este creat "dupa chipul lui Dumnezeu" (kath'eikon Theou) (Fac. 1,27). Despre Hristos se afirma ca este chipul lui Dumnezeu (Col. 1,15) si chipul ipostasului sau (al Tatalui) (cf. Evr.1,3). De aici rezulta logic, ca omul este chip al Chipului, adica al lui Hristos. Hristos este prototipul dupa care a fost creat omul si a luat chipul pe care Dumnezeu l-a proiectat in Hristos de la inceput. In aceasta consta si cinstea si onoarea omului,dar si smerenia si actul mantuirii lui Hristos. Daca nu ar fi luat chipul nostru (prin care se intelege fiinta noastra), desi era chipul lui Dumnezeu (si Dumnezeu dupa fiinta, nu doar o imagine a Lui), atunci omul nu ar fi fost mantuit si nici nu s-ar explica in ce ar consta intelesul expresiei "dupa chipul". In concluzie, Hristos a luat chipul nostru (eikon, adica fiinta), nu doar forma vazuta (eidos sau morphe), iar noi devenim asemenea (kath-homoios) lui Dumnezeu, prin Hristos in Duhul Sfant. De aici si posibilitatea circumscrierii Lui in icoana, prin care se marturiseste adevarul ca Hristos S-a facut Om, ramanand Dumnezeu, ca pe om sa-l faca dumnezeu (dupa har), ramanand om.
Ultima oară modificat 20 Ian 2011, 17:45 de către dumio, modificat 1 dată în total.

Avatar utilizator
protosinghel
Mesaje:5422
Membru din:01 Apr 2008, 15:53
Confesiune:ortodox
Preocupări:liturgică, misiune
Localitate:Portugalia
Contact:

Re: Hristos-eikon sau morphe al Tatalui?

Mesaj necititde protosinghel » 19 Ian 2011, 22:11

Diferenţa dintre cei doi termeni aţi cam explicat-o.
Cât priveşte însă textul de la Facere 1:26, îmi place foarte mult explicaţi lui Origen. El spună că "omul nu este chipul lui Dumnezeu", ci "după chipul lui Dumnezeu", adică este "chip al Chipului", adică a lui Hristos, care doar El este chipul lui Dumnezeu (Coloseni 1:15) şi "poartă caracteristicile ipostasului Tatălui", dacă e să traducem exact textul de la Evrei 1:3.

dumio
Mesaje:471
Membru din:03 Aug 2010, 14:58
Confesiune:ortodox

Re: Hristos-eikon sau morphe al Tatalui?

Mesaj necititde dumio » 20 Ian 2011, 18:43

Diferenţa dintre cei doi termeni aţi cam explicat-o.
Cât priveşte însă textul de la Facere 1:26, îmi place foarte mult explicaţi lui Origen. El spună că "omul nu este chipul lui Dumnezeu", ci "după chipul lui Dumnezeu", adică este "chip al Chipului", adică a lui Hristos, care doar El este chipul lui Dumnezeu (Coloseni 1:15) şi "poartă caracteristicile ipostasului Tatălui", dacă e să traducem exact textul de la Evrei 1:3.
In editia sinodala a BOR, la Evr.1,3 este tradus gresit: "chipul fiintei Sale", de aici s-ar deduce de unii corectitudinea invataturii ariene "dupa Scriptura", ca Fiul este asemenea Tatalui si nu deofiinta cu El, pentru ca potrivit textului de mai sus, El este doar chipul fiintei Sale. Dar tradus corect, "chipul ipostasului Sau", rezulta ortodoxia noastra. Este chip (imagine) a Persoanei Tatalui si nu a fiintei care este comuna. Nu are cum sa fie chip al fiintei, deorece El o detine in chip deplin in Persoana (Ipostasul) Sa (Sau).

Avatar utilizator
protosinghel
Mesaje:5422
Membru din:01 Apr 2008, 15:53
Confesiune:ortodox
Preocupări:liturgică, misiune
Localitate:Portugalia
Contact:

Re: Hristos-eikon sau morphe al Tatalui?

Mesaj necititde protosinghel » 20 Ian 2011, 20:25

In editia sinodala a BOR, la Evr.1,3 este tradus gresit: "chipul fiintei Sale", de aici s-ar deduce de unii corectitudinea invataturii ariene "dupa Scriptura", ca Fiul este asemenea Tatalui si nu deofiinta cu El, pentru ca potrivit textului de mai sus, El este doar chipul fiintei Sale. Dar tradus corect, "chipul ipostasului Sau", rezulta ortodoxia noastra. Este chip (imagine) a Persoanei Tatalui si nu a fiintei care este comuna. Nu are cum sa fie chip al fiintei, deorece El o detine in chip deplin in Persoana (Ipostasul) Sa (Sau).
În versiunile vechi, la Evrei 1:3 este "chipul feţei Sale", dar pt că traducătorilor mai recenţi li s-a părut traducerea nepotrivită, au încurcat şi mai serios borcanele, folosind un cuvânt asemănător, dar total opus ca sens, dpdv al dogmei trinitare.

dumio
Mesaje:471
Membru din:03 Aug 2010, 14:58
Confesiune:ortodox

Re: Hristos-eikon sau morphe al Tatalui?

Mesaj necititde dumio » 20 Ian 2011, 20:37

In editia sinodala a BOR, la Evr.1,3 este tradus gresit: "chipul fiintei Sale", de aici s-ar deduce de unii corectitudinea invataturii ariene "dupa Scriptura", ca Fiul este asemenea Tatalui si nu deofiinta cu El, pentru ca potrivit textului de mai sus, El este doar chipul fiintei Sale. Dar tradus corect, "chipul ipostasului Sau", rezulta ortodoxia noastra. Este chip (imagine) a Persoanei Tatalui si nu a fiintei care este comuna. Nu are cum sa fie chip al fiintei, deorece El o detine in chip deplin in Persoana (Ipostasul) Sa (Sau).
În versiunile vechi, la Evrei 1:3 este "chipul feţei Sale", dar pt că traducătorilor mai recenţi li s-a părut traducerea nepotrivită, au încurcat şi mai serios borcanele, folosind un cuvânt asemănător, dar total opus ca sens, dpdv al dogmei trinitare.
In cartile de cult, expresia "unul in fire, intreit in fete" este foarte expresiva, desi pentru multi ar parea de factura modalista. In limbajul vechi (romanesc), prosopon s-a tradus cu fata. dar, prin care se intelegea Persoana (Ipostasul) si nu masca. Asadar, mai bine lasau expresia din traducerea veche, decat "corectarea" ei "eronata"! Intr-adevar, cuvantul ipostas are o istorie de 4 secole, pana la clarificarea sensului pe care il avem astazi. De-abia Sf. Vasile cel Mare specializeaza cat de decat termenii ousia si ipostasis. Cei care au tradus Scriptura, au vrut sa arate ca nu acesta era sensul initial, desi, mi se pare mie, tocmai acesta era!


Înapoi la “DOGMATICĂ şi CATEHISM”

Cine este conectat

Utilizatori ce ce navighează pe acest forum: Niciun utilizator înregistrat și 15 vizitatori

Crestinism Ortodox.com. Catalogul Resurselor Ortodoxe pe Internet free counters
PELERIN ORTODOX