Pana la urma cum sa folosim cuvantul <mantuire>? Toti se vor mantui , numai ca cei ce nu se pocaiesc se vor mantui impreuna cu dracii in foc, iar sfintii se vor mantui in Lumina.
D-le Constantinos, mai citiţi de prin Evanghelii şi lasaţi teologhisirea deocamdată, că vă cam frigeţi - văd! Ne daţi de lucru... Chinurile iadului sunt VEŞNICE şi nu mântuitoare:
-"Şi vor merge aceştia la
osândă veşnică, iar drepţii la viaţă veşnică. "Mt.25:46;
-"43. Şi de te sminteşte mâna ta, tai-o că mai bine îţi este să intri ciung în viaţă, decât, amândouă mâinile având, să te duci în gheena,
în focul cel nestins.
44. Unde viermele lor nu moare şi focul nu se stinge.
45. Şi de te sminteşte piciorul tău, taie-l, că mai bine îţi este ţie să intri fără un picior în viaţă, decât având amândouă picioarele să fii azvârlit în gheena,
în focul cel nestins,
46. Unde
viermele lor nu moare şi focul nu se stinge.
47. Şi de te sminteşte ochiul tău, scoate-l, că mai bine îţi este ţie cu un singur ochi în împărăţia lui Dumnezeu, decât, având amândoi ochii, să fii aruncat în gheena focului.
48.
Unde viermele lor nu moare şi focul nu se stinge.
49.
Căci fiecare (om) va fi sărat cu foc, după cum orice jertfă va fi sărată cu sare."Mc.9;
-"Şi
fumul chinului lor se siue în vecii vecilor. Şi nu au odihnă nici ziua nici noaptea cei ce se închină fiarei şi chipului ei şi oricine primeşte semnul numelui ei. "Apoc.14:11;
-"Şi mulţi dintre cei care dorm în ţărâna pământului se vor scula, unii la viaţă veşnică, iar alţii spre
ocară şi ruşine veşnică."Dan.12:2.
Ia colea, de la taica Cleopa, unde scrie că focul iadului nu e mântuitor (al optulea botez):
".... se cuvine să arătăm cîte sînt botezurile care au închipuit Botezul creştin de la începutul lumii şi care vor mai fi.
După mărturia Sfîntului Ioan Damaschin, opt sînt botezurile.
Primul botez a fost potopul, pentru curmarea păcatului (Facere 7, 17-24).
Al doilea botez a fost trecerea evreilor prin mare şi prin nor, căci norul este simbolul duhului, iar marea al apei (Ieşire 13, 22; I Corinteni 10, 2).
Al treilea botez a fost botezul Legii Vechi, numit “tăierea împrejur”. (Facere 17, 10-14).
Al patrulea este botezul lui Ioan, numit botezul pocăinţei (Matei 3, 1-11). Acest botez a fost introductiv şi conducea pe cei botezaţi la pocăinţă şi la credinţă în Hristos. Iată ce spune Sfîntul Ioan Botezătorul: Eu vă botez pe voi cu apă, dar Cel ce vine după mine vă va boteza cu Duh Sfînt şi cu foc (Matei 3, 11; Luca 3, 16). Aşadar, Ioan pregătea şi curăţa mai dinainte cu apă, în vederea venirii Duhului Sfînt. Cu acest botez Însuşi Mîntuitorul nostru Iisus Hristos S-a botezat de către Ioan (Matei 3, 13-17; Marcu 1, 9-11). Hristos S-a botezat în Iordan nu că avea nevoie de curăţire, ci pentru că Şi-a luat asupra Sa curăţirea mea şi ca să zdrobească capetele balaurilor din apă, cum spune psalmistul (Psalm 73, 14). Apoi, ca să se înece păcatul, ca să înmormînteze pe Adam cel vechi în apă şi să-l sfinţească pe botezător. Ca să împlinească Legea, ca să descopere taina Treimii şi ca să ne dea nouă pildă şi exemplu cum să ne botezăm.
Al cincilea botez este botezul creştin prin apă şi prin Duhul Sfînt, instituit de Domnul nostru Iisus Hristos, prin cuvintele adresate ucenicilor Săi: "
Mergînd, învăţaţi toate neamurile, botezîndu-le în numele Tatălui şi al Fiului şi al Sfîntului Duh "(Matei 28, 19). Acesta este cel mai mare botez din cele amintite pînă acum. El se face prin afundare în apă în numele Preasfintei Treimi şi
este mîntuitor pentru că iartă toate păcatele şi aduce în inimile noastre harul Sfîntului Duh. Noi toţi ne botezăm cu acest botez desăvîrşit prin apă şi prin Duh, fără de care nimeni nu se poate mîntui. Se zice că Hristos botează “cu foc”, pentru că a revărsat Duhul Sfînt peste Apostoli, în chipul limbilor de foc (Fapte 2, 1-4), după cum spune Însuşi Domnul: Ioan a botezat cu apă, dar voi veţi fi botezaţi cu Duhul Sfînt, nu mult după aceste zile (Fapte 1, 5).
Al şaselea botez, care este de o măsură cu Botezul creştin, prin apă şi prin Duh,
este botezul prin pocăinţă şi prin lacrimi, adică Sfînta Spovedanie, prin care ni se dezleagă toate păcatele.
Al şaptelea şi cel mai desăvîrşit este botezul prin sînge şi mucenicie pentru dreapta credinţă, cu care Însuşi Hristos S-a botezat pe Cruce în locul nostru. El este foarte cinstit şi fericit, pentru că nu se mai pîngăreşte a doua oară cu întinăciunea păcatului şi singur le poate înlocui pe toate celelalte."(Aici pot aminti de botezul prin mucenicie al celor aprox. 50 de filozofi, convertiţi de Sf.M.Mc.Ecaterina:
...
Sfînta, umplîndu-se de bucurie, a zis către dînşii: "Cu adevărat sînteţi fericiţi, căci lăsînd întunericul, aţi cunoscut lumina cea adevărată şi, trecînd cu vederea pe acest împărat stricăcios de pe pămînt, v-aţi apropiat de Cel ceresc. Deci, să nădăjduiţi fără îndoială spre mila Lui şi să credeţi că focul cu care vă înfricoşează păgînii vă va fi vouă botez şi scară care vă înalţă la cer. În acest foc curăţindu-vă de toată necurăţia trupului şi a duhului, vă veţi afla ca nişte stele luminate şi curate înaintea slavei Împăratului şi veţi fi iubiţii Lui prieteni".)
"
Al optulea şi ultimul botez este focul cel veşnic de după judecata obştească. Acest botez nu este mîntuitor, ci pe de o parte distruge răutatea şi păcatul, iar pe de altă parte pedepseşte necontenit (Dogmatica, cap.IV, p.247-252)."
Bine este sa lucram tot ce ne sta in putere ca sa intram in rai sau in Imparatia Cerurilor, nu in Imparatia lui Dumnezeu, care cuprinde si iadul dupa unii invatati. Sfantul Siluan Athonitul a avut ispita urmatoare: avea ganduri in inima si minte cu toata simtirea sufletului sau ca daca se va mantui dar nu-si va gasi si rudele acolo o sa fie nefericit, apoi cand a simtit unele trairi inalte de acolo a vazut ca se poate sa nu-si mai aduca aminte de cele pamantesti si sa simta ca ruda- sufletul oricarui sfant din rai.Tot asa si Dumnezeu la sfarsitul veacurilor nu-si va mai aduce aminte de sufletele si trupurile pacatosilor[/i] .
Nu mai faceţi asemenea conexiuni domnule, că...
Adică, Dumnezeu nu mai este omniprezent la sfârşitul veacurilor? Şi treaba aia cu Împărăţia, că e de mai multe feluri... Unde scrie în Sf.Scriptură "
Împărăţiile " ? Confundaţi Împărăţia cu Raiul.
Atentionare: tot ce scriu poate fi gresit deoarece invatatura Bisericii este conglasuirea tuturor sfintilor, iar eu nu pot cunoaste nici macar teoretic unele aspecte ale invataturii din moment ce scrierile Sfantului Isidor Pelusiotul nu le pot gasi in romana.
D-le Constantinos, sunteţi BLANĂ la Dogmatică; mai blană ca mine! Din Evanghelii citiţi vreodată? Sunt total dezorientat în privinţa dvs.!
Oare Dumnezeu il va judeca pe Dumitru Staniloaie pentru lipsurile faptelor bune? (era scris undeva ca vom fi judecati si pentru cele ce am fi putut face si nu le-am facut, iar Sf. Ignatie Briancianinov spunea ca sfintii isi plangeau mai mult faptele bune decat pacatele). Cei care tin la Dumitru Staniloaie or sa sara probabil arsi pe pereti, dar Sfantul Ignatie zice ca nu avem voie sa citim decat scrierile Sfintilor canonizati, cand te uiti o singura data pe scrierile cuiva se numeste aruncatura cu privirea, citit inseamna de mai multe ori, iar in facultatile de teologie trebuie interzis fiindca acolo se citeste sau "se arunca de mai multe ori cu privirea".
Mai întâi, e
Părintele Dumitru Stăniloae, că nu a fost caterisit. Sau nu merită să-i spuneţi aşa?
Apoi, ce înseamnă "pentru lipsurile faptelor bune"? Ori d-voastră nu vă recitiţi cu atenţie mesajul înainte de a-l posta?
Şi încă: Aţi fost cu Pr.Dumitru Stăniloae împeună-mărturisitor şi pătimitor pe la Canal? Ori îi cunoaşteşi viaţa privată - dacă are sau nu fapte, şi calitativ cum sunt?
D-le...
fie-vă milă de noi când mai scrieţi, că treaba aia cu "arsi pe pereti" e puţin spus!