Pagina 1 din 1

Imbracamintea preotului in afara bisericii

Scris: 06 Mai 2009, 17:19
de Victor
Este obligatoriu ca un preot/diacon sa poarte sutana, reverenda, sau poate sa se imbrace in civil in timpul liber, in afara bisericii si a slujbelor? Care este rolul hainei preotesti, in afara actului sacerdotal?

Re: Imbracamintea preotului in afara bisericii

Scris: 06 Mai 2009, 20:43
de protosinghel
Am mutat subiectul de la compartimentul "moral", la cel "al regulilor bisericeşti", pt a putea aborda subiectul echidistant.

Sutana sau dulama (numită în limbaj americânizat "reverendă") era în vechime haina comună a oamenilor, doar că de culoare neagră. Acum ea a ajuns haina preoţească (diferită de sfintele veşminte), la care monahii adaugă şi rasa. În celelalte Biserici Ortodoxe şi preoţii de mir poartă rasă şi doar în BOR preoţii de mir nu poartă rasă.
Pentru preoţii de mir (nu şi pt monahi, căci ei au un cu totul alt statut), dulama e obligatorie în biserică şi în toate locurile în care persoana preotului se prezintă ca slujitor şi păstor: şcoală, spital şi alte instituţii publice.
Acasă, când preotul este în sânul familiei, când prăşeşte pe deal sau hrăneşte animalele, nu e obligat să poarte dulamă. Ba chiar în astfel de situaţii, pentru oamenii din lume (vizavi de cei din mănăstire), îmbrăcarea dulamei ar însemna o necinstire a acestei haine.

Re: Imbracamintea preotului in afara bisericii

Scris: 07 Mai 2009, 08:26
de Victor
Multumesc pentru raspuns. Acum am priceput.

Re: Imbracamintea preotului in afara bisericii

Scris: 29 Sep 2009, 13:29
de Parintele777
Acasă, când preotul este în sânul familiei, când prăşeşte pe deal sau hrăneşte animalele, nu e obligat să poarte dulamă. Ba chiar în astfel de situaţii, pentru oamenii din lume (vizavi de cei din mănăstire), îmbrăcarea dulamei ar însemna o necinstire a acestei haine.
Sunt de acord cu situatia ca doar in casa preotul nu trebuie sa poarte reverenda pentru ca un var de al meu, fiind intr-o alta tara ortodoxa, a smintit fara sa vrea pe vecinul lui cand l-a vazut iesind in curte civil.

Iar la seminar un preot profesor ne spunea ca: ,,preotul si la cules de coceni daca ar merge tot in uniforma trebuie sa fie."

De ce? Pentru ca misiunea preotului este cu timp si fara timp...

De exemplu: Pe timpul cand eram diacon si mergeam in reverenda pe strada a venit la mine o persoana crezand ca sunt preot si m-a rugat sa vin acasa la ea sa-i impartasesc tatal.

Bineinteles ca nu aveam cum sa ma duc, dar i-am spus unde poate sa gaseasca un preot.

Intrebarea care s-ar pune ar fi aceasta:
Daca era o situatie de urgenta si tatal ei era pe moarte iar ea nu stia unde sa gaseasca un preot, pentru ca in Romania din nefericire multe biserici sunt incuiate ziua, daca as fi trecut pe langa ea civil oare cum as fi putut sa o ajut?

Vedeti cat de adevarata este vorba despre misiunea preotului sau a diaconului ca este ,,cu timp si fara timp"?

Re: Imbracamintea preotului in afara bisericii

Scris: 20 Noi 2009, 00:21
de strainul
Parinte,ce usor denigram Romania si implicit BOR!In esenta ca orice problema disciplinara ,pt preot, aceasta este reglementata de Arhiereul sau sau de sinodul episcopal de care apartine.Daca arhiereul cere ca preotii supusi lui sa poarte imbracaminte distincta in orice situatie ,asa trebuie sa se faca,iar daca nu,se face cum dispune episcopul sau!Trebuie a sti preotul ca este doar supusul episcopului si nu mai mult!
Pe de alta parte chiar in sanul familiei preotul este tot preot,pt ca preotia nu este o slujba care se termina cand iese preotul din biserica,ci un har care se termina doar in mod exceptional si doar prin caterisire.Daca cineva moare preot,preot este in veci inaintea lui Dumnezeu!Cand un preot face un singur pas il face doar ca preot si nu ca mirean!
Toti imparatii si sefii de state mireni ce exista, s-au au existat sunt mai mici ca har decat cel mai umil preot.Si harul il primeste preotul prin episcop!

Re: Imbracamintea preotului in afara bisericii

Scris: 27 Feb 2010, 01:08
de Adrian
Am mutat subiectul de la compartimentul "moral", la cel "al regulilor bisericeşti", pt a putea aborda subiectul echidistant.

Sutana sau dulama (numită în limbaj americânizat "reverendă") era în vechime haina comună a oamenilor, doar că de culoare neagră. Acum ea a ajuns haina preoţească (diferită de sfintele veşminte), la care monahii adaugă şi rasa. În celelalte Biserici Ortodoxe şi preoţii de mir poartă rasă şi doar în BOR preoţii de mir nu poartă rasă.
Pentru preoţii de mir (nu şi pt monahi, căci ei au un cu totul alt statut), dulama e obligatorie în biserică şi în toate locurile în care persoana preotului se prezintă ca slujitor şi păstor: şcoală, spital şi alte instituţii publice.
Acasă, când preotul este în sânul familiei, când prăşeşte pe deal sau hrăneşte animalele, nu e obligat să poarte dulamă. Ba chiar în astfel de situaţii, pentru oamenii din lume (vizavi de cei din mănăstire), îmbrăcarea dulamei ar însemna o necinstire a acestei haine.
Dar despre purtarea barbii? Se stie ca in Romania, in special in Transilvania si nu numai, preotii se rad. E bine acest lucru? Dar despre cei care au barba rara sau sunt chiar spani, acestia ce ar trebui sa faca?

Re: Imbracamintea preotului in afara bisericii

Scris: 27 Feb 2010, 01:09
de Adrian
Am mutat subiectul de la compartimentul "moral", la cel "al regulilor bisericeşti", pt a putea aborda subiectul echidistant.

Sutana sau dulama (numită în limbaj americânizat "reverendă") era în vechime haina comună a oamenilor, doar că de culoare neagră. Acum ea a ajuns haina preoţească (diferită de sfintele veşminte), la care monahii adaugă şi rasa. În celelalte Biserici Ortodoxe şi preoţii de mir poartă rasă şi doar în BOR preoţii de mir nu poartă rasă.
Pentru preoţii de mir (nu şi pt monahi, căci ei au un cu totul alt statut), dulama e obligatorie în biserică şi în toate locurile în care persoana preotului se prezintă ca slujitor şi păstor: şcoală, spital şi alte instituţii publice.
Acasă, când preotul este în sânul familiei, când prăşeşte pe deal sau hrăneşte animalele, nu e obligat să poarte dulamă. Ba chiar în astfel de situaţii, pentru oamenii din lume (vizavi de cei din mănăstire), îmbrăcarea dulamei ar însemna o necinstire a acestei haine.
Dar daca un preot din Ro sa spunem, ar dori sa poarte si rasa, ii trebuie o binecuvantare speciala pt aceasta (din partea arhiereului), sau pur si simplu o poate purta?

Re: Imbracamintea preotului in afara bisericii

Scris: 27 Feb 2010, 17:02
de protosinghel
Dar daca un preot din Ro sa spunem, ar dori sa poarte si rasa, ii trebuie o binecuvantare speciala pt aceasta (din partea arhiereului), sau pur si simplu o poate purta?
Nu-i trebuie nici o binecuvântare, ci doar un arsenal de argumente pt a le putea explica celorlalţi de ce o poartă, pt că în mod sigur va fi luat la întrebări...

Re: Imbracamintea preotului in afara bisericii

Scris: 20 Apr 2010, 09:57
de pr nicolae
Nu-i trebuie nici o binecuvântare, ci doar un arsenal de argumente pt a le putea explica celorlalţi de ce o poartă, pt că în mod sigur va fi luat la întrebări...
HRISTOS A INVIAT!
Pai haideti sa pregatim acest "arsenal de argumente" pentru ca eu personal cunosc cativa parinti care isi tin rasele acasa, imbracandu-le doar pe la vreo priveghere...(Mitropolia Banatului)

Re: Imbracamintea preotului in afara bisericii

Scris: 22 Apr 2010, 13:01
de protosinghel
HRISTOS A INVIAT!
Adevărat că a înviat!
Pai haideti sa pregatim acest "arsenal de argumente" pentru ca eu personal cunosc cativa parinti care isi tin rasele acasa, imbracandu-le doar pe la vreo priveghere...(Mitropolia Banatului)
Cred că cele mai bune şi mai convingătoare argumente în acest sens sunt:
- toţi preoţii de mir din toată lumea ortodoxă, în afară de cei din România, poartă rasă, urmând vechea tradiţie bizantină. Nu cred că preoţii români ar avea motive să se creadă "mai deştepţi" în acestă privinţă;
- se ştie că în vechime şi preoţii români purtau în vechime rasă (de unde şi multe vorbe populare), şi doar prin influenţă papistaşă (via Ardeal), preoţii români nu mai poartă rasă, ci doar monahii.