(IM)POSIBILITATEA SCHIMBĂRII DUHOVNICULUI

Tot ce e legat de domeniile de mai sus...
Avatar utilizator
protosinghel
Mesaje:5422
Membru din:01 Apr 2008, 15:53
Confesiune:ortodox
Preocupări:liturgică, misiune
Localitate:Portugalia
Contact:
(IM)POSIBILITATEA SCHIMBĂRII DUHOVNICULUI

Mesaj necititde protosinghel » 05 Feb 2015, 19:14

De multe ori am întâlnit oameni care sunt dezamăgiţi de duhovnicul lor, dar nu se încumetă să meargă la altul, considerând schimbarea duhovnicului un păcat. Alţii mă întreabă foarte direct dacă pot să-şi schimbe duhovnicului pentru că nu sunt mulţumit de el sau şi-au schimbat domiciliul şi nu mai pot merge prea des la fostul duhovnic. Se mai întâmplă când preotul este mutat în altă parte, dar şi în astfel de cazuri „mai duhovnici” au pretenţia ca turma să-i urmeze.

Propune o dezbatere la acest subiect şi încep prin a fixa trei reguli simple de participare:
- discutăm doar la subiect;
- nu dăm nume şi nu atacăm persoane;
- necredincioşii/neortodocşii şi cei care nu au ce spune – se abţin!

Avatar utilizator
protosinghel
Mesaje:5422
Membru din:01 Apr 2008, 15:53
Confesiune:ortodox
Preocupări:liturgică, misiune
Localitate:Portugalia
Contact:

Re: (IM)POSIBILITATEA SCHIMBĂRII DUHOVNICULUI

Mesaj necititde protosinghel » 05 Feb 2015, 20:09

Eu cred că nu se poate da un răspuns unilateral, că problema diferă de la caz la caz.
Dar în linii generale aş dori să expun următoarele idei (în decalog):

1. Este important ca fiecare om să aibă un duhovnic, pe care şi-l alege conştient, şi pe care trebuie să-l consulte în problemele duhovniceşti. Special nu am spus „de care trebuie să asculte”, ci am spus că „trebuie să-l consulte”. Sfatul duhovnicului nu se impune, ci se propune!

2. Nu orice preot care spovedeşte poate fi considerat duhovnic. Există multe situaţii când omul vrea/este nevoit să facă o spovedanie curentă şi, dacă nu o poate face la preotul-duhovnic, o poate face fără probleme la un alt preot. Prin aceasta nu înseamnă că omul respectiv îşi schimbă duhovnicul, căci problemele importante de viaţă nu le va discuta cu primul preot care-i iese în cale, ci doar cu preotul care-şi ştie bine „fiul duhovnicesc”.

3. Este foarte important ca penitentul să fie sincer şi să nu caute să-şi schimbe duhovnicul din careva porniri viclene. În astfel de cazuri chiar aş îndrăzni să folosesc şi eu cuvântul „păcat”. Părăsirea duhovnicului nu este îndreptăţită atunci când preotul-duhovnic, cu destul discernământ şi respectând libertatea omului, cere fiului său duhovnicesc respectarea posturilor, rugăciune sistematică, ferirea de păcate, participarea la slujbele bisericeşti etc. Omul nu trebuie să caute duhovnici care să le tolereze păcatele şi patimile, aşa cum nu-i normal ca un alcoolic să-şi schimbe în continuu medicul până când va da peste cel care-i va spune că consumul de alcool, chiar şi în cantităţi mai mari, nu dăunează sănătăţii.

4. În cazul schimbării locului de trai pentru un timp scurt, de maxim 2-3 ani, omul se poate spovedi la orice preot din preajmă (de dorit acelaşi, de fiecare dată), iar problemele mai importante le poate discuta cu duhovnicul său inclusiv prin telefon sau prin internet. Dacă însă schimbarea locului de trai (a duhovnicului sau a fiului duhovnicesc) se anunţă a fi de lungă durată sau definitivă, lucrurile nu trebuie forţate nicidecum, iar omul trebuie să-şi schimbe duhovnicul (fără a fi împiedicat să rămână în relaţii bune de comunicare cu fostul său duhovnic). Atât pentru o spovedanie temporară la un alt preot, cât şi pentru o trecere definitivă la un alt duhovnic, este nevoie de aprobarea preotului care până la acel moment a fost duhovnic.

5. „Regula” de a nu schimba duhovnicul a fost formulată şi răspândită în special pentru cazurile când oamenii erau opriţi de la împărtăşire sau se temeau să nu fie opriţi, şi căutau un preot de care să poată ascunde anumite păcate sau care să fie mai indulgent. Pentru astfel de cazuri, „regula” neschimbării duhovnicului rămâne în vigoare! Penitentul care este legat la împărtăşire de un preot pentru careva păcate, nu poate fi dezlegat de alt preot, decât dacă cel precedent a murit sau dacă primul preot i-a încredinţat celui de-al doilea să-l dezlege.

6. Există numeroase motive când un creştin chiar trebuie să-şi schimbe duhovnicul. Primul motiv ar fi îndemnul unui preot la careva păcate sau un amestec prea mare al preotului în viaţa personală şi chiar intimă a penitentului. În legătură cu aceasta, Sinodul Bisericii Ortodoxe Ruse a fixat nişte reguli importante pe care le considerăm utile pentru discuţia noastră.

7. Mai apare întrebarea dacă duhovnicul poate fi schimbat în cazul în care acesta nu-i permite fiului său duhovnicesc citirea Scripturii sau împărtăşirea mai deasă? Dacă credinciosul este abia la început de cale şi încă nu este obişnuit cu ţinerea posturilor, cu o anumită pravilă de rugăciune sau este dependent de o anumită patimă gravă, şi preotul nu-i dă voie să se împărtăşească prea des, credinciosul trebuie să asculte de preot şi să nu caute să meargă la altul. Dar dacă un credincios are deja o anumită maturitate duhovnicească, iar preotul refuză să permită deasa împărtăşire pe motiv că aceasta poate fi luată „numai o dată la 40 de zile”, „numai o dată în post”, „numai în cele 4 posturi ale anului”, „numai după o săptămână / 3 zile de post aspru, fără ulei” şi alte ABERAŢII de genul acesta, atunci omul are toată libertatea să meargă la un alt preot care să-l povăţuiască CORECT! Numai să aibă grijă să nu meargă la cineva care are tendinţa de a cădea în cealaltă extremă şi dă împărtăşania oricui şi oricând, fără să-l ajute să crească duhovniceşte.

8. În localităţile rurale, unde este un singur preot, iar oamenii nu pot merge în altă parte, preotul din sat este implicit „duhovnicul satului”. Oamenii trebuie învăţaţi să aibă încredere şi să asculte de el. Dar însuşi preotul trebuie să aibă smerenie şi, în cazuri speciale, să-i trimite pe oameni la nişte preoţi mai îmbunătăţiţi din mănăstire sau din vreo parohie învecinată. Prin aceasta, omul respectiv nu se rupe de parohie, ci el merge temporar în altă parte pentru „terapie intensivă”, după care se va reintegra, inclusiv cu spovedania, în parohia sa.

9. În toate trebuie să fie sinceritate şi discernământ. Oamenii nu pot fi mântuiţi cu forţa iar, pe de altă parte, preotul nu poate pretinde că el ştie mai bine ca alţii cum „să-l smerească” şi să-l călăuzească pe om. Prea mulţi sunt preoţii care vor să smerească pe alţii, dar ei înşişi nu au smerenie. Poate de aceea oamenii nu-L mai văd pe Hristos în chipul şi în slujirea preotului, ci merg ca la un alt om. Şi-i clar că oamenii sunt diferiţi, dar Hristos este totuşi Acelaşi…

10. Nici un preot nu are dreptul să-l împiedice pe „fiul duhovnicesc” să meargă la un alt preot, dacă acel penitent îşi doreşte mult acest lucru şi o face din porniri duhovniceşti sincere. Numai că celălalt preot trebuie să verifice cât de sincere sunt acele porniri şi să nu se grăbească în a se bucura că „a câştigat clientul altuia”…

Bineînţeles, multe alte lucruri se pot spune, dar îi mai las şi pe alţii…
Acesta e un forum, nu-i blog. Când voi dori să vorbesc singur, voi scrie pe blog ;)

fellow
Mesaje:5
Membru din:23 Oct 2013, 09:44
Confesiune:ortodox
Preocupări:web hosting

Re: (IM)POSIBILITATEA SCHIMBĂRII DUHOVNICULUI

Mesaj necititde fellow » 05 Feb 2015, 20:26

Consider ca duhovnicul se poate schimba, nu e ca la casatorie cand nu avem acest drept... daca am ales o data un duhovnic si observam ca nu este de acord de exemplu cu impartasania mai deasa (cum ati mentionat mai sus), putem sa ne schimbam duhovnicul.

Avatar utilizator
protosinghel
Mesaje:5422
Membru din:01 Apr 2008, 15:53
Confesiune:ortodox
Preocupări:liturgică, misiune
Localitate:Portugalia
Contact:

Re: (IM)POSIBILITATEA SCHIMBĂRII DUHOVNICULUI

Mesaj necititde protosinghel » 05 Feb 2015, 20:32

Apropo, în cazul vieţii monahale situaţia e un pic diferită.
Cineva care a ales viaţa monahală şi vieţuieşte într-o mănăstire ESTE OBLIGAT să se spovedească doar la stareţul acelei mănăstiri sau la duhovnicul recomandat de stareţ(ă). Nu poate cineva să intre într-o mănăstire şi să-şi păstreze fostul duhovnic. Aceasta poate fi tolerat doar în perioada în încercare, când persoana încă nu-i hotărâtă dacă va rămâne sau nu în acea mănăstire.

paleologul
Mesaje:5
Membru din:19 Sep 2014, 13:02
Confesiune:ortodox
Preocupări:student teolog

Re: (IM)POSIBILITATEA SCHIMBĂRII DUHOVNICULUI

Mesaj necititde paleologul » 05 Feb 2015, 23:37

Nu vad o greseala in schimbarea duhovnicului, dar cred ca depinde de intelegerea si trairea celui care se spovedeste. In primul rand trebuie facuta distinctia intre parintele duhovnicesc sau acel avva, care nu trebuie neaparat sa fie hirotonit si la care se marturisesc gandurile sau se cer anumite sfaturi sau indrumari si preotul-duhovnic, la care se marturisesc pacatele. In majoritatea cazurilor, cele doua laturi se identifica in persoana preotului care savarseste spovedania sacramentala, lucru care in unele cazuri are un impact negativ asupra momentului Spovedaniei. Din acest punct de vedere, cred ca schimbarea duhovnicului poate fi mai dificila pentru unii. In al doilea rand, cand se schimba duhovnicul, acesta impune o spovedanie generala, lucru pe care nu.l aprob si il consider pagubitor. Cred ca este suficient ca preotul sa il intrebe pe cel care se spovedeste daca a primit ultima oara vreun canon sau daca a savarsit vreun pacat pentru care a fost oprit de a se impartasi. Cred insa ca e mai bine pentru o persoana care are un viciu, sa ramana la duhovnicul la care si.a marturisit pacatul, pana se tamaduieste. Daca insa duhovnicul nu il ajuta suficient, poate sa mearga la alt preot.

AgapisPistis
Mesaje:10
Membru din:28 Oct 2014, 17:19
Confesiune:ortodox
Preocupări:credinta, citit

Re: (IM)POSIBILITATEA SCHIMBĂRII DUHOVNICULUI

Mesaj necititde AgapisPistis » 06 Feb 2015, 13:58

Consider tema duhovnicului ca fiind foarte importanta si in acelasi timp delicata.
Eu personal am unele nelamuriri si framantari in aceasta privinta.
Am sa fac mai intai niste observatii pe baza anumitor particularitati:

1. Cum definim duhovnicul si mai precis ce atributii are el. Adica dupa ce consideram noi un
preot ca fiind sau duhovnicul nostru? Asta mai ales in biserici unde slujeste un singur preot.
Eu nu stiu pana unde putem ajunge la discutii si intrebari si sfaturi cu duhovnicul.
Si nu stiu atributiile lui (in ce probleme are dreptul/poate sa intervina si in ce probleme nu) si cum
ne poate ajuta concret.
Consider insa ca duhovnicul este ceva foarte apropiat sufletului. Si de asemenea el trebuie sa fie potrivit cu fiul sau
duhovnicesc (si aici am intrebarea cum se numeste cel care este in grija duhovnicului?)
Trebuie sa existe o colaborare stransa si permanenta intre cei doi si pasnica.
De aceea ma gandesc eu ca nu poti numai nici macar pe acela care te spovedeste ca duhovnic al tau, daca nu exista
o relatie corecta, asa cum trebuie sa fie si nu sunt potriviti (pe aceeasi lungime de unda).

2. Consider ca nu trebuie puse piedici in a schimba duhovnicul. Daca nu te simti si nu lucrezi bine cu el, mai bine te duci
si cauti pe altul mai potrivit.
Am vazut ca exista unii preoti /monahi, care sunt duri, severi si dau cu tine de pamant. Poate ca pentru unii asa trebuie sa fie si
se potrivesc. Altfel nu-mi explic de ce unul anume (nu spun cine) era foarte cautat desi mie prin ceea ce am citit despre el era foarte
dur si sever.
Pentru altii asa un tip poate sa fie distrugator de suflet si chiar sa-l piarda din credinta.
Exista si alti preoti/monahi care dimpotriva au un suflet deosebit si o blandete in sfatuire, de te ung la suflet si iti aduc pacea.
Am cunoscut un asa Om si regret si acum ca nu mai este printre noi.
Mi se pare totusi genul mai potrivit pentru duhovnicie.
Si nu exista totusi nici un contract de duhovnicie care sa blocheze un om de la a merge la alt duhovnic. Sau exista?

3. Am inteles ca nu orice preot poate fi/are voie sa fie duhovnic si ca trebuie sa capete o aprobare/slujba speciala pentru aceasta.
Dar noi mirenii, dupa ce stim care dintre acestia sunt/pot fi duhovnici si care nu?

4. Cum iti gasesti un duhovnic? De unde stii tu: gata el este duhovnicul meu? Si se hotaraste ceva de comun acord, de genul:
"Parinte, eu m-am hotarat si va consider duhovnicul meu. Bine fiul meu/fiica mea, sunt duhovnicul tau."?

5. Cum se poate comunica in afara de spovedanie cu duhovnicul? (Ca sa pui intrebari, sa ceri sfaturi).
Nu exista cadru pentru asa ceva, nu exista in majoritatea parohiilor nici ore de cateheza sau cerc religios.
Mailul nu este agreat, nu este timp.
Ma intreb asta mai ales in cazul in care duhovnicul este la mare distanta, sau foarte ocupat.

6. Poti sa ai un duhovnic si totusi sa cauti o a doua opinie? Exista situatii in care poate nu oricine are sfatul potrivit.

7. Un duhovnic trebuie sa fie si un bun psiholog zic eu, trebuie sa stie sa lucreze cu oamenii.
Si atunci ma intreb: se studiaza in facultatea de teologie psihologie? Si cum e cu duhovnicii dintre calugari?
Au ei capacitatile necesare?

In fine, sunt multe probleme legat de preot si duhovnic, dar deocamdata ma opresc aici.
Vreau sa mai spun ca in tara situatia este mult mai simpla: ai de unde alege duhovnicul potrivit.
In diaspora nu poti, nu ai de unde. Iar preotul acela singur la mii de oameni, poate chiar la mai multe biserici
nu are timpul si puterea necesara pentru a se dedica asa cum se cuvine duhovniciei.
Si atunci nu stiu...

8. Si consider foarte foarte important si duhovnicul preotului/duhovnicului, pentru ca se intampla greseli omenesti si totusi trebuie
sa ceara si ei sfatul undeva si sa se corecteze, avand responsabilitatea unei parohii si atator oameni. Trebuie.
Cunosc situatii grele si concrete la parohia mea, in care uneori imi doresc sa vina duhovnicul preotului nostru sa faca lumina, sa
corecteze greseli.

AgapisPistis
Mesaje:10
Membru din:28 Oct 2014, 17:19
Confesiune:ortodox
Preocupări:credinta, citit

Re: (IM)POSIBILITATEA SCHIMBĂRII DUHOVNICULUI

Mesaj necititde AgapisPistis » 06 Feb 2015, 14:29

Revin cu cateva aspecte practice (parte din experienta personala, parte din observatiile mele).

Sunt multi care au probleme in a intelege institutia duhovniciei, sau nu au cum sa-si aleaga duhovnicul potrivit.
Si asta se vede din multitudinea de intrebari care se pun pe forumuri.
Acestea arata: ca oamenii au nelamuriri si nu au unde/pe cine sa intrebe (cateheza nu, spatiu dedicat discutiilor cu
preotul nu exista) si ca sunt prea putini duhovnici (potriviti, buni).

Situatia mea si a altor persoane din strainatate este cam asa: avem preot, ne spovedim la el, incercam sa avem contact,
dar nu este timp si context pentru asa ceva. Chiar si la predica apar (pentru mine cel putin, intrebari si nu ai voie sa le pui, este
unilaterala discutia.)
Nu pot considera pe acest preot, pe care il respect de altfel, duhovnic, pentru ca s-a dovedit de-a lungul timpului ca nu ne potrivim,
nu reusim sa rezonam. Nu este nici timpul, rabdarea necesar(a) unei conlucrari .
Si eu mai am si raspunderea unor fini. Si ei ma intreaba pe mine si imi cer sfatul. Si cum sa-mi fac eu datoria fata de ei, cand eu insami
am nelamuriri si nu gasesc raspuns.
Si stau si caut prin carti si pe internet.
De multe ori ma gandesc ca as avea nevoie sa apelez la o alta opinie, la cineva care sa-mi lamureasca unele probleme. Uneori nu stiu daca
eu gresesc, sau preotul meu, sau amandoi poate si daca exista vreo cale sa putem rezolva problemele.

Mi se pare ca de la biserica nu trebuie sa pleci inlacrimat si cu mai multe probleme si intrebari decat te-ai dus. Asta daca te preocupa cu adevarat.
Dar 1 preot la mii de enoriasi...! Cum sa se faca totusi duhovnicia? Asta este intrebarea...

oana1985
Mesaje:3
Membru din:06 Feb 2015, 14:31
Confesiune:ortodox
Preocupări:mamica

Re: (IM)POSIBILITATEA SCHIMBĂRII DUHOVNICULUI

Mesaj necititde oana1985 » 06 Feb 2015, 14:58

daca te lovesti de situatia in care nu mai poti avea incredere in preotul duhovnic..te limitezi doar la spovedirea pacatelor...si totusi mai sunt si lucruri care nu tin de pacat, dar ai vrea sa i le impartasesti...sa te consulti cu el..numai ca iti doresti ca ceea ce vorbesti sa ramana secret. si totusi parintele respectiv spune asa: "daca nu tine de pacat pot spune si mai departe altor persoane..ma pot folosii de o anumita informatie"..si uite asa se pierde increderea....ba chiar i-am zis preotului duhovnic ca as mai vrea sa ii spun ceva doar ca nu am incredere in el...il intreb daca poate sa tina in taina si el spune ca depinde de ce ii zic....si pleci de la spovedanie cu constiinta curata ca ti-ai zis pacatele dar ai un fel de gol in suflet ca nu ai putut vorbii si alte probleme care te framantau si pleci asa nepovatuit.....cum sa facem cu neincrederea? totusi suntem mici copii si avem nevoie de indrumatori...
in cazul de fata m-am convins ca trebuie sa-mi schimb duhovnicul in urma unor eveneminte care au grait de la sine si mi-au intarit neincredera de atunci..problema este ca increderea in preoti este mai mult sau mai putin afectata......te marturisesti cu riscul ca poate ceea ce spui poate fii intors impotriva ta, dar iti spui "asta e am gresit si trebuie sa ma marturisec"(doar ma marturisesc lui Dumnezeu care este de fata, asa cum zice si in rugaciune)....dar ca sa cer sfat in alte situatii, mi-e teama... multumesc ca ati deschis subiectul :x33

oana1985
Mesaje:3
Membru din:06 Feb 2015, 14:31
Confesiune:ortodox
Preocupări:mamica

Re: (IM)POSIBILITATEA SCHIMBĂRII DUHOVNICULUI

Mesaj necititde oana1985 » 07 Feb 2015, 15:47

Recomandati ca cei casatoriti sa aiba acelasi duhovnic? si totusi daca unul din soti nu poate sa isi deschida sufletul la acelasi duhovnic? si ce sa faci cand sotii sa spovedesc la duhovnici diferiti iar un duhovnic zice intr-un fel si unul intr-alt fel? fata de cine sa faci ascultare?

Avatar utilizator
protosinghel
Mesaje:5422
Membru din:01 Apr 2008, 15:53
Confesiune:ortodox
Preocupări:liturgică, misiune
Localitate:Portugalia
Contact:

Re: (IM)POSIBILITATEA SCHIMBĂRII DUHOVNICULUI

Mesaj necititde protosinghel » 08 Feb 2015, 21:44

Recomandati ca cei casatoriti sa aiba acelasi duhovnic? si totusi daca unul din soti nu poate sa isi deschida sufletul la acelasi duhovnic? si ce sa faci cand sotii sa spovedesc la duhovnici diferiti iar un duhovnic zice intr-un fel si unul intr-alt fel? fata de cine sa faci ascultare?
Eu cred că-i foarte important ca soţii să aibă acelaşi duhovnic.
Nişte duhovnici buni nici nu vor dori să spovedească doar un soţ, ci mai degrabă îi va da drumul să meargă la celălalt duhovnic, el considerându-se mai prejos.

Pr Haralambie
Mesaje:895
Membru din:14 Ian 2010, 19:54
Confesiune:ortodox
Preocupări:Sensul vieţii
Localitate:BOR
Contact:

Re: (IM)POSIBILITATEA SCHIMBĂRII DUHOVNICULUI

Mesaj necititde Pr Haralambie » 08 Feb 2015, 22:32

Subscriu la toate cele spuse de părintele Petru mai sus.
Cu mult respect.

oana1985
Mesaje:3
Membru din:06 Feb 2015, 14:31
Confesiune:ortodox
Preocupări:mamica

Re: (IM)POSIBILITATEA SCHIMBĂRII DUHOVNICULUI

Mesaj necititde oana1985 » 09 Feb 2015, 14:08

Multumesc pentru raspuns Parinte ieromonah Petru Pruteanu :) sotul meu este mai bun decat mine si totusi pe el nu l-a mai lasat sa primeasca Sfanta Impartasanie de mai bine de 3 ani...iar al meu duhovnic ma lasa si ma simteam nevrednica si din motivul acesta..ca el mai bun ca mine nu primea Sfanta Impartasanie, desi isi dorea....
Credeti ca poate fii un motiv pentru schimbarea duhovnicului?
poti sa numesti preot duhovnic pe cineva la care iti spovedesti pacatele dar in problemele vietii nu poti sa ii ceri sfat din cauza unei neincrederi motivate? te spovedesti si poate iti da voie sa si te impartasesti dar in sufletul tau mai ai lucruri nelamurite care nu tin de pacat...ai asa o apasare sufleteasca...sa te impartasesti cu o astfel de stare? eu una am indraznit sa merg asa si cu fiecare pas cel faceam catre potir trupul imi tremura si cugetul imi spunea sa nu iau Sfanta Impartasanie...cu greu am putut deschide gura si cu greu am inghitit...ziceai ca ma strange cineva de gat...


Si copii din familia respectiva tot la parintele duhovnic al sotilor? totusi ei ca si copii au un alt mod de a privii lucrurile..... poate se sperie de duhovnicul respectiv...de barba lui, sau de lipsa barbii ca in cazul nostru :) precum si alte motive copilaresti..
Ultima oară modificat 21 Feb 2015, 21:29 de către oana1985, modificat 1 dată în total.

Avatar utilizator
maria_andreea
Mesaje:1540
Membru din:23 Apr 2008, 13:33
Confesiune:ortodox
Preocupări:mecanică, finanţe, teologie, natură
Localitate:Sibiu
Contact:

Re: (IM)POSIBILITATEA SCHIMBĂRII DUHOVNICULUI

Mesaj necititde maria_andreea » 09 Feb 2015, 21:12

Schimbarea duhovnicului nici nu ar trebui discutată pentru că este direct dependentă de evoluția duhovnicească a creștinului (aceasta din urmă dinamică, deci nici duhovnicul nu trebuie să rămână static). Totuși mă gândesc, cu preotul de parohie crești, asta înseamnă că în cele ce te maturizezi duhovnicește - unghi de privire, perspectivă, înțelegere a tainelor ș.a. există amprenta preotului care în momentele de duhovnicie se identifică ușor de ambele părți și cei doi ajung să vorbească aceeași limbă (sunt uniți în înțelegere). Deci dacă relația preot de parohie - creștin este autentică ea se transformă firesc în relația duhovnic - creștin, în caz contrar aceast firesc trebuie căutat pentru că viața duhovnicească este în primul rând firească (bine, suprafirească, dar numai când o punem în comparație cu viața din lume) pentru ea am fost creați...
Mântuirea se lucrează pe ruinele egoismului. (Părintele Arsenie Boca)

highlander14
Mesaje:4
Membru din:09 Iul 2016, 21:57
Confesiune:ortodox
Preocupări:functionar public

Re: (IM)POSIBILITATEA SCHIMBĂRII DUHOVNICULUI

Mesaj necititde highlander14 » 09 Iul 2016, 22:40

Sunt recasatorit de trei ani, si ma spovedesc cu sotia mea la acelasi duhovnic. Problema este ca de ceva vreme exista anumite lucruri care m-au smintit la pr meu duhovnic si am inceput sa am anumite indoieli... adica ori dracu m-i le livreaza ori eu le vad in mod subiectiv si altii nu le vad deloc... oricum sunt mai multe lucruri ,unele legate si de el ca om si altele de felul cum slujeste... adica sunt anumite pasaje din textul liturgic pe care le-a schimbat pe motive legate de traducere (oricum astea sunt aspecte care ma depasesc clar insa eu le-am sesizat si nu stiu daca este in regula). Nu stiu ce sa fac... imi pare rau ca am ajuns sa-l judec instinctiv si as fi simtit nevoia sa ma spovedesc la alt duhovnic. Va multumesc cu respect!

Avatar utilizator
protosinghel
Mesaje:5422
Membru din:01 Apr 2008, 15:53
Confesiune:ortodox
Preocupări:liturgică, misiune
Localitate:Portugalia
Contact:

Re: (IM)POSIBILITATEA SCHIMBĂRII DUHOVNICULUI

Mesaj necititde protosinghel » 13 Iul 2016, 14:39

Dacă Dvs vă legaţi de faptul că preotul schimbă anumite cuvinte în slujbă, înseamnă că aveţi o problemă. Nu exclud că şi preotul ar putea greşi sau exagera, dar încercaţi să vorbiţi cu el ca să vă explice de ce face acest lucru. Căci dacă pe el nu-l înţelegeţi, dacă o să vă explic eu nu veţi înţelege nici atât...

highlander14
Mesaje:4
Membru din:09 Iul 2016, 21:57
Confesiune:ortodox
Preocupări:functionar public

Re: (IM)POSIBILITATEA SCHIMBĂRII DUHOVNICULUI

Mesaj necititde highlander14 » 13 Iul 2016, 22:49

Multumesc...sunt convins ca nu pot intelege lucruri care tin de dogmatica ortodoxa si nici nu mi am propus asta...problema este ca noi enoriasii uneori (din lipsa de cultura dogmatica) ne smintim atunci cand sesizam ca in timpul liturghiei auzim de pilda in loc de ,,mila pacii jertfa laudei,,(asa cum se slujeste in fiece biserica din tara asta )...,,mila ,pace jertfa de lauda,,...si chestiunea asta cand se intampla spre exemplu la un hram cand noi suntem gazde iar fratii nostrii de la cealalta biserica din localitate sunt oaspeti, nu inteleg ce si de ce se intampla treaba asta ...se smintesc si cred ca noi vrem sa fim mai cu mot. Eu l am intrebat pe pr. despre lucrurile astea si mi a rasp ca sunt probleme legate de niste traduceri mai vechi sau ...mai corecte din limba greaca :?: iar altele care tin de felul cum il ,,odihneste,, pe d-lui acea expresie...ex: ,,aducem,, vs ,,oferim,,(am dat un ex). Eu am inteles intr-un fel explicatia d-lui despre cuvantul evanghelic si cuvantul liturgic ,insa cred ca se creeaza niste mici precedente vis-a-vis de lucrurile astea care nu ar trebui sa existe...Multumesc!

Avatar utilizator
protosinghel
Mesaje:5422
Membru din:01 Apr 2008, 15:53
Confesiune:ortodox
Preocupări:liturgică, misiune
Localitate:Portugalia
Contact:

Re: (IM)POSIBILITATEA SCHIMBĂRII DUHOVNICULUI

Mesaj necititde protosinghel » 16 Iul 2016, 16:43

Bucuraţi-vă că aveţi un duhovnic destupat la minte. Dacă mai e şi duhovnicesc, atunci chiar e bine...

highlander14
Mesaje:4
Membru din:09 Iul 2016, 21:57
Confesiune:ortodox
Preocupări:functionar public

Re: (IM)POSIBILITATEA SCHIMBĂRII DUHOVNICULUI

Mesaj necititde highlander14 » 17 Iul 2016, 20:31

Va multumesc, parinte, cu respect! Doamne ajuta!
Ultima oară modificat 26 Iul 2016, 18:51 de către protosinghel, modificat 1 dată în total.
Motiv: Semnul de punctuaţie se pune imediat după cuvânt, apoi urmează spaţiul. Dvs aţi făcut exact invers.

Piamater
Mesaje:50
Membru din:26 Ian 2018, 16:51
Confesiune:ortodox
Preocupări:Vanzatoare

Re: (IM)POSIBILITATEA SCHIMBĂRII DUHOVNICULUI

Mesaj necititde Piamater » 06 Feb 2018, 15:49

Bună ziua!
Citind mai multe fire am rămas totușI cu o nelamurire: dacă de exemplu ai un duhovnic care nu te împărtășește pentru ca nu poți sau nu vrei sa ții tot postul; sau pentru ca fumezi, sau pentru ca nu ești cununat, poți sa cauți altul care sa te împărtășeăsta totuși în aceste condiții, sau nu poți pentru ca ai fost " legat" de acel duhovnic și numai el Îți poate da " dezlegare" pentru păcatul pentru care te-a oprit?
Dacă nu plec din cauza ăsta ci pentru ca sa zicem mă mut din cartier, oraș, tara, sau pur și simplu nu mi se mai suprapune programul cu cel al vechiului duhovnic, nu mai reușesc sa îl găsesc disponibil, și sunt nevoită sa merg în alta parte, și acolo primesc dezlegare, este în regula, sau e datoria mea sa informez pe "noul" duhovnic ca pana la acel moment am fost oprit pt n motive, iar aceluia îi revine sa decidă ce e de făcut?
( ca sa fac o comparație : eram la un medic în tratament pentru cutare boala cu anume medicament. Ori ca nu mergea bine, ori ca pur și simplu nu mai ajung, mă duc la altul. Acela are 3 optiuni: ori nu își bate capul și continua cu același tratament, ori îmi schimba tratamentul încercând sa îmi găsească unul mai bun, ori din prea multa râvnă și ambiție, îmi schimba și diagnosticul 😅)

Avatar utilizator
protosinghel
Mesaje:5422
Membru din:01 Apr 2008, 15:53
Confesiune:ortodox
Preocupări:liturgică, misiune
Localitate:Portugalia
Contact:

Re: (IM)POSIBILITATEA SCHIMBĂRII DUHOVNICULUI

Mesaj necititde protosinghel » 18 Mai 2018, 20:45

dacă de exemplu ai un duhovnic care nu te împărtășește pentru ca nu poți sau nu vrei sa ții tot postul; sau pentru ca fumezi, sau pentru ca nu ești cununat, poți sa cauți altul care sa te împărtășeăsta totuși în aceste condiții, sau nu poți pentru ca ai fost " legat" de acel duhovnic și numai el Îți poate da " dezlegare" pentru păcatul pentru care te-a oprit?
Clar că în această situaţie NU puteţi merge la alt duhovnic. Anume din acest motiv a şi apărut această "regulă", care însă este absolutizată excesiv.
Dacă nu plec din cauza ăsta ci pentru ca sa zicem mă mut din cartier, oraș, tara, sau pur și simplu nu mi se mai suprapune programul cu cel al vechiului duhovnic, nu mai reușesc sa îl găsesc disponibil, și sunt nevoită sa merg în alta parte, și acolo primesc dezlegare, este în regula, sau e datoria mea sa informez pe "noul" duhovnic ca pana la acel moment am fost oprit pt n motive, iar aceluia îi revine sa decidă ce e de făcut?
Dacă vechiul duhovnic v-a oprit pentru motive întemeiate şi a avut un comportament părintesc, trebuie să-i cereţi binecuvântarea şi dezlegarea de a merge la un alt duhovnic, având motive întemeiate, apoi începeţi relaţia duhovnicească deja cu noul preot.


Înapoi la “CANOANE şi REGULI BISERICEŞTI”

Cine este conectat

Utilizatori ce ce navighează pe acest forum: Niciun utilizator înregistrat și 10 vizitatori

Crestinism Ortodox.com. Catalogul Resurselor Ortodoxe pe Internet free counters
PELERIN ORTODOX