Originile postului creştin ortodox. Postul primilor creştini

Tot ce e legat de domeniile de mai sus...
Ezo
Mesaje:82
Membru din:19 Mar 2009, 12:39
Confesiune:ortodox
Localitate:Timisoara
Originile postului creştin ortodox. Postul primilor creştini

Mesaj necititde Ezo » 09 Ian 2013, 15:42

Doamne ajută!

Mă preocupă problema postului ortodox în formula pe care o ştim cu toţii. De cînd Sfinţii Părinţi au hotărît cele patru perioade de post plus zilele de miercuri şi vineri?

Sfinţii Apostoli şi primii creştini în ce fel posteau? Au continuat ei o vreme tradiţia străveche a postului negru? Cînd, cum şi de ce s-a pretrecut tranziţia de la nemîncare la mîncarea vegetală?

Dacă ştiţi lucrări de referinţă pe subiectul postului precreştin şi al celui creştin, vă rog să le indicaţi.

Mulţumesc.

old
Mesaje:12
Membru din:08 Ian 2013, 13:33
Confesiune:eterodox
Preocupări:Teologie

Re: Originile postului creştin ortodox. Postul primilor creş

Mesaj necititde old » 09 Ian 2013, 17:39

Postul negru nici odata nu a fost o perioada lunga, se intelege usor de ce.
Exceptie au fost postul profetului Ilie si postul Domnului Iisus Hristos, care sunt socotite posturi supranaturale.

Un caz ce mi-l amintesc din copilarie. O femeie foarte cucernica a tinut tot postul pastelui, fara alimente de origine animala, iar saptamana mare a tinut post negru, fara sa manance sau sa bea. Sambata, a murit.
Oamenii spuneau ca de aceea a murit, eu asa am auzit de la ei.

Ezo
Mesaje:82
Membru din:19 Mar 2009, 12:39
Confesiune:ortodox
Localitate:Timisoara

Re: Originile postului creştin ortodox. Postul primilor creş

Mesaj necititde Ezo » 10 Ian 2013, 11:24

Oamenii au ţinut posturi lungi în care au băut doar apă, nu e nici un secret lucrul ăsta. Şi nu erau neapărat religioşi. Au făcut-o pentru detoxifiere şi autovindecare. Deci e posibil să nu mănînci deloc 40 de zile, în general, fără să invoci argumentul supranaturalului.

Cred că singurul caz de post negru, fără mîncare şi fără apă, este cel al lui Moise. Aici probabil a fost o intervenţie divină, deoarece omul nu rezistă fără apă mai mult de cîteva zile.

Avatar utilizator
dimitrie
Mesaje:984
Membru din:03 Dec 2010, 01:33
Confesiune:ortodox
Preocupări:preoţie, familie
Localitate:Craiova

Re: Originile postului creştin ortodox. Postul primilor creş

Mesaj necititde dimitrie » 10 Ian 2013, 23:52

Doamne ajută!
Mă preocupă problema postului ortodox în formula pe care o ştim cu toţii. De cînd Sfinţii Părinţi au hotărît cele patru perioade de post plus zilele de miercuri şi vineri?
Posturile Bisericii au fost profețite încă din Vechiul Legământ:
"Aşa zice Domnul Savaot: Postul din luna a patra, a cincea, a şaptea şi a zecea vor fi pentru casa lui Iuda spre veselie şi bucurie şi zile bune de sărbătoare! Dar iubiţi adevărul şi pacea!"Zah.8:19

Mântuitorul a spus că ucenicii Săi vor posti:
"34. Iar Iisus a zis către ei: Puteţi, oare, să faceţi pe fiii nunţii să postească, cât timp Mirele este cu ei?
35. Dar vor veni zile când Mirele se va lua de la ei; atunci vor posti în acele zile."Lc.5, Mc.2:20

Postul Mare precum și postul de miercuri și vineri sunt rânduite de Sfinții Apostoli:
69 ap. Dacă vreun episcop sau presbiter sau diacon sau ipodiacon sau citeţ sau vreun cântăreţ nu posteşte sfânta patruzecime a Paştilor (marele post), sau miercurea sau vinerea, să se caterisească; afară numai dacă ar fi împiedicat de slăbiciunea trupească; iar dacă ar fi laic, să se afurisească.
[6 Ecumenic:29,89; Laodiceea: 49, 51, 52; Petru 15; Dionisie 1; Timotei: 8, 10]

Celelate posturi s-au definitivat în timp, după cum Duhul Sfânt a luminat Biserica, plinindu-se și profeția lui Zaharia.
Iată și un comentariu la profeția lui Zaharia, făcut de Neofit Kavsocalivitul (fost rabin):

"Și ascultă ce mai zice Prorocul Zaharia (8:19) pentru post, şi pentru praznicele creştineşti: "Acestea grăieşte Domnul a tot stăpânitorul: postul al patrulea, şi postul al cincilea, şi postul al şaptelea, şi postul al zecelea, vor fi spre bucurie, şi spre veselie, şi spre sărbători bune".
Prorocirea aceasta aşa se înţelege, postul Naşterii Domnului, şi ajunul, totdeauna cad în luna lui decembrie, care, după lună, este al patrulea de la septembrie, de la care lună, să începe numărul celor 12 luni de peste an. Şi în 24 de zile, ale lui decembrie, avem ajunul Naşterii, şi mare bucurie ne aduce nouă creştinilor, că a doua zi după ajun, avem Naşterea Domnului, mare sărbătoare, începutul mântuirii.
Iar postul al cincilea va să zică, ajunul Botezului Domnului în a cincea zi a lui ianuarie, care, după lună, este al cincilea de la septembrie, şi s-au întors la noi creştinii spre mare veselie, că în a şasea zi în luna aceasta, s-au botezat Domnul nostru Iisus Hristos în Iordan (Matei.3:16), și a " zdrobit
capetele balaurului" (Ps.73:14). Cum zice Isaia (11:12): "Scoateţi apă cu veselie din izvoarele mântuirii". Iar jidovilor spre plângere le sunt praznicele cele două, al Naşterii şi al Botezului, cum am arătat mai sus în capitolul cel dintâi.
Iar postul al şaptelea, se înţelege Sfântul şi Marele Post, şi totdeauna în luna lui martie se întâmplă, care lună este a şaptea de la septembrie, şi s-au întors la noi creştinii întru mare praznic Învierea Domnului, care au scos sufletele oamenilor din iad.
Iar postul al zecelea va să zică luna lui iunie, care este al zecelea de la septembrie, şi totdeauna postim în luna aceea, Postul Apostolilor, iar în 29, ale lunii lui iunie, avem praznicul Sfinţilor Apostoli. Iar Postul Adormirii se ţine de postul cel mare." Cartea o găsiți aici.

Mai trebuie știut că postul în accepțiunea biblică nu înseamnă neapărat fără nici un fel de hrană toată ziua [ modelul postului/abținerii celor trei tineri și al lui Daniel (Daniel.1:10-16) este cel urmat ca regulă de noi]. Păi dacă noțiunea de post în perioada biblică ar fi însemnat post total pe durata zilei (24 de ore), cu ce a mai putut trăit atunci proorocița Ana, despre care se spune că postea și se ruga necontenit: "36. Şi era şi Ana proorociţa, fiica lui Fanuel, din seminţia lui Aşer, ajunsă la adânci bătrâneţe şi care trăise cu bărbatul ei şapte ani de la fecioria sa.
37. Şi ea era văduvă, în vârstă de optzeci şi patru de ani, şi nu se depărta de templu, slujind noaptea şi ziua în post şi în rugăciuni."(Lc.2)?

P.S.
Sfântul Nicolae Velimirovici spune că postul (negru) dacă nu este unit și cu multă rugăciune poate deveni vătămător, și cred că aici are în vedere nu doar vătămarea trupească cât și cea duhovnicească. Asemenea și Părintele Cleopa Ilie ne învață (parafrazez) că nu putem posti cum trebuie fără un pic mai multă rugăciune decât de obicei (având în vedere programul redus de rugăciune al mireanului).
În orice caz, DISCERNĂMÂNTUL este mai mare ca postul (am în vedere posturile foarte aspre, propuse de fiecare sieși sau altuia peste asprimea rânduită de Biserică).
Dragostea unește și străbate lumile... Răsari odată, viață veșnică!

Ezo
Mesaje:82
Membru din:19 Mar 2009, 12:39
Confesiune:ortodox
Localitate:Timisoara

Re: Originile postului creştin ortodox. Postul primilor creş

Mesaj necititde Ezo » 11 Ian 2013, 00:40

Mulţumesc pentru răspunsul documentat.

Eu înclin să cred că primii creştini au ţinut post fără mîncare datorită faptului că:

- în VT, în general asta era ideea de post, fără mîncare, afară de cazul prezentat de dumneavoastră mai sus
- din cărţile filoterapeuţilor de astăzi, am dedus că un post doar cu apă timp de o zi pe săptămînă, respectiv de patru ori pe an cîte 7-10 zile este absout benefic pentru sănătatea noastră ( http://www.scribd.com/doc/53696835/POSTUL-Un-Miracol )

Ideea celor care tratează boli vechi şi uneori grave, fără leac, prin metoda abţinerii de la mîncare pe perioade relativ lungi combinate cu o zi (sau două) pe săptămînă seamănă izbitor cu ceea ce au rînduit Sfinţii Părinţi, cu postul ortodox de astăzi. De aceea aş fi bucuros să găsesc o scriere veche în care să se menţioneze felul în care posteau Apostolii de exemplu sau creştinii primelor veacuri.

Consider că Sfinţii Părinţi au făcut un fel de pogorămînt schimbînd postul obişnuit în VT cu cel cu vegetale din cauza slăbiciunii oamenilor, din cauza lipsei lor de voinţă. Ca să fac o paralelă, şi Dumnezeu le-a oferit oamenilor iarba pămîntului cu sămînţa ei spre mîncare (Facerea cap. 1), dar mai tîrziu le-a permis să consume carne fără sîngele ei din cauza încăpăţînării oamenilor (Facerea cap. 9). Intenţia Lui a fost bună, alegerea noastră a fost proastă...

Avatar utilizator
dimitrie
Mesaje:984
Membru din:03 Dec 2010, 01:33
Confesiune:ortodox
Preocupări:preoţie, familie
Localitate:Craiova

Re: Originile postului creştin ortodox. Postul primilor creş

Mesaj necititde dimitrie » 12 Ian 2013, 00:25

Doamne ajută!
Sfinţii Apostoli şi primii creştini în ce fel posteau? Au continuat ei o vreme tradiţia străveche a postului negru? Cînd, cum şi de ce s-a pretrecut tranziţia de la nemîncare la mîncarea vegetală?
În Biserică nu s-a trecut de la o formă de post la alta, ci aceste patru tipuri de postiri (post negru, ajunare, fără ulei și fără vin - mâncare uscată, cu dezlegare la ulei și vin) au coexistat în Biserică din început, doar că există timpuri ale lor recomandate de Biserică.
Uite, Sfântul Ioan Botezătorul postea permanent, mâncând doar acride și miere sălbatică (hrană din aceeași categorie cu hrana lui Daniel și a celor trei tineri). Corneliu sutașul ajuna până la ceasul al nouălea (FA.10:30), precum obișnuiau creștinii să facă în fiecare Vineri (sunt mănăstiri care și azi mănâncă lunea, miercurea și vinerea o dată pe zi, după ceasul al nouălea - ora 15), motiv pentru care Sf.Constantin cel Mare a alăturat Duminicii și Vinerea ca zile nelucrătoare săptămânal, ca nu cumva munca istovitoare să împiedica pe vreunii din creștini de la acest tip de post.
Oamenii au ţinut posturi lungi în care au băut doar apă, nu e nici un secret lucrul ăsta. Şi nu erau neapărat religioşi. Au făcut-o pentru detoxifiere şi autovindecare. Deci e posibil să nu mănînci deloc 40 de zile, în general, fără să invoci argumentul supranaturalului.
Postul negru nu permite nici consumul de apă. Dar ce ne privește pe noi aici ce fac alții pentru sănătate? Dieta nu este totuna cu postul, scopul deosebindu-le, precum și complexitatea implicațiilor ce le presupune postul (cf.Is.58:5-10).
Cred că singurul caz de post negru, fără mîncare şi fără apă, este cel al lui Moise. Aici probabil a fost o intervenţie divină, deoarece omul nu rezistă fără apă mai mult de cîteva zile.
Nu este singurul caz; mai sunt multe cazuri ca acesta (în afară de cel al Mântuitorului) în Paterice și Viețile Sfinților. Sf.Nicolae Velimirovici putea să țină post negru (dacă nu mă înșală memoria, chiar mai mult de) patruzeci de zile.
... Dumnezeu le-a oferit oamenilor iarba pămîntului cu sămînţa ei spre mîncare (Facerea cap. 1), dar mai tîrziu le-a permis să consume carne fără sîngele ei din cauza încăpăţînării oamenilor (Facerea cap. 9). Intenţia Lui a fost bună, alegerea noastră a fost proastă...
Unde este stipulat în Biblie acest motiv? Și care oameni s-au încăpățânat, și să ce? Pentru ce vă expuneți părerile personale (evident neîntemeiate biblic, eronate), "completând" Scriptura?
Dumnezeu este Cel Care decide ca omul să poată consuma carne, cu condiția să lase sângele să se scurgă. Condițiile climatice s-au schimbat după potop, viața oamenilor scurtându-se cu ordinul sutelor de ani, etc. Părintele Serafim Rose gândește că consumul cărnii este permis omului de către Dumnezeu datorită noilor condiții climatice de după potop.

P.S.
Observ că, deși nu aveți suficiente cunoștințe de credință, vă permiteți să faceți speculații fără rezerve uneori, greșind.
Dragostea unește și străbate lumile... Răsari odată, viață veșnică!

Ezo
Mesaje:82
Membru din:19 Mar 2009, 12:39
Confesiune:ortodox
Localitate:Timisoara

Re: Originile postului creştin ortodox. Postul primilor creş

Mesaj necititde Ezo » 25 Ian 2013, 10:11

Părinte Dimitrie,
Nu este singurul caz; mai sunt multe cazuri ca acesta (în afară de cel al Mântuitorului) în Paterice și Viețile Sfinților. Sf.Nicolae Velimirovici putea să țină post negru (dacă nu mă înșală memoria, chiar mai mult de) patruzeci de zile.
Aş fi bucuros să faceţi referire la orice lucrare a Sfintei Tradiţii care să confirme că postul Lui Hristos din Carantania a fost unul negru, fără apă. Din Scriptură reiese că Mîntuitorul a flămînzit după 40 de zile, nu spune nimic de faptul că ar fi însetat, cum ar fi fost firesc să se întîmple mai întîi.
Unde este stipulat în Biblie acest motiv? Și care oameni s-au încăpățânat, și să ce? Pentru ce vă expuneți părerile personale (evident neîntemeiate biblic, eronate), "completând" Scriptura?
Dumnezeu este Cel Care decide ca omul să poată consuma carne, cu condiția să lase sângele să se scurgă. Condițiile climatice s-au schimbat după potop, viața oamenilor scurtându-se cu ordinul sutelor de ani, etc. Părintele Serafim Rose gândește că consumul cărnii este permis omului de către Dumnezeu datorită noilor condiții climatice de după potop.
Raţiunea Lui Dumnezeu sau Hristos gîndeşte omul şi creaţia dintru început în forma cea mai bună, ideală. Omului îi este dată hrana vegetală spre viaţă eternă şi sănătate. Lui Adam nu-i spune Dumnezeu să ucidă animale ca să le consume carnea, nu-i spune nici să le consume laptele şi ouăle.

Mai apoi omul cade şi păcatul aduce cu sine degradarea lui şi a creaţiei. Domnul nu-l învaţă să jertfească animale, ci omul găseşte plăcerea în a face asta. Dar o dată cu consumul de carne apare şi consumul de sînge, fapt pentru care Dumnezeu îi împune o restricţie pentru ca omul să nu-şi facă un rău mai mare decît a făcut pînă atunci. De remarcat totuşi că libertatea de a face ce vrea rămîne, Creatorul dîndu-i doar un sfat în ce priveşte consumul de carne, nu o poruncă.

Părintele Serafim Rose emite o simplă ipoteză, care este dovedită falsă de către orice nutriţionist şi fitoterapeut competent. Există şi o dovadă biblică în acest sens, anume că la exodul evreilor Domnul le dă să mănînce acea pîine vegetală, intenţia Lui rămînînd aceeaşi ca la început. Oamenilor însă le place carnea, iar Dumnezeu le trimite pînă la urmă prepeliţe ca să se înfrupte din ele. Asta s-a întîmplat mult după Potop.
P.S.
Observ că, deși nu aveți suficiente cunoștințe de credință, vă permiteți să faceți speculații fără rezerve uneori, greșind.
Orice om greşeşte, chiar şi Sfinţii au greşit cîteodată. De aceea ne consultăm reciproc, să mai aflăm cîte una-alta spre îmbunătăţirea vieţii trupeşti şi duhovniceşti întru Hristos Iisus.

Avatar utilizator
dimitrie
Mesaje:984
Membru din:03 Dec 2010, 01:33
Confesiune:ortodox
Preocupări:preoţie, familie
Localitate:Craiova

Re: Originile postului creştin ortodox. Postul primilor creş

Mesaj necititde dimitrie » 27 Ian 2013, 00:50

Domnul nu-l învaţă să jertfească animale, ci omul găseşte plăcerea în a face asta.
Asta unde scrie, la nutriționiști?
Dragostea unește și străbate lumile... Răsari odată, viață veșnică!

Ezo
Mesaje:82
Membru din:19 Mar 2009, 12:39
Confesiune:ortodox
Localitate:Timisoara

Re: Originile postului creştin ortodox. Postul primilor creş

Mesaj necititde Ezo » 28 Ian 2013, 06:29

Domnul nu-l învaţă să jertfească animale, ci omul găseşte plăcerea în a face asta.
Asta unde scrie, la nutriționiști?
De la un preot am auzit chestia asta (om cu doctorat, protopop pe aici). Dumnezeu nu-l învaţă de exemplu pe Abel să jertfească animale. Tot El porinceşte clar: "Să nu ucizi!".

Dincolo de polemică, să ştiţi că ironia e o formă subtilă a păcatului care poate să piardă suflete. Deci fiţi atent ce şi cui scrieţi.

Avatar utilizator
dimitrie
Mesaje:984
Membru din:03 Dec 2010, 01:33
Confesiune:ortodox
Preocupări:preoţie, familie
Localitate:Craiova

Re: Originile postului creştin ortodox. Postul primilor creş

Mesaj necititde dimitrie » 28 Ian 2013, 09:20

Preotul acela cu doctoratu', nu a citit nici Cartea Facerii, nici Leviticul. Nu am timp de discuții sterile. Vă aflați în secțiunea "Teologie Ortodoxă", fapt ce presupune discuții în baza referatului biblic, nu în baza poveștilor spuse de X,Y, Z.
Cât despre ironia de care mă acuzați, nu ați realizat că era o revenire la rugămintea mea anterioară de a discuta în baza sursei legitime - Sfânta Scriptură?
Nu considerați că a ține cont de regulile discuției (necesitatea de lua în calcul Biblia, ca singura sursă de orientare în discuții) este o dovadă de bun simț? Regret că sursa pe care ați consultat-o v-a înșelat așteptările.
Dragostea unește și străbate lumile... Răsari odată, viață veșnică!

Avatar utilizator
protosinghel
Mesaje:5422
Membru din:01 Apr 2008, 15:53
Confesiune:ortodox
Preocupări:liturgică, misiune
Localitate:Portugalia
Contact:

Re: Originile postului creştin ortodox. Postul primilor creş

Mesaj necititde protosinghel » 28 Ian 2013, 12:26

Cert este că până la Noe omul era vegetarian şi abia după potop devine şi carnivor.

Ezo
Mesaje:82
Membru din:19 Mar 2009, 12:39
Confesiune:ortodox
Localitate:Timisoara

Re: Originile postului creştin ortodox. Postul primilor creş

Mesaj necititde Ezo » 29 Ian 2013, 07:17

Preotul acela cu doctoratu', nu a citit nici Cartea Facerii, nici Leviticul. Nu am timp de discuții sterile. Vă aflați în secțiunea "Teologie Ortodoxă", fapt ce presupune discuții în baza referatului biblic, nu în baza poveștilor spuse de X,Y, Z.
Cât despre ironia de care mă acuzați, nu ați realizat că era o revenire la rugămintea mea anterioară de a discuta în baza sursei legitime - Sfânta Scriptură?
Nu considerați că a ține cont de regulile discuției (necesitatea de lua în calcul Biblia, ca singura sursă de orientare în discuții) este o dovadă de bun simț? Regret că sursa pe care ați consultat-o v-a înșelat așteptările.
Bine, să revenim la Biblie şi să lăsăm pentru alt topic discuţiile despre jertfele de animale.

Sînteţi de acord că Hristos a gîndit omul ca să consume numai hrană de origine vegetală? A fost asta intenţia Lui originală sau nu? Cu alte cuvinte, de ce nu i-a permis omului dintru început să consume carne, lactate şi ouă?

Avatar utilizator
claudiuboia
Mesaje:32
Membru din:06 Ian 2013, 21:36
Confesiune:ortodox
Preocupări:preot
Localitate:Zalău
Contact:

Re: Originile postului creştin ortodox. Postul primilor creş

Mesaj necititde claudiuboia » 30 Ian 2013, 21:50


Bine, să revenim la Biblie şi să lăsăm pentru alt topic discuţiile despre jertfele de animale.

Sînteţi de acord că Hristos a gîndit omul ca să consume numai hrană de origine vegetală? A fost asta intenţia Lui originală sau nu? Cu alte cuvinte, de ce nu i-a permis omului dintru început să consume carne, lactate şi ouă?
Alimentația omului după cădere a fost „dictată” în primul rând de „animalizarea” lui. Este evident un lucru în prima parte a Cărții Facerii, și anume că după crima lui Cain, omenirea s-a dezvoltat (mai potrivit spus degradat!) în două direcții - urmașii lui Cain - fiii oamenilor - inferiori, animalici, supuși simțurilor, și urmașii lui Set - fiii lui Dumnezeu - superiori urmașilor lui Cain - mai aproape de Dumnezeu, mai înfrânați. Problema gravă a apărut atunci când fiii lui Dumnezeu s-au compromis unindu-se cu fiicele oamenilor, rezultând „uriașii” - culmea răutății pe pământ. Acesta este și motivul pentru care Dumnezeu trimite potopul. Dacă l-ar fi lăsat pe om să „evolueze” în sensul acesta, ar fi însemnat degradarea lui totală și ireversibilă, ajungând precum diavolul, și fiind imposibil să mai fie restaurat. Hrana vegetală, este într-adevăr proprie naturii firești a omului - „toată iarba câmpului, și din toți pomii poți să mănânci...”. Hrana de origine animală apare ca o modalitate mai ușoară de satisfacere a nevoilor trupești, devenite prioritare după cădere. Abel era păstor, și cu siguranță nu creștea animale doar pentru blană sau piele. Cel mai probabil nu consuma carnea, însă posibil să le fi crescut și pentru lapte. Faptul că după potop Dumnezeu îi poruncește lui Noe să se ferească de sânge - simbolul vieții - dovedește că hrana animală devine o obișnuință, și totodată un semn al degradării omului, și a aplecării spre trupesc. Postul, din acest punct de vedere, nu este altceva decât revenirea la normalitatea firi umane. Noi astăzi avem tendința să numim normal ceea ce cunoaștem prin simțuri, și extraordinar ceea ce le depășește. Este și cazul virtuților, pe care noi le vedem ca fiind niște daruri extraordinare ale firi umane, când de fapt starea de virtute nu este altceva decât normalitatea firi umane originale. Postul, este normalitatea firi umane, adică înfrânarea de la tot ceea ce ne poate scoate din comuniunea cu Dumnezeu. Postul lui Adam a fost de a nu mânca din Pom. Postul lui Noe, de a nu mânca sânge. Postul implementat de Moise - ferirea de animale necurate (v. Levitic. )Postul lui Daniel de a nu mânca din carnea spurcată a babilonienilor ci doar semințe. (se știe faptul că cei de la curtea regelui Babilonian erau hrăniți cu cărnurile aduse spre jertfă la marele templu a zeului babilonian Marduk.) Postul Sfântului Ioan Botezătorul - hrana pe care o dă natura de la sine - miere sălbatică și lăcuste. Postul Mântuitorului - păzirea de tot ceea ce este contrat firii umane - postul desăvârșit.
Catalogarea pe care Biserica a făcut-o de-a lungul istoriei nu exprimă altceva decât etapele pe care omul trebuie să le parcurgă pentru a ajunge la „normalitate”. Păzirea de anumite alimente în anumite perioade vine în ajutorul omului pentru creșterea spirituală. Nu sunt însă absolute, deoarece Biserica a învățat întotdeauna că Postul înseamnă abținerea de la mâncare încununată cu fapte bune și rugăciune. Am putea spune că abținerea de la mâncare are rolul de a ne ascuți spiritul în rugăciune, și automat gânduri bune ce ne vor împinge spre fapte bune - căpătarea virtuților. (Sf. Maxim Mărturisitorul).
Personal cred că acestă problemă trebuie văzută și dintr-o perspectivă personală - duhovnic-credincios- în funcție de năzuințele și putințele fiecăruia.
Cu respecte, Pr. Claudiu Boia

Ezo
Mesaje:82
Membru din:19 Mar 2009, 12:39
Confesiune:ortodox
Localitate:Timisoara

Re: Originile postului creştin ortodox. Postul primilor creş

Mesaj necititde Ezo » 31 Ian 2013, 12:13

[...]
Este interesantă expunerea dumneavoastră. Mi-a plăcut îndeosebi comparaţia între diferitele tipuri de a posti, avînd ca referinţă postul desăvîrşit al Mîntuitorului.

Acum vă voi povesti ce am descoperit relativ recent. Este vorba despre faptul că mulţi oameni folosesc metoda nemîncării pe o perioadă relativ lungă de timp pentru a se detoxifia şi a se autovindeca. Vorbim despre zeci sau sute de mii de bolnavi din toată lumea care au folosit cu succes această metodă. Eu mă număr printre ei.

Nu am fost internat la vreo clinică care practică acest tip de tratament şi nu am avut un supraveghetor, însă m-am documentat bine înainte şi am reuşit pentru început să ţin un post cu apă de 10 zile. Nu se recomandă mai mult pentru un începător. Rezultatele pozitive au apărut încă din ziua a treia. Vă mărturisesc că am scăpat de probleme pe care le port încă din copilărie.

Vă spun toate astea ca să înţelegeţi acest tip de post că nu este nici imposibil, nici ceva menit doar oamenilor cu totul speciali. Nu înseamnă înfometare, nici autodistrugere, ba din contra: vindecare, sănătate, întinerire şi viaţă lungă. Toate aceste beneficii nu se realizează nici prin postul cu vegetale, nici prin postul cu sucuri de legume sau de fructe, nu mai menţionez cel cu produse de origine animală.

Dacă Hristos ne arată cum să postim în mod desăvîrşit, atunci apare întrebarea: oare primii creştini nu s-au folosit de această informaţie proaspăt oferită de Dumnezeu Însuşi? Oare posturile lor fără mîncare se rezumau la cîteva zile într-un an întreg, aşa cum este astăzi? Eu cred că făceau mai mult decît noi, înclusiv la capitolul acesta.

După ce am experimentat primul post de 10 zile, am observat o amorţire a poftelor aşa cum nu se întîmplă de obicei. Menţionez că sînt vegetarian de aproape un an. Atunci automat mă gîndesc la ceea ce spune Pavel la 1 Corinteni capitolul 7 şi înţeleg că este foarte posibil ca postul celor căsătoriţi de comun acord, pentru înfrînare, trebuie să fi fost cel cu lipsa mîncării pe o anumită perioadă. Vă spun, în tot acest interval de timp a fost o completă inactivitate a "poftelor firii", ca să mă exprim eufemistic. Ceea ce se datorează probabil bătăilor mai rare ale inimii care duc la presiune scăzută a sîngelui mai ales în zonele periferice; mîinile şi picioarele au fost în mod deosebit reci în tot acest timp.

Evident că Pavel dă nişte sfaturi, nu porunceşte nimic nimănui. La fel şi Biserica, nu obligă pe nimeni să postească prin nemîncare - asta depinde de măsura omului, de rezistenţa lui, de voinţa lui la urma urmei... Aşa cum bine spuneaţi, "acestă problemă trebuie văzută și dintr-o perspectivă personală - duhovnic-credincios- în funcție de năzuințele și putințele fiecăruia".

Eu unul m-am convins că normalitatea înseamnă a mînca hrană exclusiv vegetală şi pe cît posibil crudă. Posturile vor fi pentru mine abţinerea de la mîncare o zi sau chiar două pe săptămînă plus seara după o anumită oră, iar în posturile mari voi încerca să nu consum decît apă - în posturile mai mici de 40 de zile. Mai apoi exerciţiul probabil îmi va permite să rezist chiar 40 de zile fără mîncare, deşi nu mă laud cu rezervele de grăsime.

Scriu toate astea nu ca o laudă, ci pentru a mărturisi că Dumnezeu ne pune la dispoziţie metode simple şi eficace de luptă împotriva bolilor şi de slăbire a trupului în folosul minţii (care devine mult mai clară începînd cu ziua a treia cînd organismul schimbă metabolismul intrînd în ketoză) şi al duhului. Metode care au fost date uitării de majoritatea oamenilor, dar care pentru cîţiva mai "curajoşi" sînt binecuvîntarea Lui Dumnezeu.

Avatar utilizator
claudiuboia
Mesaje:32
Membru din:06 Ian 2013, 21:36
Confesiune:ortodox
Preocupări:preot
Localitate:Zalău
Contact:

Re: Originile postului creştin ortodox. Postul primilor creş

Mesaj necititde claudiuboia » 01 Feb 2013, 16:31

Vă doresc spor în ceea ce v-ați propus. Nu uitați însă că Biserica și Mântuitorul a promovat o etica a echilibrului. Nu trebuie exagerat în nici o direcți. Este foarte greu să menții o stare de permanent control a ceea ce faci, de aceea toate acestea trebuie făcut cu un scop. Spre exemplu abținerea de la mâncăruri pentru a vindeca trupul eu aș numi-o mai exact dietă decât post. Totuși este un prim pas, urmând ca mai apoi acestă dietă să se transforme în ceea ce este postul cu adevărat - înfrânare de la tot ce este potrivnic omului pentru mântuire. Atenție însă! Firea noastră umană trebuie să funcționeze și cu anumite enzime pe care le găsim doar în carne. Acum nu înseamnă că este obligatoriu să mâncăm carne, dar este obligatoriu să nu ne lipsim trupul de aceste nevoi pentru că „trupul este templu al Duhului Sfânt”, iar Sfintele Taine se administrează omului și spre sănătatea și sporul Trupului. Repet însă - alegerea este personală - prin judecarea foarte concretă a cazului împreună cu duhovnicul. Spor și Doamne ajută!
Cu respecte, Pr. Claudiu Boia

Ezo
Mesaje:82
Membru din:19 Mar 2009, 12:39
Confesiune:ortodox
Localitate:Timisoara

Re: Originile postului creştin ortodox. Postul primilor creş

Mesaj necititde Ezo » 02 Feb 2013, 02:26

Vă doresc spor în ceea ce v-ați propus. Nu uitați însă că Biserica și Mântuitorul a promovat o etica a echilibrului. Nu trebuie exagerat în nici o direcți. Este foarte greu să menții o stare de permanent control a ceea ce faci, de aceea toate acestea trebuie făcut cu un scop.
De acord. Dreapta cumpătare este la mare preţ, în fruntea virtuţilor.

Unii oameni caută desăvîrşirea vînzînd tot şi urmînd calea grea a călugăriei, gest care altor creştini li se pare poate exagerat. Nimeni nu le cere oamenilor să se comporte la fel ca să se mîntuiască, dar modelul lor de viaţă îi aşează pe trepte diferite ale apropierii de Dumnezeu.

Cam aşa şi cu atenţia faţă de sănătatea trupului.
Spre exemplu abținerea de la mâncăruri pentru a vindeca trupul eu aș numi-o mai exact dietă decât post. Totuși este un prim pas, urmând ca mai apoi acestă dietă să se transforme în ceea ce este postul cu adevărat - înfrânare de la tot ce este potrivnic omului pentru mântuire.
Dacă postul numai cu apă e dietă, atunci postul cu vegetale ce e? :) Chiar dumneavoastră aţi clasificat mai sus diversele forme de a posti. Se subînţelege că activitatea duhovnicească trebuie să fie continuă, indiferent dacă mîncăm şi ce mîncăm.

Mă tot gîndesc la cuvintele Lui Hristos Care spune: "Acest neam de diavoli nu poate fi scos decît numai cu post şi cu rugăciune." Oare la mîncarea vegetală se referea El? Mă îndoiesc.
Atenție însă! Firea noastră umană trebuie să funcționeze și cu anumite enzime pe care le găsim doar în carne. Acum nu înseamnă că este obligatoriu să mâncăm carne, dar este obligatoriu să nu ne lipsim trupul de aceste nevoi pentru că „trupul este templu al Duhului Sfânt”, iar Sfintele Taine se administrează omului și spre sănătatea și sporul Trupului. Repet însă - alegerea este personală - prin judecarea foarte concretă a cazului împreună cu duhovnicul. Spor și Doamne ajută!
Este o greşeală comună pe care o face lumea în general. Nu există nici un nutriment sau enzimă care să fie în carne şi să nu se găsească în vegetale (pe cînd invers da). Nici măcar vitamina B12. Dacă discutăm numai despre enzime, acestea sînt din belşug în plante şi seminţele lor şi sînt generate chiar şi sistemul nostru digestiv. Problema cea mai gravă e că se distrug prin tratament termic (o dată cu vitaminele şi o parte din proteine), deci veţi beneficia de enzime doar din carnea crudă (eventual şi din lactate plus ouă crude). Pe cînd dacă veţi consuma vegetale crude, în mod sigur veţi ajuta organismul să proceseze mult mai uşor hrana folosind cu succes enzimele latente în mîncarea vie.

Da, trebuie să avem mare grijă de noi în totalitate, nu doar de suflet, cum bine subliniaţi. De aceea trebuie să ne documentăm din surse competente pentru a nu ne lăsa conduşi de modul greşit de viaţă ales de majoritatea lumii. Vă recomand în acest sens un studiu unic în istorie care vă va răspunde la o întreagă serie de dileme de tipul celei de mai sus: http://www.remediu.net/documents/T%20Co ... 0China.pdf . Este o carte scrisă în urma a 40 de ani de cercetare pe 880.000.000 de chinezi, la care au lucrat 650.000 de oameni. Sper că v-am făcut curios.

Sănătate!

Avatar utilizator
claudiuboia
Mesaje:32
Membru din:06 Ian 2013, 21:36
Confesiune:ortodox
Preocupări:preot
Localitate:Zalău
Contact:

Re: Originile postului creştin ortodox. Postul primilor creş

Mesaj necititde claudiuboia » 02 Feb 2013, 16:05

Doamne ajută

Se pare că în ceea ce privește plusul de vitamine și enzime, m-am documentat puțin (că așa se cade) și aveți dreptate. Gândindu-mă mai bine, și cred că am mai spus-o în comentariile anterioare, este și normal. Toată creația Dumnezeu a făcu-o în așa fel încât să se hrănească doar cu vegetale. Firea noastră împătimită însă își cere plăcerea carnală... și este destul de greu să te împotrivești... greu dar necesar.
Referitor la diferența dintre post și dietă, vroiam să subliniez importanța raportării noastre la diferitele feluri de post. Îmi tot vine în minte o povestioară cu un părinte din pustie care a trăit 40 de ani doar cu ouăle păsărilor din zonă, și atunci când niște monahi s-au întâlnit cu el l-au certat pentru faptul că nu ținea postul Bisericii. În acel moment li s-a arătat un înger acelor călugări și i-a certat la rându-i pentru judecata închisă a lor, pustnicul fiind un sfânt. Nu pot să zic decât ceea ce Mântuitorul le-a spus apostolilor „Ceea ce este la om cu neputință este cu putință la Dumnezeu”. De ceea ce trebuie să ne păzim noi cu adevărat este fariseismul. În rest Domnul să ne ajute.
Referitor la cartea chinezilor, este interesantă, însă o să revin cu păreri după ce reușesc să o parcurg (are 550 de pagini), fiind în acest moment în criză de timp.

Sănătate.
Cu respecte, Pr. Claudiu Boia

Ezo
Mesaje:82
Membru din:19 Mar 2009, 12:39
Confesiune:ortodox
Localitate:Timisoara

Re: Originile postului creştin ortodox. Postul primilor creş

Mesaj necititde Ezo » 03 Feb 2013, 15:38

Îmi tot vine în minte o povestioară cu un părinte din pustie care a trăit 40 de ani doar cu ouăle păsărilor din zonă, și atunci când niște monahi s-au întâlnit cu el l-au certat pentru faptul că nu ținea postul Bisericii. În acel moment li s-a arătat un înger acelor călugări și i-a certat la rându-i pentru judecata închisă a lor, pustnicul fiind un sfânt.
Nu ştiam de istorioara asta. Evident că omul poate să consume ouă şi să fie un Sfînt. Dar sănătatea lui fizică nu va fi la fel ca a unuia care a trăit toată viaţa cu pîine (crudă), cum avem atîtea exemple prin Paretic.

Este un preot în familia mea, carnivor convins, care mereu îmi aminteşte de acel corb care îi aducea carne lui Ilie ca să supravieţuiască. Da, e vorba despre situaţii extreme: viaţa foarte grea a asceţilor în pustie, cazuri de supravieţuire ale altor oameni. Şi eu probabil că aş mînca ouă dacă m-aş rătăci cîteva săptămîni prin locuri fără posibilităţi normale de alimentaţie. Dar, dacă am de ales între prepeliţe şi mană, aleg ce e mai bun (sănătos), nu ce e mai gustos.
Nu pot să zic decât ceea ce Mântuitorul le-a spus apostolilor „Ceea ce este la om cu neputință este cu putință la Dumnezeu”. De ceea ce trebuie să ne păzim noi cu adevărat este fariseismul. În rest Domnul să ne ajute.
În păcatul mîndriei pot cădea şi cei care nu postesc. Dacă eu însă am aflat o informaţie valoroasă pierdută în negura istoriei şi o expun publicului, întotdeauna se va găsi cineva care mă va acuza că îmi fac păcate. Dar Domnul ştie mai bine intenţiile mele, dacă din altruism sînt spre folosul celorlalţi sau dacă umblu după lauda lumii în schimb.

Domnul să ne dea discernămînt în toate cele duhovniceşti, dar şi trupeşti.

Ezo
Mesaje:82
Membru din:19 Mar 2009, 12:39
Confesiune:ortodox
Localitate:Timisoara

Re: Originile postului creştin ortodox. Postul primilor creş

Mesaj necititde Ezo » 11 Feb 2014, 11:52

O sursă care confirmă faptul că inițial creștinii nu mîncau nimic în timpul Postului Paștilor cu excepția weekendului - vezi Canonul 66 apostolic.

<< The writer of Peregrinato Silviæ, in describing how Lent was observed in Jerusalem, when she was there about 386 A.D., says: "They abstained entirely from all food during Lent, except on Saturdays and Sundays. They took a meal about midday on Sunday, and after that they took nothing until Saturday morning. This was their rule through Lent." >>

Read more: http://chestofbooks.com/health/natural- ... z2t0P0KP2Q


Înapoi la “CANOANE şi REGULI BISERICEŞTI”

Cine este conectat

Utilizatori ce ce navighează pe acest forum: Niciun utilizator înregistrat și 9 vizitatori

Crestinism Ortodox.com. Catalogul Resurselor Ortodoxe pe Internet free counters
PELERIN ORTODOX