Pagina 2 din 3

Re: Vesminte şi ranguri preotesti

Scris: 22 Dec 2011, 22:58
de Pr Haralambie
Am citit pe http://www.crestinortodox.ro ca daca vesmintele preotesti sunt spalate, ele trebuie resfintite. Este adevarat?
Nu este adevărat, lasă impresia că sfinţenia ar fi ceva material şi s-ar spăla de pe veşminte. S-a mai dicutat şi aici
viewtopic.php?f=14&t=989&p=10694&hilit= ... lor#p10694

Re: Vesminte şi ranguri preotesti

Scris: 29 Dec 2011, 20:21
de catalinconstantin
Chiar am aflat un canon in Canoanele BO care arata ca Sfantul Antimis nu-si pierde sfintenia prin spalare.

Re: Vesminte şi ranguri preotesti

Scris: 26 Mar 2012, 22:17
de protosinghel
Chiar am aflat un canon in Canoanele BO care arata ca Sfantul Antimis nu-si pierde sfintenia prin spalare.
Da? Care?

Apropo, la subiectul principal: http://www.teologie.net/2012/03/26/desp ... -generala/

Re: Vesminte şi ranguri preotesti

Scris: 27 Mar 2012, 10:37
de presviter
În ce privește ultimul articol de pe Blogul sf. vs., nu mă învrednicesc să port prea des dulama, mea culpa.

Nu știu însă cum să iau vorbele lui Yannaras:
Anteriul persan, giubeaua turcească cu mâneci largi, camilafca italiană (acoperămîntul de cap al avocaților de odinioară) constituie pînă azi, în țările ortodoxe, costumația de zi cu zi a clericilor, căsătoriți sau nu. Veșminte de împrumut, adoptate pentru a menține individualitatea clericilor, aceste funcționează ca o uniformă a unei funcții de putere - episcopul și preotul corpului euharistic se supun, în mod natural, cerințelor aspectului exterior al slujbașilor religiei. Se întorc la ceea ce cuvîntul evanghelic denunța și respingea cu dezgust în cazul fariseilor și cărturarilor: vezi Matei XXIII, 3-8
Contra Religiei, p.163

Re: Vesminte şi ranguri preotesti

Scris: 27 Mar 2012, 12:03
de protosinghel
Ei, Yannaras are dreptate numai pe jumătate. Este adevărat că într-o vreme doar turcii şi clericii ortodocşi purtau aceste haine, dar nu este adevărat că le-au împrumutat de la ei. Potcapul cu streaşină are o istorie mai întortocheată şi s-ar putea ca Yannaras să aibă dreptate.

Sunt însă alte pasaje din acea carte care merită a fi publicate şi răspândite pe net, cele despre veşmintele ierarhilor ("care seamănă cu a extratereştrilor"), împrumutate de la împăraţii bizantini; precum şi pasajul despre titulaturile ierarhilor, care nu dau loc unor exprimări mai adorabile pentru Dumnezeu.
Vă rog să le plasaţi aici, că eu nu am cartea la mine. Am lăsat-o la Simonopetra.

Re: Vesminte şi ranguri preotesti

Scris: 27 Mar 2012, 21:06
de presviter
În ce privește dulama, Yannaras se referă la spațiul bizantin. În alte țări s-a purtat de la început de către preoții căsătoriți ?
E cunoscut că în Ardeal preoții umblau în port țărănesc pînă prin sec. XIX, dar în alte părți cum era ?
Potcapul cu streaşină are o istorie mai întortocheată şi s-ar putea ca Yannaras să aibă dreptate.
În orice caz, în iconografia bizantină de pînă în sec. XII-XIII, nu există episcopi cu capul acoperit (cu excepția Sf. Spiridon),
iar preoți nici atît. Deseori însă monahii sunt înfățișați avînd glugă, precum benedictinii. Alții au tonsură circulară pe creștet, vezi Sf. Grigore Palama, tot ca apusenii.

Ce s-a întîmplat cu gluga și cu tonsura ?

Re: Vesminte şi ranguri preotesti

Scris: 28 Mar 2012, 10:07
de Pr Haralambie
În ce privește dulama, Yannaras se referă la spațiul bizantin.
În care carte scrie Yannaras acestea?

Re: Vesminte şi ranguri preotesti

Scris: 02 Apr 2012, 11:19
de protosinghel
În ce privește dulama, Yannaras se referă la spațiul bizantin. În alte țări s-a purtat de la început de către preoții căsătoriți ?
E cunoscut că în Ardeal preoții umblau în port țărănesc pînă prin sec. XIX, dar în alte părți cum era ?
Cel puţin eu nu cunosc foarte multe detalii istorice. Un lucru însă este ştiut de toţi, că dulama nu era până în pământ, ci doar mai jos de genunchi şi mai greu s-a generalizat culoarea neagră pentru preoţii căsătoriţi. Tocmai de aceea am şi zis că dulama nu reprezintă haina "oficială" a preotului (monah sau nemonah), căci rasa e haina oficială. Iar despre rasă avem mărturii f. vechi, când nu numai turcii, ci nici islamul nu exista. Evhologhiul Barberini 336 are deja o rânduială definitivată a îmbrăcării rasoforului, ceea ce spune multe.
în iconografia bizantină de pînă în sec. XII-XIII, nu există episcopi cu capul acoperit (cu excepția Sf. Spiridon),
iar preoți nici atît. Deseori însă monahii sunt înfățișați avînd glugă, precum benedictinii. Alții au tonsură circulară pe creștet, vezi Sf. Grigore Palama, tot ca apusenii.
1. Despre tundere:
La început, preoţii şi chiar monahii se tundeau obişnuit şi aveau la slujbă capul descoperit, că aşa spune şi Sf. Pavel, nu? Chiar şi regulile monahale din sec. 8-12 precizează clar că la călugărie monahul era tuns scurt (cum se practică şi acum pe alocuri). Deci corect ar fi ca bărbaţii să nu poarte niciodată păr lung. Nu sunt sigur, dar se pare că tunderea în formă de coroniţă, aşa cum e pictat şi Sf. Grigore Palama, a pătruns în răsărit abia în timpul cruciadelor, dar poate şi înainte de schismă (numai că în cazul acesta e straniu de ce ruşii n-au practicat-o din momentul creştinării).
Prin sec. 16 (?) tot mai mult se generalizează obiceiul purtării părului lung: la început fără a fi strâns, iar în sec. 19-20 - mai mult strâns.

2. Despre acoperemântul pe cap:
Prin regula lui Pahomie monahii au început a purta fesuri, iar în regiunile mai reci - glugă. Sf. Serghie de Radonej (sec. 14) este printe ultimii sfinţi pictaci cu glugă şi încă cu părul scurt, pt că ruşii moşteneau tradiţia din sec. 9-10 de când s-au creştinat. După aia glugile au fost înlocuite cu "vălul de mirească" de culoare neagră. Era şi momentul crucial din istoria Bisericii, când totul trebuia să aibă o interpretare simbolică, iar un mare rol în generalizarea unei singure uniforme monahale (şi nici măcar nu a celei mai vechi) a avut-o Athosul.

În vechime nici ierarhii nu purtau mitră sau vreun alt acoperământ pe cap, iar cei din regiunile foarte însorite puteau să poarte turban (Chiril al Alexandriei ş.a.) sau pălărie (Sf. Spiridon).
Mitra (de o formă puţin diferită) era un atribut împărătesc, care a fost instituit ca un grad onorific pentru episcopul Romei, apoi şi pentru cel de Constantinopol. Pe la începutul mileniului II toţi patriarhii şi chiar unii mitropoliţi purtau mitră, iar obiceiul ca episcopii simpli să poarte mitră vine deja după 1453. Şi astăzi în Bisericile de limbă greacă, dacă slujeşte patriarhul/arhiepiscopul şi alături de el şi alţi ierarhi, numai protosul poartă mitră, iar ceilalţi "camilafca" (peste veşminte). Însă nici ei nu mai respectă această practică cu regularitate.

Re: Vesminte şi ranguri preotesti

Scris: 02 Apr 2012, 21:27
de presviter
Eu sunt mulțumit de răspuns.
Prin sec. 16 (?) tot mai mult se generalizează obiceiul purtării părului lung
Acum înțeleg de ce părintele meu ieromonah se tundea, deși alții îi scoteau vorbe pentru asta.
După aia glugile au fost înlocuite cu "vălul de mireasă" de culoare neagră. Era şi momentul crucial din istoria Bisericii, când totul trebuia să aibă o interpretare simbolică, iar un mare rol în generalizarea unei singure uniforme monahale (şi nici măcar nu a celei mai vechi) a avut-o Athosul.
În ce sens era crucial acel moment ? Oare prin faptul că trebuia înlăturat tot ce amintea de Apusul eretic ? Trebuia creat un stil mai ortodox decît pînă atunci ?
Pe la începutul mileniului II toţi patriarhii şi chiar unii mitropoliţi purtau mitră, iar obiceiul ca episcopii simpli să poarte mitră vine deja după 1453.
Mulți ar numi asta o evoluție firească pe calea Tradiției, însă mie mi se pare mai degrabă o evoluție spre costumul de cosmonaut. Mai mult, acei adepți ai mitrei nu l-au lăsat nici pe Domnul Hristos cu capul gol, ci i-au dăruit o nouă coroană de spini. :x11 Cu diamante.
Azi când vezi un diacon ducînd o cutie cilindrică cît o tobă știi la ce să te aștepți.

Re: Vesminte şi ranguri preotesti

Scris: 02 Apr 2012, 21:51
de Pr Haralambie
Deci corect ar fi ca bărbaţii să nu poarte niciodată păr lung.
Eu am găsit această referinţă şi la sf Nicodim Aghioritul, dar nu mai ştiu unde, prin Pidalion, cred. Apoi am văzut şi o poză a sfântului( aşa îmi amintesc, nu icoană) în care avea părul până la gât şi tuns. Nici prea lung dar nici scurt tare.
Însă problema se pune, cum trebuie să procedeze monahii în ziua de azi, când lor se impun anumite reguli şi ei trebuie să facă ascultare?
Presviter, vezi că am pus o intrebare mai sus, despre cartea lui Yannaras.

Re: Vesminte şi ranguri preotesti

Scris: 02 Apr 2012, 22:37
de protosinghel
Presviter, vezi că am pus o intrebare mai sus, despre cartea lui Yannaras.
Este "Contra religiei", apărută la Anastasia în 2011.

Re: Vesminte şi ranguri preotesti

Scris: 02 Apr 2012, 22:41
de protosinghel
După aia glugile au fost înlocuite cu "vălul de mireasă" de culoare neagră. Era şi momentul crucial din istoria Bisericii, când totul trebuia să aibă o interpretare simbolică, iar un mare rol în generalizarea unei singure uniforme monahale (şi nici măcar nu a celei mai vechi) a avut-o Athosul.
În ce sens era crucial acel moment ? Oare prin faptul că trebuia înlăturat tot ce amintea de Apusul eretic ? Trebuia creat un stil mai ortodox decît pînă atunci ?
Cred că este vorba atât factorul extern, cât şi intern. Cel extern nu a fost atât schisma de la 1054 (care iniţial nu era considerată ca una "definitivă", ci temporară), ci anul 1204! Iar cel intern e legat de spiritul de interpretare a cultului, care era tot mai puţin realist şi tot mai mult simbolic. Despre asta scrie f. bine părintele Ioan Ică jr. în ultima lui carte despre comentariile Liturghiei. Ar fi bine să avem discuţii pe marginea ei...

Re: Vesminte şi ranguri preotesti

Scris: 03 Apr 2012, 14:34
de presviter
Despre asta scrie f. bine părintele Ioan Ică jr. în ultima lui carte despre comentariile Liturghiei. Ar fi bine să avem discuţii pe marginea ei...
Mă pregătesc și pentru asta, dar nivelul limbajului din această carte mă depășește. Abia dacă bănuiesc ce vrea să spună...

Re: Vesminte şi ranguri preotesti

Scris: 12 Iul 2013, 22:08
de Gabriel
Am citit pe http://www.crestinortodox.ro ca daca vesmintele preotesti sunt spalate, ele trebuie resfintite. Este adevarat?
Nu este adevărat, lasă impresia că sfinţenia ar fi ceva material şi s-ar spăla de pe veşminte. S-a mai dicutat şi aici
viewtopic.php?f=14&t=989&p=10694&hilit= ... lor#p10694
Doamne ajută!
Bine v-am găsit!
În Pidalion, la o notă de subsol al tâlcuirii canonului 73 Apostolic, se zice astfel: „Nici sfinţitele veşminte de se vor spăla nu se spurcă. Că după primul canon al lui Nichifor, dacă antimisul ce după neştiinţă s-ar spăla, nu-şi leapădă sfinţenia, nici se spurcă, cu cât mai vârtos celelalte veşminte spălându-se nu se spurcă; se vede însă din aceasta ce zice Nichifor, după neştiinţă: Cum că nu se cuvine oricum a se spăla antimisele, şi acoperămintelor Sfintelor potire. Iar de se vor strica desăvârşit, atât acestea, cât şi toate celelalte ieraticeşti veşminte, şi poale, sfătuiesc unii, că se cuvine a se arde în foc (care şi mai bine este) sau să se arunce în adâncul mării, sau să se îngroape în loc necălcat.”
După omeneasca mea înțelegere nu mai trebuiesc sfințite iarăși veșmintele preoțești după spălare.
Dacă mai știți și alte surse, cărți, povețe patristice, canoane, care să-mi fi scăpat, și altele asemenea despre acest subiect, care să lămurească faptul că veșmintele preoțești, odată sfințite, iar mai apoi spălate, nu trebuiesc re sfințite, aș dori să le împărtășiți cu mine.
Odată documentat, aș dori să fac și un articol pe această temă.
Aștept cu interes răspunsurile dvs.
Mulțumesc frumos!
Doamne ajută!

Re: Vesminte şi ranguri preotesti

Scris: 13 Iul 2013, 13:29
de IEREU
Am doar obiecţii în ce priveste rangurile preoţeşti, pentru că sunt deja o povară şi este un prilej de a mulţumi (cu bani) ierarhului...

"Despre asta scrie f. bine părintele Ioan Ică jr. în ultima lui carte despre comentariile Liturghiei. Ar fi bine să avem discuţii pe marginea ei..."

Există în format electronic?

Re: Vesminte şi ranguri preotesti

Scris: 26 Oct 2013, 20:28
de protosebastian
PARINTE!
O RUGAMINTE ASI AVEA ,DACA ATI PUTEA SA EXPUNETI INTR-UN TABEL CRONOOGIC CULORILE VESMINTELOR CARE SUNT RANDUITE PENTRU SARBATORILE DE PESTE AN ,SFINTII MARI,IN DUMINICI SI PESTE SAPTAMANA SI EXPLICATIA PENTRU CE MOTIV ESTE ACEA CULOARE!!! ACEASTA RUGAMINTE O FAC IN URMA FAPTULUI CA NU SE STIE NICI IN SCOLILE TEOLOGICE DESPRE ACEST LUCRU SI IN NICI O CARTE DE LITURGICA NU EXPLICA IN DETALIU ACEST CUCRU .
MULTUMESC!

Re: Vesminte preotesti

Scris: 17 Oct 2014, 18:58
de barbosioan
Conform Statutului de organizare și funcționare al BOR:
Preoții cu rang de sachelar poartă brâu albastru.
Preoții cu rang de iconom și iconom stavrofor poartă brâu roșu, la fel și protopopii.
Vicarul administrativ eparhial, consilierii eparhiali și inspectorii eparhiali poartă brâu ciclamen.
Vicarul administrativ patriarhal, consilierii patriarhali și inspectorul general bisericesc de la Patriarhia Română poartă brâu violet.
Un raspuns scurt si la subiect ! Mai adaug ca unii preoti de mir cu aceste grade mai sus expuse pot purta "bedernita" element ce de regula il poarta doar arhiereii si mai marii din manastiri In plus de asta unii preoti (tot de mir) daca au sau au avut o activitate intensa intr-un domeniul al teologiei bor pot primi "Crucea Patriarhala" asa cum a primit regretatul Liturgist Pr. Prof. Ene Braniste !

Re: Vesminte şi ranguri preotesti

Scris: 18 Oct 2014, 18:50
de barbosioan
PARINTE!
O RUGAMINTE ASI AVEA ,DACA ATI PUTEA SA EXPUNETI INTR-UN TABEL CRONOOGIC CULORILE VESMINTELOR CARE SUNT RANDUITE PENTRU SARBATORILE DE PESTE AN ,SFINTII MARI,IN DUMINICI SI PESTE SAPTAMANA SI EXPLICATIA PENTRU CE MOTIV ESTE ACEA CULOARE!!! ACEASTA RUGAMINTE O FAC IN URMA FAPTULUI CA NU SE STIE NICI IN SCOLILE TEOLOGICE DESPRE ACEST LUCRU SI IN NICI O CARTE DE LITURGICA NU EXPLICA IN DETALIU ACEST CUCRU .
MULTUMESC!

Re: Vesminte şi ranguri preotesti

Scris: 19 Oct 2014, 19:27
de barbosioan
PARINTE!
O RUGAMINTE ASI AVEA ,DACA ATI PUTEA SA EXPUNETI INTR-UN TABEL CRONOOGIC CULORILE VESMINTELOR CARE SUNT RANDUITE PENTRU SARBATORILE DE PESTE AN ,SFINTII MARI,IN DUMINICI SI PESTE SAPTAMANA SI EXPLICATIA PENTRU CE MOTIV ESTE ACEA CULOARE!!! ACEASTA RUGAMINTE O FAC IN URMA FAPTULUI CA NU SE STIE NICI IN SCOLILE TEOLOGICE DESPRE ACEST LUCRU SI IN NICI O CARTE DE LITURGICA NU EXPLICA IN DETALIU ACEST CUCRU .
MULTUMESC!
http://ziarullumina.ro/opinii/invitatul ... a-ortodoxa Cred ca acest articol va va lamuri !

Re: Vesminte şi ranguri preotesti

Scris: 24 Mai 2016, 13:00
de barbosioan
Nu am gasit ceva despre mitra la preotii de mir sau ieromonahi , am observat asta in rusia cel putin , cum se explica si daca pare a fi normal,mie personal imi da de gandit ...
Cu stima
Barbos Radu-Ioan