Re: Propaganda stilista a lui Danion Vasile
Scris: 03 Mai 2010, 20:01
de Cosmin Florin
Articol semnat de Gheorghiță Ciocioi și publicat în Lumea Credinței/mai 2010.
Între sex (pe nou) și stil (pe vechi). Danion Vasile și ureșul său conferențiar.
În săptămânile de dinainte și de după praznicul Sfintelor Paști, am asistat cu toții, consternați, la ultimele ,,sentințe” în materie de ortodoxie românească, pronunțate de tânărul teolog și scriitor ortodox Danion Vasile. Constituite într-un spectacol îndoielnic, comentat în fel și chip. Mai cu seamă în blogosferă...
Sf. Părinți, versiunea Danion Vasile: Vă dau o veste bună: vine Apocalipsa!
Totul a pornit de la mesajul aproape straniu al conferințelor (un fel de mini-cenaclu Flacăra, în ultima vreme) susținute în vestul țării, spre sfârșitul Postului Mare; conferințe despre care, cu câțiva ani în urmă, aveam o cu totul altă părere, considerându-le un fel de alfabet util întru cele ale credinței pentru tinerii debusolați ai zilelor noastre. În ultimii doi ani, din păcate, acestea au început să se rezume la o tematică tot mai sărăcăcioasă, Sfinții Părinți fiind siluiți să ,,conglăsuiască" împreună cu conferențiarul despre Apocalipsă, 666, Gardasil ori problema tot mai actuală a găinilor stresate. Subiecte cu rating ridicat, în anumite medii... O prezentare a Părinților Bisericii la fel de păguboasă ca și îndeletnicirea cu Scriptura a neoprotestanților, care caută temei în Biblie până și pentru săritura cu prăjina (Înălțatu-Te-ai... necăjitu-m-am și m-am smerit foarte). Marii dascăli ai Bisericii devenind, în ultimele conferințe ale d-lui Danion, parcă tot mai amnezici la latura liturgică ori filocalică a Ortodoxiei, nemaivorbind de cea catehetică, în fața ,,semnelor vremurilor" doar tâlcuirea Apocalipsei pare a mai fi acum capabilă de atingerea unor ,,noi succese pe ramură" pentru deja nestăvilitul teolog.
Stilul smuls al zeilor de pe Olimp
Concret: d-l Danion Va¬sile, în turneul său de conferințe din luna martie, avea să răspundă - cu competențele unei moașe comunale -, în fața unui numeros auditoriu, la mai multe întrebări legate de calendar. Modul de abordare a chestiunii în cauza îi va scandaliza, în puțină vreme, pe mai toți cei pe care domnia sa îi credea până mai ieri ,,de aceeași parte a baricadei". Așezată la remorca Apocalipsei, tema calendarului o făcea pe aceasta, cu siguranță, mult mai spumoasă, mai actuală ca niciodată. ,,Căzută sub anatema" Sfinților Părinți – puși să tune și să fulgere mai ceva ca pe Olimpul văzut din grădina vreunui Sinod stilist de prin satele fascinantei Elade - după părerea d-lui Danion Vasile, BOR s-ar afla cu un picior în groapă. Reacțiile firești, dezaprobatoare, care n-au întârziat, îl vor determina să încerce o disculpare jenantă, susținând că a fost înțeles într-un mod cu totul greșit. Ne întrebăm însă, la rându-ne: Oare toți cei care i-au urmărit cu atenție conferințele ar fi posibil să se fi înșelat, să-1 perceapă astfel? Văicărelile ori vociferările domniei sale (,,Martor îmi este Dumnezeu!...") nu probează aproape nimic concret în cazul dat. Poate doar faptul ca înfocatul teolog s-a dovedit a fi unul mult prea slab; iar despre partea slabă (să mă ierte credincioasele noastre!) Apostolul spune ca ar fi mult mai bine să tacă în Biserică.
Cuvânt cu putere multă
Nesigur pe cele ,,propovăduite", s-ar fi cuvenit ca d-l Danion Vasile sa nu abordeze, din start, în cadrul conferințelor domniei sale, o problemă atât de delicată precum cea a calendarului. Să nu fi știut oare scriitorul-teolog că Biserica Ortodoxă Rusă, de pildă, nu are nimic de obiectat în privința calendarului îndreptat al celorlalte Bisericii Ortodoxe cu care ea se află în comuniune? În ultimii ani - îl asigur pe distinsul teolog - am urmărit nu puține emisiuni la posturile de televiziune rusești asupra chestiunii ca¬lendarului. În niciuna dintre acestea, teologi de marcă, stareți ori episcopi nu au avut o atitudine câtuși de puțin apropiată ca viziune de a dumnealui; din contră, plinătatea Bisericii, nevoia acesteia de unitate, constituindu-se în¬tr-un adevărat nucleu al dezbaterilor. Să nu fi știut oare dumnealui că Sf. Ioan Maximovici a păstorit, ca ierarh, atat comunități ortodoxe ,,de stil vechi", cât și comunități ,,pe calendarul îndreptat", hirotonind chiar și un episcop ,,pe nou"? Că athoniții (,,pe stil vechi") fac ascultare de Patriarhia Ecumenică (,,de stil nou")?
Iureș conferențiar despre sex și stil
Profețiile puse de stiliști pe seama unor sfinți din ultimele decenii, ca de pildă Sf. Kukșa al Odessei (ca traducător în românește al vieții acestui sfânt, țin să subliniez faptul că nu am aflat nicio profeție a sfântului de genul celor aduse în discuție de d-1 Danion Vasile, privitoare la ,,Calendarul Antihristului"), sunt, desigur, interesate. Adăugirile aduse spuselor Sfântului Serafim de Sarov, de asemenea, l-ar putea transforma pe marele sfânt rus într-un vestit eretic, precum nimeni altul în Ortodoxie. Și un cunoscut editor stilist de la noi, prin cărțile traduse, tinde tot mai mult - prin astfel de adaosuri - să-i creeze Sfântului Sera¬fim o ,,aură" de acest fel. Vorbăria searbădă despre calendar, în fața unor tineri pe care încerci să-i catehizezi, devine, astfel, completamente inutilă. Poți produce doar confuzie, tulburare, iritare, nedumerire. Și nerezolvând în niciun fel problema. Cu ce poți începe? Să vorbești despre faptul ca înșiși alcătuitorii athoniți ai Pidalionului au subliniat necesitatea îndreptării calendarului? Cum să le explici unor tineri că în Argentina, de pildă, Buna Vestire, din punct de vedere calendaristic, cade toamna, anotimpurile fiind inversate în Emisfera Sudică? Pentru o dare de seamă competentă, atât din punct de vedere științific, cât mai cu seamă din perspectiva tradiției, te poți adresa, în cel mai bun caz, dacă ai nedumeriri, Sfântului Sinod. Cu binecuvântarea acestuia, vei putea spune ceva, cât de cât coerent și ziditor, fără a te mai poticni ,,strategic" în spusele vreunui nebun din Parlamentul European ori din Bercenii Bruxelles-ului.
Danion și „mincinoșii” Ortodoxiei românești
Abordând tema calendarului și pe cea a ecumenismului, d-l Danion Vasile avea să terfelească în conferințele din Postul Paștelui și memoria a două dintre cele mai reprezentative personalități ale Ortodoxiei românești din ultimele decenii: Părintele Cleopa Ilie și Părintele Arsenie Boca. Un cuvânt de o duritate nemaiîntâlnită precum acesta: ,,Părintele Cleopa a mințit..." face ca sufletul oricărui credincios să se ascundă în cele mai de jos cotloane ale inimii. Străfundul pădurilor, în care a petrecut ani buni Părintele Cleopa, ori Canalul părintelui Arsenie, pătimirea împreună cu acești mari duhovnici, nu ar fi de ajuns, nu ți-ar da dreptul de a te atinge, fie și doar cu o nevinovată mustrare de gând, de numele lor. Nici măcar de la înălțimea duhovniciei Părintelui Paisie Olaru nu cred că s-ar putea pronunța astfel de cuvinte nelalocul lor. Și dacă d-1 Danion Vasile ar avea în fața ochilor dosarul Părintelui Arsenie Boca de la CNSAS, s-ar putea convinge, ,,pe viu", de atitudinea ,,pro-catolică" a Sfântului Ardealului. O exprimă cel mai precis un episcop greco-catolic: ,,Bine că nu 1-au trimis pe Arsenie Boca în eparhia mea, căci aș fi ra¬mas fără nici un fiu duhovnicesc! Ar fi trecut cu toții la Ortodoxie". Terfelirea acestor două repere ale credinței ortodoxe românești nu poate fi socotită, în cazul dat, decât ca un fapt incalificabil.
Descoperirea sinelui : de la Cine sunt eu? la Cine sunt eu!
Faptul că d-1 Danion Va¬sile vânează, în ultimii ani, doar rating-ul, succesul facil - și nimic altceva - nu mai constituie, probabil, un secret pentru nimeni. Dacă mi-ar fi vorbit cumva doar în particular despre ,,năzdrăvaniile" domniei sale, nu m-aș fi încumetat să le fac publice... Câtă vreme însă scriitorul-teolog dă dovadă de o imaturitate ieșită din comun, trimițând prin poșta electronică prietenilor săi mesaje de acest gen: ,,După ce am conferențiat în toată țara, a sosit timpul să cuceresc și Bucureștiul", consider că nu ar mai fi ceva de ascuns. O astfel de atitudine spune multe despre fragilitatea personalității dumnealui. Câtă vreme, în urma cu câțiva ani, după nici trei luni de studiat greaca la Salonic, se lăuda înaintea multora că va susține, ,,în curând", o conferință în grecește în acel oraș, în care avea de gând ,,să-i spargă pe greci", una ca aceasta spune, cred, și mai multe, d-l Danion Vasile făcând confuzii grave între realitate și dorințele ascunse pe care le nutrește și câtă vreme mărturisește cu seninătate că, pe cărările Athonului, arhimandriți ori vlădici îi cad în genunchi, așteptând binecuvântarea sa (pe care nu a ezitat, ca mirean, să o acorde, cu seninătate și mărinimie!), poate că un astfel de fapt spune totul.
Parintele Iustin Pârvu, sunt convins, arătat cu degetul ca promotor tainic al stilismului în România de către d-l Danion Vasile (,,întrebați-l în particular pe părintele..."), are toate motivele să fie mâhnit. A smulge din mână crucea părintelui Iustin Pârvu, cerând binecuvântare ,,pentru propovăduire", fără să te tămăduiești mai întâi pe tine însuți, lucru primejdios mi se pare a fi. Și nu m-am visat vreodată profet, ferit-a Sfântul...!
Re: Propaganda stilista a lui Danion Vasile
Scris: 05 Mai 2010, 19:27
de Pr Haralambie
AMaria scrie:
Nu exista asa ceva parinte Haralambie. In probleme de credinta nu poate sa zica nimeni si bine si rau. Ori e bine ori e rau.
Va inselati, la tot pasul putem gresi, mai ales din nestiinta, experienta istorica arata ca uni dintre cei mai mari sfinti au putut gresi in anumite privinte mai mici sau mai mari, iar sf Varsanufie si Ioan din filocalia XI spun ca aceasta li s-a intimplat sfintilor din ingaduinta lui Dumnezeu pt ca n-au cerut cu osirdie de la Dumnezeu sa-i lumineze in anumite privinte.
AMaria scrie:
O asemenea gafa de proportii (precum batjocorirea unor sfinti romani) nu se face 'din graba' sau 'din neatentie'. Nici nu se poate spune ca 'i-a scapat'.
Daca prin batjocorire intelegeti ca sa spus despre pr Ioanichie ca era depravat , ca BOR nu are Har , Danion dezminte acest lucru, in ceea ce am ascultat eu.
Danion a afirmat , in baza unei argumentari de la un vietuitor din sf munte (care atunci era in sihastria), ca pr Ioanichie a avut o atitudine indiferenta si necuviincioasa cind a ars sch sihastria. Aici nu sint de acord ca in baza unei simple marturi...care nu se stie cit de credibila, sa arunci astfel de vorbe la o tara intrega.
Insa despre pr Cleopa nu este batjocura, ci aratarea unor greseli cu dovezile pe masa si aici Danion are perfecta dreptate, cit despre BOR ca a gresit pt ca a schimbat calendarul de dragul ereticilor, ignorind nemilos schisma din interior, are iarasi perfecta dreptate .
si despre pr Arsenie in ceea ce a scris si a pictat nu e o simpla gafa ci tine de marturisirea de credinta, tinandu-se cont si de faptul ca in ziua de azi e foarte venerat si poate crea confuzie, si aici Danion are perfecta dreptate,
si mai sint si altele de spus dar nu am timp...
AMaria scrie:
Danion e un impostor si un carierist care traieste din vanzarile 'invataturii' sale.
nu ma intereseaza si nu ma priveste ,noi discutam despre invatatura lui ,de retinut ce a spus maria_andreea ca a spus bine.
AMaria scrie:
Pacat ca nici acum nu vreti sa vedeti adevarul.
Mi l-ati aratat de mai multe ori si nu m-ati convins? De unde si pina unde infruntarea asta cu repros ? Imi sta pe limba sa va spun mai multe dar vreu sa va crut data asta, tinind cont ca v-am apreciat unele raspunsuri de pe altele topicuri.
Nu sint un simpatizant deosebit a lui Danion, dar nici nu-l osindesc pt atitudinea lui conservatoare avind in vedere ca intentia lui a fost una buna , chiar daca este un pic hazardist si bate uneori cimpii , apreciez curajul lui de marturisire si-l consider ca bine venit pt trezirea constiintei poporului in prejma schimbarilor
care se vehiculeaza ca vor
avea loc la un nou
sinod pan-ortodox in care se va dezbate si problema calendarului, iar din surse neoficiale(nu stiu cit de credibile ), am aflat ca se doreste trecerea pe stil nou si a datei sarbatoririi pastelui si toate sarbatorile ce tin de el, tot din ratiuni si simpati mai sus amintite.
Re: Propaganda stilista a lui Danion Vasile
Scris: 05 Mai 2010, 19:34
de AMaria
As vrea sa vad si eu la ce fel de credinta a adus Danion acele suflete. Cel mult la o credinta ca a lui, caci este scris: 'Nu este ucenic mai presus decât învăţătorul său; dar orice ucenic desăvârşit va fi ca învăţătorul său.' Va rog frumos sa folositi cu atentie notiuni inalte ca: iubire crestineasca, iertare si 'aruncat primul cu piatra'. Ma tem ca in ultimul timp, din slaba intelegere a sensului lor adevarat, aceste cuvinte s-au golit de inteles si au devenit niste sintagme cu care se incearca inchiderea gurii ratiunii; Nu il urasc pe Danion si persoanal si ii doresc mantuirea si multe cununi. Dar pentru aceasta trebuie mai intai sa-si recunoasca greseala (deocamdata ceea ce vad ca face este sa acuze in stanga si-n dreapta de conspiratie impotriva lui) si sa dea dovada de bun simt si smerenie coboarand de la amvon unde a dovedit ca n-are ce cauta. Faptul ca il iertam crestineste, nu inseamna ca il si acceptam ca teolog. Va invit sa sesizati diferenta.
Cum puteti sa spuneti ca nu a facut nimic rau? Vi se pare ca a invata oamenii gresit este putin lucru? Si chiar daca sfintii nu se supara, vi se pare ca a-i cobori la nivelul lui de intelegere si a-i improsca cu apelative e putin lucru? Si ca Dumnezeu zambeste in fata acestui spectacol?
Intr-o privinta insa aveti dreptate: Danion intr-adevar 'a coborât taina limbajului ortodox' la nivelul de intelegere al multimii. Numai ca nu acesta este rostul teologilor, ci sa ridice intelegerea oamenilor la inaltimea tainei. Aici sade toata intelepciunea.
Re: Propaganda stilista a lui Danion Vasile
Scris: 05 Mai 2010, 20:11
de AMaria
va inselati,la tot pasul putem gresi,mai ales din nestiinta,experienta istorica arata ca uni dintre cei mai mari sfinti au putut gresi in anumite privinte mai mici sau mai mari,iar sf Varsanufie si Ioan din filocalia XI spun ca aceasta li s-a intimplat sfintilor din ingaduinta lui Dumnezeu pt ca n-au cerut cu osirdie de la Dumnezeu sa-i lumineze in anumite privinte..
Nu parinte Haralambie, au gresit ca oameni. Nu au invatat stramb pe altii. Este o mare diferenta. Si ei erau monahi si sfinti. Cine este Danion si ce fapte merg inaintea lui? Ce roada a adus Domnului? N-am nevoie de translator intre mine si Dumnezeu asa cum nu am nevoie de papa. Si va asigur ca daca eu am fost capabila s-o iau de la zero si de la cloaca celui mai mare pacat si sa ajung sa inteleg astazi multe carti patristice, oricine poate. Daca VREA. Danion este un schimonositor al sensurilor duhovnicesti si este trist ca dvs ca preot nu sesizati raul care se naste de aici.
Insa despre pr Cleopa si Arsenie in ceea ce au scris ei (si pictura),nu este batjocura ci aratarea unor greseli cu dovezile pe masa si aici Danion are perfecta dreptate, cit despre BOR ca a gresit pt ca a schimbat calendarul de dragul ereticilor, ignorind nemilos schisma din interior, are iarasi perfecta dreptate .
Ma iertati ca va intreb: i-ati cunoscut personal pe parintele Cleopa, Arsenie sau Ioanichie? Ati fost martor la evenimente? V-au incredintat tainele sufletului lor, le-ati fost duhovnic? Atunci de ce judecati parinte Haralambie? Eu am auzit inregistrarile in care Danion acuza de minciuna pe parintele Cleopa si de ratacire pe parintele Arsenie. Poti sa spui si dta acelasi lucru despre cei balacariti de 'teologul' ratacit?
AMaria scrie: Danion e un impostor si un carierist care traieste din vanzarile 'invataturii' sale.
nu ma intereseaza si nu ma priveste ,noi discutam despre invatatura lui
Cum adica nu va intereseaza parinte? Adica sfintia voastra sunteti gata sa invatati de la oricine? Nu spune Mantuitorul fariseilor (alti mari 'teologi'): 'Pui de vipere, cum puteţi să grăiţi cele bune, odată ce sunteţi răi?' si 'După roadele lor îi veţi cunoaşte. Au doară culeg oamenii struguri din spini sau smochine din mărăcini?'. Adica viata fiecarui om trebuie sa marturiseasca pentru el? Cum sa nu va intereseze daca e un impostor si carierist care face castig din invataturile sale???
de unde si pina unde infruntarea asta cu repros ? imi sta pe limba sa va spun mai multe dar vreu sa va crut data asta
Aicea e problema parinte Haralambie. Ca dvs va sta pe limba si mie imi sta pe suflet. Infruntare cu repros? V-am spus cu durere, daca sfintia voastra stie ce-i aia. Durere ca preotilor nostri le e mai usor sa ne arda cu cuvinte usturatoare decat jeleasca decaderea spirituala in care au lasat sa ajunga turma incredintata lor. Durere ca isi linistesc constiintele laudand un mirean 'curajos' care, cred ei, face misiune. Dar ce va tine parinte Haralambie sa faceti misiune in locul lui Danion? Frica? Pe mine nu ma tine frica, ci deplina intelegere ca nu e rostul meu sa invat oamenii. Dar pe dumneata ce te tine? De ce trebuie sa existe un Danion in primul rand? Pentru ca cei din cinul dumitale nu isi fac datoria. Ma tem ca din cauza acestei 'muste' de pe culioanele lor, preotii si monahii nu il pun la locul lui pe impostor.
Re: Propaganda stilista a lui Danion Vasile
Scris: 05 Mai 2010, 20:32
de AMaria
Danion a început (altceva nu a făcut), însă Dumnezeu cu siguranţă împlineşte şi sfârşeşte acolo unde găseşte pământ bun.
Am sa-l las pe Danion sa isi prezinte semintele pe care le-a plantat, pentru ca dumneata nu vrei sa vezi si sa auzi nimic de la mine. E si normal, nu sunt nici invatat nici predicator. Iata deci ce invata Danion.
(Atentie: Rog monahii sa fie discreti si sa nu citeasca aceste invataturi ale confratelui mirean):
'Dar femeia cu sâni mari este o femeie care îi înnebuneste pe barbati. De ce? Din mai multe motive, toate centrate în jurul actului sexual.
O fata cu sâni mari este mult mai usor de stârnit. Se stie ca sânii reprezinta una dintre zonele erogene cele mai sensibile ale femeii. Într-o discoteca dansezi cu o fata cu sânii mari, o mângâi putin mai lasciv peste piept si în câteva minute este gata sa vina la tine acasa sau în masina ca sa îi demonstrezi cât de fulgerator te-ai îndragostit de ea. Apoi, acasa sau în masina, barbatul se excita foarte tare atingând acei
sâni mari.
Ce s-ar fi facut acel barbat daca fata pe care o agata în discoteca avea sâni mici? I-ar fi fost greu sa o stârneasca si, mai apoi, nu ar fi avut aceeasi stare de extaz în fata trupului ei gol.
Ideea ca o fata cu sânii mici este aproape frigida nu sta în picioare: din literatura de specialitate se stie ca
sunt fete cu pieptul neted care abia daca sunt atinse reactioneaza ca niste experte în sex. Poate ca tocmai complexul de care sufera sa le dea astfel de senzatii extreme la cel mai mic impuls. Dar faptul ca
un mascul se simte mai bine lânga o fata cu sâni mari e valabil. Poate chiar si numai pentru faptul ca presiunea cu care prietenii sau filmele i-au bagat aceasta idee în cap lasa urme care nu pot fi sterse decât foarte greu.
Nu vreau sa spun ca daca unui tânar îi plac formele mai bogate ale sânilor asta înseamna neaparat ca e un tip lipsit de valoare, dar sunt convins ca daca un tânar renunta la o fata, sau nu vrea sa fie prieten cu o fata, numai pentru ca ea are sâni mici, înseamna ca handicapul de care sufera el e mai serios decât cel de care sufera fata.'
Mai vreti? Mai am:
'Sa analizam putin ce se poate face cu sânii tai. Ca sa îi maresti ai doua metode clasice: prin silicoane sau cu ajutorul tratamentului medicamentos, între care la loc de cinste se afla anticonceptionalele. Sa iei anticonceptionale nu te sfatuiesc, pentru ca au o gramada de efecte secundare. Am o prietena care cu ani în urma a luat astfel de pastile, ca sa i se regleze ciclul. Acum, sotie fiind, nu poate sa faca copii. Pastilele i-au dereglat organismul, si nu se stie daca îsi va mai reveni.'
Parinte Haralambie, zice bine?
Re: Propaganda stilista a lui Danion Vasile
Scris: 05 Mai 2010, 20:52
de georgedimoiu
Orice text trebuie analizat în context nu în afara lui, despre ce era tema?
Problema cea mai mare a lui Danion Vasile este autoritatea, cine i-a încredințat propovăduirea? În Biserică nu învață oricine ci doar cine are dreptul( clericii). Dacă nu ai acest drept învățătura ta este un dat cu părerea.
Un aspect pozitiv, totuși, aduce Evanghelia și problematica existențială actuală la nivelul de percepție de astăzi, dacă nu pleci de la nivelul ascultătorilor și ești mereu pe înalte culmi teologice riști să vorbești în van. Apoi încet poți să îi urci.
Sunt de acord că în general părinții nu prea își bat capul cu învățarea credincioșilor, nu e rentabil, o slujbă, un deschis de carte... asta da, merită!